HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LUXOR 8071, hjälp med lådmått önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/04 :  18:50:53  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hej,

Jag skall göra ett försök att bygga ett par Luxor 8071 Transmissionline kloner. Tyvärr har jag rätt bristfälliga ritningar endast en liten skiss av hur lådan är uppbyggd inuti. Yttermåtten hittade jag på nätet men finns det någon vänlig själ som har ett par 8071 hemma och kunde mäta upp elementplaceringen på frontbaffeln? tänkte om man mäter enligt modellen här under. Måtten till baskonens mitt uppifrån och från höger och lika med mellanregister o diskant. Även "basutblåset" nertill på lådan, måtten på gallerkonstruktionen och var den är placerad.

Tanken är att jag skall börja jobba med en låda nu i påskhelgen och om någon kunde hjälpa mig med dessa mått så är jag verkligt tacksam det här blir inget prestigebygge utan jag gör det mera som en kul grej och för att testa lite olika saker men en del grundläggande mått måste jag ju ändå ha för att komma igång.

Edited by - grosvenor on 2012/04/04 19:15:22

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/04/06 :  09:28:21  Show Profile Send DrBoar a Private Message
En vanlig någorlunda välupplöst bild borde duga. När du har bredden så kan du med skaplig nogranhet få de andra måtten
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.garton.nu/luxor/Luxor%25208071%2520close.JPG&imgrefurl=http://www.hifisentralen.no/forum/index.php%3Ftopic%3D54752.0&h=1024&w=768&sz=311&tbnid=dLJ08PFXU6CjtM:&tbnh=90&tbnw=68&zoom=1&docid=ze0ETMql7GnubM&sa=X&ei=GJl-T67MFbTP4QS0wa27Bw&ved=0CDAQ9QEwAQ&dur=4390
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:08:33  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Det blir till att gå på ögonmått då och visst finns det många skapliga bilder att se på av 8071. Jag saknar också måtten på baskanalen/pipan inuti lådan så allt talar tyvärr för att jag får göra en lite annorlunda TL låda enligt något beräkningsprogram.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/04/08 :  16:31:23  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Finns ett par att köpa på http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=45923 för endast 250:-

Kan vara värt pengarna bara för att kunna mäta.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/08 :  20:45:28  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Tack för tipset men tyvärr bor jag alldeles för långt borta.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/04/10 :  08:07:58  Show Profile Send DrBoar a Private Message
HiFI handboken Måtten 790x450x340mm

Lådans front 477 x733 pixlar
Diskant 108x169 pixlar från övre vänstra hörnet =
108 pixlar X 450/477 mm/pixlar dvs 102mm från vänsterkant till centrum av diskantdomen
169x790/733 = 182mm från överkant ner till domens centrum

Resten av måtten lämnas som en övning åt läsarna.
MR 114x300 pixlar
Bas 303x225 pixlar

Blir man förvirrad av vad som skall multipliceras och divideras med vad så gör en sortanalys och se att sorten blir rätt.

Som i första exemplet 108x450/477 = 102 ger sorten millimeter
medan 108x477/450 fortfarande ger en ganska rimlig siffra 114 men i den orimliga sorten pixelkvadrat per millimeter

MR 114x300 pixlar
Bas 303x225 pixlar

Skulle jag ta måtten från bilderna och ha elementen skulle jag ta måtten inte till centrum på elementen (som är svårt att skatta) utan ta ut måtten till något mindre och punktformigare som skruvskallen i nere högra hörnet för elementen och sedan mäta resten på elementen. Dessutom skulle jag jaga bilder som är mer rakt på en den skeva bilden jag tog upp...
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:36:07  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Tack DrBoar för ditt inlägg och att du tog dig tid.

Du jobbar som lärare va (?) det där övningsexemplet väckte traumatiska minnen från en svunnen skoltid när matteläraren presenterade en helt otippad övning till kursprovet

Det finns säkert en logik i beräknandet och troligtvis klurar jag ut den. Trots denna information så saknar jag uppgifter på hur lådkanalerna är uppbygda innuti så något Transmissonline projekt verkar detta inte bli. Nu blir det istället så att jag kommer att göra en högtalare som till yttermåtten stämmer med 8071 men basen får spela i en traditionsenlig sluten låda (alternativt gör jag ett försök med basreflex).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:39:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har du data på högtalarelementen?
Får jag bara lite Bl, Qes, Qms, Sd, Vas och Re så kan jag nog lösa resten åt dig.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/10 :  19:31:46  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Tack Circlomannen men då får du nog göra beräkningarna snabbt för har tänkt skicka iväg en beställning på lådmåtten till brädgården ikväll (gör först bara en st låda) Projektet har redan dragit ut på tiden och nu måste något börja hända annars tappar jag inspirationen o det blir inge alls.

Det här är ju Luxors Briljantelement från 70 talet. Samma elementuppsättning förekom i olika Luxorlådor. Det enda jag vet är att tiotums basens resonansfrekvensen anges till 20
Hz och frekvensomfånget till 30-5000 Hz. Vas och Qts anges inte alls i elementets infoblad.

Lådan blir ju i vilket fall stor med måtten 78 x 45
x 30cm (snudd på hundra liter)så basåtergivningen har ju ändå
förutsättningar att bli hygglig. Risken finns dock att Luxor basen inte alls passar för en så stor o sluten låda men jag får prova mig fram och göra ändringar om det låter helt galet. Ifs hade man ju kunnat beräkna en
basreflexkonstruktion men jag har ju inte alla parametrar på
Luxorbasen så det är svårt att göra en vettig
lådberäkning därför tror jag det är säkrare att satsa på en sluten låda.

Mellanregistret o diskant blir i ett eget slutet kabinett (avskärmat inne i högtalaren från baslådan)

Sen är inte hur högtalarna låter det enda som räknas i det här projektet minst lika viktigt är utseendet på högtalarna. Jag vill återskapa en sorts retrokänsla på burkarna. Det får gärna se ut som om dom stått typ 30 år i rummet, nerdammade o solblekta

Edited by - grosvenor on 2012/04/10 19:48:58
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/10 :  19:55:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Utan pålitliga elementdata kan jag tyvärr inte göra så mycket.

Hoppas det blir bra ändå.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/04/10 :  20:22:03  Show Profile Send grosvenor a Private Message
...vi får hoppas så att det går bra. Jag kanske uppdaterar tråden sen när jag vet hur det gick. Tack o hej
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/04/24 :  23:18:28  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Hittade detta på Faktiskt.se, kan det vara nåt?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=48454
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000