HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kultokiga annons
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:06:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message
http://www.blocket.se/stockholm/Twa_horlurade_39808480.htm?ca=15&w=3

Mera bilder åt folket

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:24:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:55:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Svenska är ett lurigt språk att lära sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/04/14 :  17:49:12  Show Profile Send bearwik a Private Message
När jag jobbade som brevbärare såg jag en lapp på en dörr där det stod: Läg inte ner post här, jag har flutit härifrån. Jag kommer nog aldrig glöma den...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2012/04/16 :  14:07:07  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
För många år sen såg jag en produktbroschyr till en bläckstråleskrivare från Epson.
Den var utrustad med "Plugga in och spela interface".
En kul översättning av plug&play via USB.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:23:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Snälla fixa koppling

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/04/16 19:23:53
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:28:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
För er som gillar maskinöversättningar kan jag rekommendera avigsidan, de har en hel avdelning för det: http://avigsidan.com/avigsidan/avigt017.html

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:31:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kan inte låta bli att klista in ett brev som finns på avigsidan, hysteriskt roligt

Ordenligt OT, ursäkta

quote:
Öppet brev till en översättningsansvarig

Hej!

I slutet av förra året kunde man på Lidl köpa en fjärrkontroll med beteckningen URC20-F15DL. Dessa rader riktas till dig som ansvarat för den svenska översättningen av den medföljande bruksanvisningen.

Eftersom URC20-F15DL marknadsförs som en "universalfjärrkontroll" är det litet vilseledande att den i bruksanvisningen konsekevent benämns "allmän avlägsen kontroll". När jag väl packat upp den så känns den inte så speciellt avlägsen.

Ni skriver att den "nästan täcken all brändjärn av Television, Satelliten ta emot CBL, Kabeltelgram låda CBL, Video Domare" med mera. Jag vill bara påpeka att på god svenska heter det oftast "brännjärn".

Jag ser att det finns en knapp som enligt beskrivningen "Vänder apparaten på eller bort". Den verkar inte fungera. Ingen apparat, vare sig i min närhet eller mer avlägset, vänder åt något håll när jag trycker på den knappen.

I avsnittet där jag tror att ni beskriver hur man sätter in batterier använder ni ibland det litet ålderdomliga ordet "ackumulator". Därför finns det risk att yngre läsare inte förstår instruktionen "Glida ackumulatorn täcke rygg in i ställe."

I ett avsnitt skriver ni "Gammal anordningen tillhörde inte inne om hembiträde neka!" Den meningen bör nog justeras med tanke på att hembiträden inte längre är så vanligt förekommande i Sverige. Så kallade hushållsnära tjänster är en känslig politisk fråga här.

Under "Lära sig en Befalla" kunde jag hitta formuleringen "Pressa och hålla få vad man förtjänar nyckel om mer än 3 sekunden, och då frige den". Det kunde kanske uttryckas en aning tydligare? På många andra ställen talas det också om att pressa olika nycklar, vilket upplevs som litet förvirrande.

Under "Anmärka"står "Du Maj pressa någon anordning nyckel för exempel TV-nyckel till slut den lära sig operation." Jag tycker mycket om det här greppet att anpassa handledningen till kunden, men jag heter faktiskt Henrik. Har jag fått fel bruksanvisning?
Sammanfattningsvis vill jag tacka för en mycket underhållande skrift. Jag har noga läst igenom handledningens alla 19 sidor och inte någonstans hittat en enda mening som ger mig någon som helst hjälp att hantera fjärrkontrollen den handlar om.

Jag föreslår att ni nästa gång anlitar en annan översättare. Har ni möjligen funderat på att fråga någon som har kommit i åtminstone ytlig kontakt med det svenska språket?

Med vänliga hälsningar
Henrik Lundström

Edited by - svanbo on 2012/04/16 19:32:04
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:37:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Ja herreminje så många billiga översättningar man får se. Jonas, väntar på ditt inlägg

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:54:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag jobbar som översättare. En hopplös bransch.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:06:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Man undrar ändå om det bara är nån form av dataöversättning som inte tar någom som helst hänsyn till "tillspråket".

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/05/05 :  14:51:00  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Man kanske skulle testa att ha högtalarna upp o ner?

http://www.blocket.se/orebro/Kraftfullt_stereopaket_inkl_rack_40248165.htm?ca=15&w=3
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/05/05 :  14:58:05  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hehe... ja det var kul
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/05/06 :  12:17:02  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Verkar inte fungerat så bra för nu har han vänt på dem och lagt upp en ny bild
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/05/06 :  13:02:26  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Synd att han ändra bilden.. läser han här?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/05/06 :  13:41:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det här är ett öppet internetforum så det är ju inte helt omöjligt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/06/22 :  14:01:52  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Den här tyckte jsg var rolig:

http://www.blocket.se/stockholm/Twa_horlurade_39808480.htm?ca=11&w=3

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000