HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskant i Klipsch Reference serie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/28 :  22:50:18  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Är det nån som vet om det sitter likadana Tractrix-horn i Klipsch hela Reference serie?

Jag har för tillfället RF82. Men lite sugen på RF83. Bas vinner man, det
är klart. Men frågan är om det blir nåt lyft i dom högre registerna också.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2012/03/28 22:52:10

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2012/03/29 :  19:01:10  Show Profile Send Forsman a Private Message
Sitter iaf en helt annan HF driver i dom två större modellerna RF-63 & RF-83

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/29 :  19:09:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Då vet jag, tack :)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:06:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Misstänker att det är ännu lite mer "nivå" i diskanten på RF83, något som jag då tycker det är i mesta laget på RF82. Rekommenderar lyssning på http://www.klipsch.com/rf-7-ii-floorstanding-speaker
Dessa fick mig på senaste High-End mässan i Stockholm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:08:40  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
RF7 vore superkul att höra!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/30 :  07:59:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om man jämför gamla och nya RF-modellerna, dom stora(kommer inte exakt ihåg vad dom heter, tror att gamla heter RF83 och nya RF7, kanske?) så är det ganska stor skillnad i diskanten, såvitt jag vet är det samma horn men en annan driver i nya modellen. Dom nya låter mycket trevligare, med mjukare diskant och mindre spretigt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/03/30 :  17:23:39  Show Profile Send tian a Private Message
RF 83 är riktigt trevliga , men i dagsläget har jag CF 4 som inte är fy skam heller :)
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2012/03/31 :  16:00:49  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

RF7 heter den gamla kort & gott och RF7 MkII heter den nya och således inget med RF83 att göra.

Det är ganska "logiska" modellbetekningar Hos Klipsch.
Rf62 MkII har 2st 6" basar, RF82 MkII har 2st 8" basar och RF83 Har alltså 3st 8" basar.

Diskanten i de övriga MkII är på 1" .
RF7 MkII har en 1.75" titanium diskant och 2st 10" basar.

Det är en stor ljudskillnad mellan MkI & MkII oavsett om det gäller stativhögtalare eller golvhögtalare.
MkII:an låter mycket mer upplöst och detaljerat.
Det som i stora drag skilljer mellan dem är en helt annan utformning på baskonerna.
Delningsfiltret skilljer en hel del även det och sedan är det en annan design på "fötterna".

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000