HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Zu Essence eller Klipsch RF7(mkII)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/30 :  00:07:06  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Zu Essence eller Klipsch RF7(mkII)

Vad skulle ni välja?

Jag vill gärna ha båda, men finns bara pengar till en av dom.

Priserna är likvärdiga.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2012/03/30 00:09:26

pix
200.000-klubben

4172 Posts

Posted - 2012/03/30 :  07:12:07  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har inte hört någon av dessa, men har ägt ett par Zu Druid under några år.
Då Sean Casey & Co har en lite utstickande ljud-filosofi så tänkte jag att jag kan nämna något om dessa raketer

Snabbt, snabbt, snabbt! ljud
Är man van vid en silkeskudde med dun, så var dessa en knagglig makadam-sten att lägga huvudet på.
Jag älskade det, för just snabbhet och impullssvar är något jag ofta tycker saknas.
Men är man van vid det lite "socker-söta" som många högtalare levererar i dag, så kan detta vändas till något nästan obehagligt och påträngande.
Då diskanten delas ovanligt högt (12KHz), så är Druid mer en bredbandshögtalare, med en super-tweeder, snarare än en två-vägshögtalare. Ljudbilden är mao mycket stor, som sig bör bland bredband högtalare.
Baksidan kan vara att det finns några resonanser (lowther syndromet) som framträder vid vissa tillfällen

Jag gillar som sagt Zu-ljudet (de modeller jag hört), men skulle absolut rekomendera att du lånar hem och känner efter först.
Det är inte en högtalare som passar alla öron

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/30 :  08:07:24  Show Profile Send e-robban a Private Message
Som nuvarande ägare av Pix gamla högtalare kan jag inte annat än instämma. Vill även tillägga att de är relativt befriade från det som många kallar "hornljud" dvs ett påfrestande, nasalt diskant/mellanregister. Den höga känsligheten gör dem ju också väldigt mångsidiga. Tyvärr saknar jag erfarenhet av Klipscharna du nämner.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/03/30 :  09:54:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har bara hört RF-7 (edit; markII) som snabbast i en taskig miljö (Mediamarkt) men de spelar fysiskt och medryckande och är en högtalare jag själv har på önskelistan. De dyker upp då och då som begagnade och då till betydligt lägre priser än nytt. De verkar, spontant intryck - har inte mätt eller kollat måtten, lite hanterligare i storlek än en RF 63-RF-83 som ju är väldigt djupa och höga.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/03/30 09:54:49
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/03/30 :  10:34:28  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Har inte heller hört ovanstående HT, men det jag hört av bl.a Zu Druid, så var det en mkt trevlig HT.
De olkia Klipsch HT jag hört har jag aldrig blivit kompis med dess diskantåtergivning...

Jag hade helt klart valt ZU

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/04/01 :  21:45:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
De olkia Klipsch HT jag hört har jag aldrig blivit kompis med dess diskantåtergivning...

Så har det varit för min del också när det gäller hela RF-serien tills jag lyssnade på Klipsch RF7(mkII)på High End mässan, den verkar ha en annan diskant och återgivning i toppen än övriga i RF-serien.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000