HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det någon som bryr sig om musik nu för tiden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/04/03 :  11:12:43  Show Profile Send shifts a Private Message
Hej,

Jag tycker det var en bra text, men hängde upp mig på en sak. Vet
inte ens om det är sant faktiskt det som skrivs och är det något som
är viktigt i denbattinlägg är att skriva verifierbara uppgifter kan
jag tycka.

"Det är upp till 10ggr lägre upplösning på de "lågupplösta" MP3
jämnfört med en CD-skiva."

För de allra flesta, även för mig, så låter en bra kodad mp3-fil
förträffligt. Det nämns ingenting om vilken kvalitet den där
filen är som ska vara så mycket sämre. En riktigt dåligt kodad
mp3-fil låter precis hur dåligt som helst, men en bra gör det inte.

Dessutom är Spotify och deras OGG-kodning här för att stanna, så
det är dumt att (indirekt) angripa något som ger många mycket glädje.

Vad menas med 10 gånger lägre upplösning egentligen? Att den har en
filstorlek 10 gånger mindre än originalfilen? Det är iaf väldigt
abstrakt för många, mig inkluderad, och gränsar mot vad jag kallar
hififloskler (också bra att undvika). Det jag vill komma till är att
tror det är en dum sak att ta upp, för gemene man hör inte detta.
Alltså kommer de tänka att det är helt ovidkommande, eftersom det
ändå inte märks.

Bättre då att i texten fokusera på det som tveklöst märks och det var
vad som kom innan, att musiken nu spelas upp via dåliga högtalare i
telefoner och laptops. mp3-kodningen i sig är verkligen ett minimalt
hot mot välljudet jämfört med dessa återgivare.

I övrigt en bra text om ett viktigt ämne. Obegripligt att det på
bildsidan sker en sådan utveckling, men att ljudet bara tar fler
och fler steg tillbaka.

----------

Edit: Såg nu att fler än jag hängde upp sig på det där diffusa
och felaktiga i mp3:or och upplösning. Sorry för upprepning.

Edited by - shifts on 2012/04/03 11:18:33
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2012/04/03 :  12:18:14  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message

Det är så intressant att läsa kommentarer och tack till er alla.
Direkta felaktigheter vill man ju undvika, men kan ni inte vara så snälla att skriva hur ni tycker att det ska stå.

Även om vi är öppna och tycker att kritik i nästan alla former är bra, så vill Björn och jag ha feedback som vi kan använda oss av.

Skriv en text som ni tycker skulle kunna vara användbar rörande vår hobby.

Sen kan MP3 mycket väl låta bra med lite mindre komprimering, men de där lägsta formerna av MP3 och de där plastsnäckorna är ju tragiskt rent ut sagt.
I-fjånskalen kostar ju mer i många fall.



Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83

Edited by - patrikcaesar on 2012/04/03 12:19:41
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/04/03 :  12:35:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag är fullt medveten om att det var en annan tid, men kan man inte hitta några liknelser i hur Svenska HiFi-institutet marknadsförde sig på det tidiga 70-talet?
Jag var för liten då, men idag har jag förstått att kampanjerna verkligen gav genomslag på gemene man som läste Hifi-handboken, lyssnade på "Ljud och hur det ska låta" och slutligen faktiskt insåg att väljud gav mervärde?
Sen tror jag inte att ett par Halcro monoblock blir årets julklapp i år heller, men kanske nåt bättre än en kompaktanläggning från Ö&B!

Med vänlig hälsning, Micke

Edit:

Några ideér om vad man skule kunna göra för att hitta nya intresserade:
* Skapa nyhetsvärde genom att marknadsföra t.ex. Sweetspot-mässan på det sätt som ni gjort!
* Slå påsarna ihop med intressenter i branschen och genomför intresseväckande mini-mässor hos handlare eller i köpcentrum eller liknande. Detta väcker mediaintresse och gratis PR.
* Samma grupp skulle kunna genomföra nationella kampanjer, Hifi-klubben är enligt mitt tycke föregångare inom detta område.
* Kör tävlingar med t.ex. möjligheten att vinna en "drömanläggning" i ett halvår eller 3 månader eller liknande. Jag skulle vilja ha en Mark Levinson/Magico combo i vardagsrumet ett tag, även om det inte var min.
* Och framför allt, se till att rätt personer är på rätt plats. Vissa branschmänniskor är ju inte riktigt salongsfähiga och man kan INTE ha folk som idiotförklarar potentiella kunder för att de köpt en anläggning på SIBA. MAN MÅSTE BÖRJA NÅGONSTANS!

Nurå...


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/04/03 12:59:57
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2012/04/03 :  13:15:49  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message

Jag menar inte att det var bättre förr, ljudanläggningar alltså på 50-talet, men under tiden som TV utvecklats, har stereon utvecklats och det är mycket bättre ljud nu, mycket bättre än på 70-talet, men så få vet om det.

Tack för feedback.

Klart folk ska köpa Halcroslutsteg och lägga i påskäggen.





Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/04/03 :  14:54:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Vet ni varför vissa tycker att digitalt låter hårt? Jo det är bara för att digitalt ljud saknar modulationsbrus. Det var därför som man ofta i början av den digitala tidsåldern förde över den digitala slutmixen till ett analogtband. Jag lyssnar sällan på MP3, men det låter bäst på material som från början är hårt komprimerat. Det kan liknas med en tavla som från början är målad med pastellfärger och som man sedan gör en kopia av och nu med mustigare färger.
Att folk lyssnar på musik i hörsnäckor tror jag beror på att dom tar liten plats i en ficka och att spelarna som man bär på inte klarar den lasten som ett par hörlurar utgör.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/04/03 :  17:59:52  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
"10 gånger lägre", "10 gånger mindre"? Det heter väl "1/10 gånger så högt" resp. "1/10 så stort"? (Eller ännu hellre "en tiondel så stort" i en text).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/04/03 :  20:42:05  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Min erfarenhet av folk runt mig är att de flesta skiter fullständigt i hur det låter bara det låter. Jag har många kompisar som mycket väl skulle kunna köpa en high-end rigg men vad står det hemma hos dessa personer?.....jo ministereos , däremot har de flesta nya, fina plasmor. Då ska man komma ihåg att de flesta åtminstone har varit aktivt intresserade av musik i yngre år. Det kanske är just därför, att musikintresset inte längre är lika stort, som man heller inte på samma sätt bryr sig om hur det låter.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2012/04/03 :  21:39:00  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Ett alternativ till rubriken skulle kunna vara
Är det någon som har tid med musik?

Det har redan nämnts om lyssningsvanor i tråden. En del ljudprodukter verkar vara framtagna för att man skall konsumera musiken medans man håller på med något annat. Det är kanske bara vi kufar som sitter ned och tar oss tid att lyssna.


Det är bra att ni fått en artikel i en tidning. All reklam är bra reklam
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/04/03 :  21:47:57  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Det är kanske bara vi kufar som sitter ned och tar oss tid att lyssna.

Så tror jag att det tyvärr är. De flesta idag har varken tid eller tillräckligt intresse för att aktivt lyssna.
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/04/03 :  22:22:45  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Bra att det skrivs om det! Detta brinner jag för.

Det är klart folk har tid för musik. Men vad för musik blir de presenterade för...???

Vad beror det på att "folk" inte bryr sig om ljudkvalitet? Och ibland musikkvalitet...
Hinner man inte lyssna på annat sätt än i farten, på cykeln, i gymmet, på tåget, bussen mm. De nya medierna förenklar lyssnandet och man kan höra musik överallt i nästan alla situationer. Det är vill bra kanske? Då måste musiken vara lättsmällt tänker jag. Därför väljs kanske enklare musik som funkar i farten. Jag tycker iofs inte att tex melodifestivalmusik blir så mycket roligare på finhifi. Det behövs liksom inte på den typen av musik och det är säkert också avsikten. Eftersom denna "lättsmälta" musik fyller vardagen överallt kanske mångas behov av musik är fyllt. Många missar nog därmed chansen att verkligen få en kick av musik som går lite djupare in i skallen. I men mening har den också en bättre kvalitet, men det kan man säkert tycka olika om...

Men att lyssna aktivt och njuta kräver lite engagemang. Varför finns inte det? Tidsbrist eller är det det att vi proppas fulla av underhållning med lättsmällt musik hela dygnet?

Mycket av den musik vi hör i mediasnurran i Sverige byggs upp kring tex "idoler" som inte ens hunnit bli idoler eller ens riktiga musiker eller artister. De får så stor plats att det hos publiken inte utan aktiva val och engagemang går att höra och tillgodogöra sig annan musik som har ett annat syfte. Synd att folk inte hinner stanna upp och få ett alternativ. Visst finns det tex i p3 då och då "smalare " musik men inte på tider så att folk hör det.

Jag har testat på mina barn. De får via kompisar och TV och Radio höra "idolmusiken". Men när min son fick min gamla mobil med en massa annan musik hittade han låter och artister
jag mycket sällan hör på radio. Han insåg själv kvaliteten i denna musik och spelar själv inget annat. Bland andra spelar han Queen som jag inte spelat själv sedan han föddes och har således inte "lärt" honom det. Han ber sin musik lärare få spela denna på sitt instrument, lär sina kompisar om det mm mm.

Jag tror alltså att barn/vuxna många gånger lyssnar på det som är tillgängligt. Men får man chansen att få ett bredare och i min mening bättre urval av verkligt hög kvalitet på artister och musik väljer mycket fler denna musik.

Eller är det bara en dröm...

Edited by - Apexorca on 2012/04/03 22:24:42
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/04/03 :  23:01:44  Show Profile Send e-robban a Private Message
Min bekantskapskrets är full av personer som älskar musik, gör musik och lyssnar på musik. Säkert mer än mig i vissa fall. Men bryr de sig lika mycket om ljud? Hell no! Så jag tror inte det är värt att moralpanika över folks lyssningsvanor. Idag finns fler high-res alternativ än någonsin för dem som söker detta. Ungdomarnas exponering för olika sorters musik är också större än någonsin. Så skriv gärna insändare om detta och håll på men det finns helt klart viktigare frågor att driva.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/04/04 :  00:05:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att du har helt rätt i det du skriver CMB00. Vi matas med mycket underhållning och nyheter för att inte tala om iPhon:s och iPad och andra maskiner där nya modeller avlöser varandra. Folk blir stressade av att inte hinna med att kunna tillgodogöra sig av allt som bjuds. Vi har två vuxna söner som bara pratar om alla nya prylar och det konstiga är att ingen av dom är speciellt intresserad av den extremt höga ljudkvalitet som finns här hemma. Bra musik har jag massor av men ingen är speciellt intressera. Jo ibland så händer det att den ena sonen reagerar på någon skiva som jag råkar spela. Då tar han skivan och lägger in den som MP3-fil i sin fina Macbook. Ja det är trist, och jag som ändå har vaggat och klätt honom redan från början med Chick Corea - Light As A Feather.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/04/04 :  06:28:20  Show Profile Send shifts a Private Message
gcs: Du får ändra inställningarna så det blir Apple Lossless då. :)

Tycker det är lite olika diskussioner nu helt plötsligt. Man ska inte lägga sig i vad andra lyssnar på och definitivt inte ta upp det i en debatt där man vill vinna åhörare. Jag skulle slå dövörat till direkt om jag fick höra att de artister jag tycker om inte var fina nog. Nej, då tror jag det är bättre att köra vidare på parallellen med vad som hänt på bildsidan vs ljudsidan.

Skitmusik, skräpkultur har dessutom alltid funnits och de som anser sig representera för det "genuina" förfasar sig och ser ner på detta.

Edited by - shifts on 2012/04/04 15:06:43
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/04 :  09:14:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Tycker det är lite olika diskussioner ni helt plötsligt. Man ska inte lägga sig i vad andra lyssnar på och definitivt inte ta upp det i en debatt där man vill vinna åhörare. Jag skulle slå dövörat till direkt om jag fick höra att de artister jag tycker om inte var fina nog. Nej, då tror jag det är bättre att köra vidare på parallellen med vad som hänt på bildsidan vs ljudsidan.

+1 på det.

Och skippa helt att racka ner på mp3.

Till vilka riktar sig denna text?
Ungdomar ... bl.a. gissar jag.

Ungdomar idag har i princip 2-3 musikmediareferenser; mp3, CD och ibland radio.
Alla ungdomar idag vet att mp3 låter lika bra som det andra.
Och läser man en text där det på något vis försöker påstås att mp3 låter 10 ggr mindre bra än CD kommer de flesta sluta läsa efter den raden.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/04 :  09:29:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Som jag ser det så finns det två stora problem i ämnet.

1. "Loudness War", de flesta nya (och äldre remastrade) plattor inom Pop, Rock & Hårdrock är hårt komprimerade och låter därför platta och trista.

2. "Svenssons" vill inte att musik ska ta plats, de senare årens inredningsideal tillåter inte stora högtalare eller massvis med skivor i hyllorna, "musik ska höras - inte synas"...
Inte får det kosta något heller, en billig hembioanläggning från EL-Giganten, ett 2:1 system till datorn eller en I-Phone är ofta det som används för att lyssna på musik...

Vilket format som musiken lagras på är ju mest en smaksak, för inte är det sååå stor skillnad på tex. Spotify och SACD?
Visst kan vinyl låta gudomligt bra, men det är ju mest känslan man älskar - så är det för mig i alla fall.

Jag tror tyvärr att det blir mycket svårt att vända denna trend.
Det enda vi kan göra är att spela musik!
Jag spelar ofta musik för min familj och mina vänner som kommer på besök, kanske någon får upp öronen för hur trevligt det kan vara med musik som låter bra.
Min sambo som alltid varit lite skeptisk har uttryckt att "vi måste ha något som låter bra" nu när en ny anläggning till vardagsrummet ska skaffas ("finstereon" har fått eget boende), min dotter vill att vi ska bygga högtalare till hennes rum


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/04/04 :  13:10:59  Show Profile Send Apexorca a Private Message
shifts!

Jag tycker inte heller att man skall lägga sig i vad folk gillar att lyssna på eller hur man lyssnar. Smaken är ju som baken.

De som ser till att en allmän publik får möjlighet att lyssna på musik är lite ensidiga i sitt musikval. Viss musik får stort utrymme, annan inte så stort.
Det begränsar ju folks möjlighet att vidga sina vyer och kanske därför bara lyssnar till det som erbjuds. Det är ju helt ok i sig, men det finns ju mer som kan berika och det skulle säkert många uppskatta.

Vad man väljer spelar för mig ingen roll.
Finns valen kan man välja ett välja. Finns de inte är man ju fast.





Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/04/04 :  14:43:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vad sönerna använder i sina Mac:ar, det är väl förmodligen Flac. Det värsta är att jag inte heller är så intresserad av Loudness War eftersom det nästan aldrig drabbar mig och mitt musiklyssnande. Jag tror också att det här är en generations sak som ni som är yngre kan få sköta. Jag kanske i själva verket hör hemma bland "dinosaurierna" på Euphonia. Men där känner jag att jag inte heller hör hemma. Okej alla på Euphonia är väl inte dinosar men jag har en känsla av att storleken på prislappen spelar en viss roll. Hög kvalitet på musiken och hur det sedan låter spelar i.a.f stor roll för mig men jag struntar i om det är 96 eller 192 eller bara 44,1KHz. Huvudsaken är att det jag hör kan engagera mig.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/04 :  14:48:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tror att Hifi är ett döende intresse för att vi inte förnyat oss nått sedan 1976 (CDns tillkomst). Det är samma trista rektangulära lådor. Samma konservativa teknik, samma trista ljud - i 90% av hifin, idag som på 70talet.

Vi behöver ha roligare. Vi behöver har mer Metallica och mindre Diana Krall. Mer spelglädje, mer spela luftgitarr på bordet.

När jag pratar hifi på jobbet så möts jag av konstiga blickar och kommentarer om filmen Guldörat. Ser folk oss Hifi-intresserade som om vi är där snubbarna i dokumentären Guldörat så förstår jag att Hifi inte expanderar och drar massornas intressen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/04/04 :  16:09:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
SR:s liveinspelningar låter bra trots 192 kbps...men de kanske har dynamik.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/04 :  18:10:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
vi inte förnyat oss nått sedan 1976 (CDns tillkomst).

CD'n kom 1982, typ.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/04/04 :  18:53:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hoppas och tror inte att hifi är på utdöende. Jag tycker det allmänt låta oerhört mycket bättre idag än vad det gjorde under tidigare decennier. Men nu menar jag inte musikutbudet i allmänhet som det är idag. Det finns ett mycket större utbud av bra högtalare i dag jämfört med tidigare. 60 & 70-talet ska vi bara inte tala om även om det påstods att vissa högtalare var bra så tyckte jag själv att det fanns vissa högtalare som bara lät bättre än andra men ändå inte helt bra. Idag finns det faktiskt högtalare som låter så pass bra att det är roligt att lyssna på musik. Bara en sådan sak som införandet av en bra subwoofer kan få många anläggningar att låta riktigt bra. På 70-talet var det svårt att få konsumenten att satsa på stora högtalare ofta på grund av kvinnorna i våra liv. Men nu när många har skaffat möjligheten att titta på film med HD-kvalitet är det plötsligt okej med både 5.1 och 7.1. Men som tidigare sagts konsumeras den mesta musiken utanför hemmet med öronsnäckor. När det gäller inspelningstekniken så har den blivit oerhört mycket bättre än tidigare. Idag kan man enkelt göra saker som tidigare inte alls var möjliga att göra. Jag har hört av äldre studiomusiker hur dom ondgjorde sig över att artister inte behövde vara så skickliga för det gick alltid att klippa och klistra. Idag så är det ännu enklare än så. När jag bedömer en inspelning tekniskt så utgår jag från den teknik som vid tillfället stod till buds. Det finns massor med bra musik och bra inspelningar som är gjorda idag och det behöver inte ens vara HD-format utan det duger bra med 16bitar på CD-skiva.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/04 :  19:49:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
2. "Svenssons" vill inte att musik ska ta plats, de senare årens inredningsideal tillåter inte stora högtalare eller massvis med skivor i hyllorna,

Samtidigt som vi bygger kopiöst mycket större hus idag. Från 60-70talets hus som låg på typiskt 90-120 kvm, ca. Och idag verkar ingen bygga mindre än 150kvm villor. I huskatalogerna vimlar det av 200+ kvm hus.
Och samtidigt har den genomsnittliga familjestorleken minskat lite.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/04/04 19:50:52
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2012/04/04 :  20:27:39  Show Profile Send Mats h a Private Message
Trevligt att få se en artikel i dagstidningen om vår kära hobby. Alla "tekniska" synpunkter tycker jag är irrelevanta i detta sammanhang. Det viktiga är att få "Svensson" att ifrågasätta om han inte behöver lägga några kronor nu på ljudet också när nu bilden har blivit så bra!

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/04/04 :  22:39:33  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tycker det stora problemet är att distribution av musik har lagts på sophögen. Jag växte upp på 60-talet bland jukeboxar, skivbutiker, skivcafe och engelska popgrupper på löpande band i folkparkerna som Troggs, Small Faces, Hollies, Who, Zombies och många, många fler. Flower Power rörelsen blomstrade och vi hade brutit oss loss från de vuxnas tvångströja. Plötsligt var vi Du och broder/syster med alla. Musiken blev vår gemensamma nämnare, inte hifi.

Hifin kom in lite senare och blev ett intresse för allt fler. Det fanns mängder av lösbara anläggningar för både fattig och rik "made in Japan" eller i Motala.

Musik- och skivbolag gjorde stora pengar som plöjdes ner i nya musiker och man tog också ansvar för den smalare musiken klassisk och jazz. Det satsades på skivbutikerna som hjälpte till att marknadsföra nya artister osv. Man utgick från artister som hade ett budskap att förmedla. Det var då det.

Nu är det nya tider. Musik har blivit en hitindustri som styrs av producenter. Drevet går efter doffsingar med välsvarvade ben, gosiga tuttar och med en rådjursblick. Kan de sjunga så är det ett plus. Jag är inte så säker på att t ex Van Morrison och Mark Knopfler skulle vara möjliga att lansera idag.

De musiker som slog igenom då är fortfarande stora vid 65-70 års ålder och drar enorma publikhav till konserterna. De kan dessutom spela själva. Innebär det att det saknas nys talanger? Inte alls, men det är ingen som har råd att marknadsföra dem, de drar inte till sig riskkapital eftersom det finns inget att sälja och ingendistributionskanal som drar in tillräckligt med pengar. Kapital går dit där de kan ge avkastning. F n är det till hitindustrin med schlagerpekoral som ledande stjärna.

Dessutom satsas på återutgivning av gammal skåpmat. Det kostar inga studiotimmar, grupperna är redan kända och inarbetade och det finns intressanta stories som tidningar tänder på. De är självspelande pianon. Ett exempel är PINK FLOYD. Ett annat är DOORS.

Det här låter ju oerhört negativt och det är det också. Men rätt vad det så händer något som sätter fart på businesen igen. Vad det är vet jag inte men något brukar alltid hända som sätter ny trend. Oavsett vad det är så är förmodligen det första kravet att musiker, musikförlag, kompositörer, arrangörer, studios och marknadsförare måste få betalt för sina tjänster, annars funkar det inte. Om detta sedan sker via distribution av fysiska media eller via nätet är ovidkommande. Lagring på CD eller vinyl kommer helt säkert att försvinna utan vi förlorar i ljudkvalitet. Jag är lycklig och stolt över min skivsamling men det är dokument av en tid som är på väg ut precis som de gamla skrivmaskinerna, faxar, ordbehandlare och filmkamerorna. "Join the future and be proud of your history" - lätt att säga, svårare att anamma.

Sorry för långt inlägg men ämnet engagerar mig...

Så till hårdvaran. Jag tror att branschen skjuter sig i foten genom att blanda in för mycket vinyl i debatten. Vinylsnubbarna finns där ändå och nya kommer till på samma sätt som de som är intresserade av gamla bilar, mc och båtar. Jag tror inte man bygger en framtid på så sätt.

Däremot tror jag fortfarande på CD'n. Det är helt enkelt för krånligt än så länge med PC, DAC, hårddiskar, backup, nerladdning och taggar, inte för de initierade men för massorna och det krävs volymer också.

Jag har hela batteriet av teknik hemma men t ex min fru säger att om jag faller ifrån först så kommer hon bara behålla CD'n. Oavsett vilken CD-spelare jag sätter in så kan spela med den. Hon kan se därbak var sladdarna skall kopplas in, det är uppenbart var man stoppar in CD'n och var man startar spelningen. En standarod och enkelhet är viktig. För nyare generationer känns det kanske lika naturligt med andra lösningar.

Det arbetet Neil Young driver tror jag också är viktigt. Det finns högupplöst musik hela vägen utom till sista ledet. Tekniken finns att gå hela vägen till PC och mobiler men antingen är det för krångligt, för dyrt eller avsaknad av själva hårdvaran.

Jag tror också att hifi-branschen lägger för mycket krut på redan invigda. Om man vill ha in nya generationer till specialistbutikerna så måste de också satsa på instegshifi. Den sidan har de helt överlämnat till Media Markt och liknande ställen. Att stå på mässor och försöka sälja in förstärkare för 50 loppor och högtalare för lika mycket och ytterligare 50,000 för resten till en 25- åring som försöker skramla ihop 5,000 till sitt första möblemang och dessutom drömmer om en begagnad bil för 50,000 är både naivt och verklighetsfrämmande, tycker jag.

Varför inte satsa på att visa upp vad man faktiskt kan åstsdkomma med en liten budget. Till exempel en CD för 1,500, kablar för 500, förstärkare för 3,000 och högtslare för lika mycket. Alternativt kan CD'n bytas ut mot en laptop för 3,000 och en DAC för 1,000. Kalla det gärna för instegsdemo. I ett annat rum kan man öka på till totalt 20,000 osv.

I bankvärden säljer man generationsfonder, paket med risknivå anpassad till hur långt man har kvar till sin pension. En mässa skulle kunna ha motsvarande tema - en hifimässa för dig som skall köpa din första stereo - kom och låt dig inspireras. Eller viss mig ditt hem och din ekonomi och jag ger dig en lösning... Om man vill åt nya generationer måste man adressera målgruppen och tona ner anläggningar för 5-siffriga belopp och vinyl.

Jag tycker det är hur kul som helst att gå på mässor men jag tror inte det räddar branschen. Spika upp ett plakat och be de gamla hifinördarna stanna hemma och gör ett inbjudande paket till dem som ni vill attrahera. Tids nog vill de byta upp sig.

Att köra på i samma hjulspår och bars öka prislapparna och tro att buskapet plötsligt skall få en ny innebörd och locka nya generstioner funkar inte. I så fall borde det redan fått ett stort genomslag med tanke på alla mässor vi har haft de senaste året. Man lockar inte till sig älgkalvar med vargtjut!


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  05:42:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Sony first publicly demonstrated an optical digital audio disc in September 1976.


http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Jag vet att det tog ett antal år innan den fanns tillgänglig för konsumenter, men det markarer väl själva tillkomsten av det optiska digitala mediet.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000