Author |
Topic |
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2012/04/15 : 22:33:46
|
Hej,
jag behöver uppgradera min förstärkardel, i dagsläget har jag en Marantz SR5004 som driver mitt canton chrono paket (5.1, se info). Det jag saknar är lite mer kontroll över dessa högtalare, mer kraft, bättre och distinktare bas, och bättre koll på dialogen i film. Kan detta bli snäppet bättre med en ny, starkare förstärkare tro? Jag hade tänkt mig runt 8000:- +-1000 kronor. Har ni några förslag på vad som kan passa? |
|
|
Rolfen
100.000-klubben
383 Posts |
Posted - 2012/04/15 : 23:08:41
|
Mest kraft för pengarna får du nog om du köper ett slusteg och hänger på din Marantz istället för att byta förstärkare. |
---[Mina prylar]--- |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 00:14:37
|
Ja, det är ganska så uppenbart att en sådan set-up skulle må bra av lite mer auktoritet i slutstegen. Inte så självklart vad Du bör välja, eftersom Du önskar en tydlighet i dialogen också, vilket oftast handlar om centern. Varje högtalarposition Du driver med yttre slutsteg, underlättar för recievern på de återstående positionerna, eftersom dess kraft då sparas till återstående högtalare. En Marantz SR 5004 är en relativt vek förstärkare. Total uteffekt är inte så hög, samt om man börjar belasta den lite, duckar den. Jag vet, då jag har en likadan själv. Den är däremot, ett ganska hyggligt försteg faktiskt, varför Rolfens förslag är bra, om man kör på snäv budget. Jag gör detta själv, då musikanläggningen är separerad från bio-delen och får matning från receivern bara när det blir film eller TV. Jag skulle titta efter ett Rotel RB1080 eller liknande beggat. Är kraftfullt, driver även när högtalarimpedansen kryper neråt, och låter riktigt trevligt med ett uns värme till de relativt kyliga Canton. Rotel har också några 3-kanaliga från förr, som kan vara intressanta, man jag skulle hellre satsa på ett stort 5-kanaligt i så fall typ RB-1095, http://www.rotel.com/NA/products/ProductDetails.htm?Id=2 Tror det finns något äldre varianter också hos Rotel, om man vill komma ner i pengar. NAD har ett trevligt 2-kanalslutsteg också; NAD 208. Detta är en riktigt seriös satsning av NAD att bygga ett studioslutsteg med mycket styv konstruktion som förmår driva svåra laster. Har lyssnat till det och tycker det är riktigt bra, samt intressant då det dyker upp beggat inom Din budget. Jag tror Du kommer bli överraskad när Du lyssnar på musik i stereo också. Det är välgörande med lite kraftresurser när man lyssnar på musik. Jag tycker att kalibreringen inbyggd i receivern är ganska bra, så jag rekommenderar Dig använda den. En lite stramare EQ-setup kan ge önskad effekt också. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 15:35:37
|
Fast med den varianten med Rotel så blir det fasligt dyrt (25000:-), det lutar snarare åt en Nad T757 eller Cambridge Azur 551R efter lyssning i butik, ska låna hem grejerna med för att bilda mig en bättre uppfattning. Känns som att det är billigare att byta ut hela skiten:) |
|
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 18:12:28
|
Tror Rolfen och 24U menar Rotel till fronterna (+ev till centern) och inte till alla kanalerna. Vincent 331, Nad 275, Xtz är bra med kraft till "billiga" pengar. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 04:19:44
|
@Clayman
Då har Du missförstått hela mitt inlägg. Det bygger på att göra det billigare. Att köpa ny hembioreceiver sätter Dig i ett något bättre läge, men trots allt samma problem, då en hembioreceiver inte är annat än en kompromiss. De riktigt dyra levererar, typ Primares SPA 20, 21 och 22 och liknande. Lyssna till Dina Canton med bra slutsteg nån gång, så kommer Du aldrig byta. Finns inget så välgörande som ordentligt med kraft. 25.000:-? Vad får Du det ifrån? Jag hittade ett Rotel RMB-1095 för ca 12.000:- begagnad. 5 x 200 W med ca 2 kVA nätdel och ca 35 pannor tung. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=45761 Jag skulle dock letat ett rent tvåkanaligt att börja med. Och lyssna helst innan köp.
@emanuelgbg
Tack!
Vad gäller watt och watt... Hur kan en receiver ge ut MER effekt än vad den konsumerar från nätet? 7 x 190 Watt = 1330 Watt. Om man räknar med ICEpower som nära nog ideala och verkningsgrad 1, skulle det innebära att den vid full märkeffekt skulle dra detsamma från elnätet. Men den drar 330 Watt. Fördela detta på 7 kanaler med ideala verkningsgraden 1 så skulle det bli 7 x 47 Watt (alla kanaler drivna kontinuerligt). Den klarar inte ens ge 2 x 190 Watt kontinuerligt i stereo, då redan det blir totalt 380 watt. Trist med dessa hembiorecievers glädje-watt. Dags för en riktig effektnorm, så man kan jämföra med samma förutsättning. Pioneer vet detta, vilket syns på hemsidan. Inte på något ställe står det att den ger 7 x 190 Watt utan det står att den ger 190 Watt per kanal, en kanal i taget... Snygg friskrivning. http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/SC-LX83/specs.html
Uteffekt per kanal190W.
Märkuteffekt190 W per kanal .
StrömförsörjningAC 220 - 230 V / 50/60 Hz .
Effektförbrukning (drift/standby)330 W / 0.30 W |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 07:18:07
|
quote: då en hembioreceiver inte är annat än en kompromiss
Håller med, att hänga på extra slutsteg är en relativit billig och bra lösning. Lär bli en rejäl skillnad.
quote: Vad gäller watt och watt... Hur kan en receiver ge ut MER effekt än vad den konsumerar från nätet? 7 x 190 Watt = 1330 Watt. Om man räknar med ICEpower som nära nog ideala och verkningsgrad 1, skulle det innebära att den vid full märkeffekt skulle dra detsamma från elnätet. Men den drar 330 Watt. Fördela detta på 7 kanaler med ideala verkningsgraden 1 så skulle det bli 7 x 47 Watt (alla kanaler drivna kontinuerligt). Den klarar inte ens ge 2 x 190 Watt kontinuerligt i stereo, då redan det blir totalt 380 watt. Trist med dessa hembiorecievers glädje-watt. Dags för en riktig effektnorm, så man kan jämföra med samma förutsättning. Pioneer vet detta, vilket syns på hemsidan. Inte på något ställe står det att den ger 7 x 190 Watt utan det står att den ger 190 Watt per kanal, en kanal i taget... Snygg friskrivning
Bedrägeri och en uppenbar lögn Vem spelar på EN kanal på en hemmabio? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 12:45:59
|
Har faktiskt aldrig tänkt på effekten. Har inte saknat mer watt. Ser att Maranzen drar dubbelt så mycket så mitt tips var ju inget vidare Fast hur den kan skicka ut 775 w med 650 w konsumtion förstår jag inte riktigt. Såg också att en Rotel ger 1000w/8ohm, 1650w/4ohm och drar 800. Hur hänger det ihop egentligen. |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2012/04/17 12:55:30 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 12:58:04
|
De har uppfunnit evighetsmaskinen fattar du väl! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 13:09:25
|
Eller har de en enorm kondensatorbank?
En förstärkare kan faktiskt kortvarigt lämna mer effekt en den drar från elnätet vid samma tillfälle. jag tvivlar dock på attdet är hela sanningen när det kommer till diverse hembioförstärkare. |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 14:53:41
|
quote: Har inte saknat mer watt.
Jag skulle vilja påstå att du har fel. Finns en risk att du blivit dynamiskt begränsad pga för klen effekt utan att du märkt det. Stora transienter (särskilt med okänsliga högtalare) kräver många watt. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 15:34:08
|
Jag gick i samma tankar som dig innan och jag skaffade min en Thule IA350 som jag vart riktigt nöjd med! Använder dock bara den i 2 kanals läget till mina frontar, får väl testa köra den i 5-kanals läget någon helg bara man skulle orka :) |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 17:35:49
|
@ERik Andersson *gapskrattar*
@mangs Kondsensatorbank spelar ingen som helst roll vid korrekta effektmätningar som mäter kontinuerlig effekt, vilket då i fortvarighet måste komma genom en väldimesionerad nätdel och ut via sluttrissor med låg inre impedans. Den hjälper och snabbar upp transienta förlopp genom att ladda ur, samt håller ner rippel på likriktade växelströmmen. Den andra effektformen, tro den kallas PMPO och var en skrattretande löjlig effekt företrädesvis på datorhögtalare och angav i princip vilken teoretisk effekt som var möjlig med kortsluten utgång, 1 millisekund innan slutsteget brann upp. Användbart värre...
@Fixarstig Rotel, Marantz, ja de flesta märken ljuger lite i överkomliga prisklasser. Dock brukar de leverera vad de säger i 8 ohm. Finns bara några få som pratar klartext. Krell exv. Harman/Kardon som i hifins instegsnivå anger FTC-watt. Det är inte illa för prisklassen. De säger 8 ohm, alla kanaler drivna, 20-20.000 Hx och THD-procenten samt normen FTC. Det är en federal norm i landet i väster som ofta gör nåt åt consumers rights. Dom tröttnade på alla lögner och där får man om jag är rätt informerad inte ange ange annat än FTC. Går stories om att Yamahas modeller i USA av någon anledning väger mycket mer... Om det finns sanning i det har jag inte orkat verifiera. Det är vågade siffror av H/K varför jag som tidigare säljare ständigt fick förklara när kunderna kom in med databladen från Pioneer och Yamaha. Det är inte lätt förklara FTC mot Kalle Anka-watt för en icke troende med åtminstone grunderna i ellära, när dom frågar varför en hembioreceiver från H/K gav ynkliga 7 x 45 Watt medan Yamahan på 7 x 110 rosslade som en asbestsjuk pensionär i basportarna med okontrollerat fladder i baskonerna där H/K spelade oväntat friskt (Jag har ingen branschanknytning längre!). Yamaha har åtminstone tidigare angett effekten i 4 ohm också för att det skall se nåt ut på papperet... Rotel ljuger något mindre och är mer impedansstabila än snittet. Det slutsteg jag rekommenderade RB-1080 är ett erkänt trevligt slusteg som låter riktigt bra för pengarna, särskilt begagnat. Det uns värme det har är trevligt med kyligare analytiska högtalare bland vilka jag placerar Canton. Vill man ha något styvare finns det som danska High Fidelity utnämnde till mini-Krell, Rotel RB-1090, vilket jag anser är mycket bra slutsteg. Lämnar 2 x 380 Watt i 8 ohm och nära nog dubblar i 4. Mycket torrt och inte det minsta yvigt. Lite av en vattendelare, där vissa tycker det är nästan yber-kontrollerat och inget sväng. Men det finns fler. Letar man begagnat, öppnar sig dörren mot 90-tals Krellslutsteg som man idag kan få loss till klart intressantare priser än nya... Mark Levinson, Classé är andra alternativ. Allt ur svindyra highend-serier som tiden sprungit från som fortfarande spelar underbart i många fall. Det nya är ju ICEpowersteg. Dessa låter numer riktigt bra, från att ofta ha varit kalla och skarpa i tonen i teknikens vagga. Går att bygga själv till riktigt vettiga pengar. ca 8.000:- för 2 x 500 Watt 8 ohm. Det är inte kattskit det heller...
PS Effekt kan inte förstärkas. Den måsta tas från nånstans. Drar en förstärkare x Watt från nätet, kan den aldrig ge mer ut kontinuerligt. Verkningsgraden är dessutom aldrig 100% även om klass D kommer betydligt närmare än de tidigare konstruktionerna, så den kontinuerliga uteffekten är alltid lägre än märkeffekten från nätet. |
Edited by - 24U on 2012/04/17 17:43:01 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 18:17:32
|
@Andreas A
Thulen är nog riktigt skaplig, tror jag. Hade en IA 250 som spelade bra innan den brann upp. Försiktigt uttryckt, lämnade den väl en del övrigt att önska vad gäller sin dimensionering och tillförlitlighet. Men den var jäkligt stark, minns jag, och hanterade mina dåvarande Dynaudio med den äran. |
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2012/04/20 : 09:07:48
|
Tack för alla tips, jag lånade hem Nad T757 och blev besviken, den gjorde inte så stor skillnad som jag hade trott. Visst kände jag lite mer punch men inte mycket mer. Jag hade trott att det skulle hända mer, både vid stereolyssning samt vid film. Så jag lutar nu åt att låna ett slutsteg med mig hem och lyssna vilken skillnad detta kan ge. |
|
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2012/04/20 : 09:11:12
|
Angående Roteln Rotel RMB-1095 eller liknande tvåkanaligt slutsteg, går dessa att koppla till min Marantz? Hur kopplar jag i sådana fall? Sedan då jag redan har Marantz så kanske denna skulle vara något, Marantz MM7055.
|
|
Edited by - Clayman on 2012/04/20 09:16:32 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2012/04/20 : 09:20:49
|
Köp fläktlösa PA-steg. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 00:47:17
|
En kabel från per pre-out till motsvarande ingång på slutsteget. Antingen två på ett stereoslutsteg eller fler på ett multikanal. Marantz MM7055 kan nog vara något. Sikta helst på ett slutsteg på stabila 200 Watt per kanal vid 8 ohm, gärna större. Där börjar det bli lite klipp i transienterna. PA-steg kan vara nåt. Vissa jag hört är inte så bra på att vara tysta. De är inte gjorda för hemmabruk och på en scen spelar inte lite tomgångsoljud så stor roll. Lyssna innan köp, råder jag. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 07:13:36
|
Använder själv ett Rotel RMB-1075, lillebror till 1095 med 5x120w och nog finns det kraft. Det är grym kontroll i basen och kraften räcker till upp till vettiga ljudnivåer.. då jag ser på film och drar på rejält så märker man av en viss dynamikbegränsning men då pratar vi väldigt höga ljudnivåer.
120w är väldigt mycket om det är bra watt.
men om du har möjlighet så låna hem lite olika slutsteg och prova.. Skulle jag bytt så skulle jag satsa på Hegel, det är ungefär som Rotel fast bättre på allt.. dock 2 prisklasser högre..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 13:10:58
|
Själv hade jag förut en Cambridge hemmabio som jag hängde på Inter m R500 steg på, skillnaden blev som natt och dag på mina B&W. Kan vara ett alternativ speciellt när man kan hitta dom för ca 2500kr st. Själv drev jag två st bryggade till frontarna men lät Cambridgen driva resten själv. Med fascit på hand skulle jag ha haft en till centern också men hade inte den budgeten då |
|
|
Clayman
Member
177 Posts |
Posted - 2012/04/25 : 11:57:33
|
Tack för tipsen, ska låna hem ett flerkanaligt slutsteg och testa mig fram.. |
|
|
|
|