HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En "icke kabel"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:14:51  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har för länge sedan fått tips på en amerikansk kabel. Den har ett lite underligt namn där man förnekar att det "ÄR" en kabel? Också väldigt underligt uppbyggd. Om någon känner igen denna diffusa beskrivning och vet vilken kabel jag talar om vore jag tacksam för all upplysning. Var finns den att köpa? J

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:34:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är det Anti-Cables du tänker på?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/30 :  07:56:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
http://www.anticables.com/

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/03/30 :  09:27:24  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Helt klart denna kabel! Någon som vet om den finns att köpa i Sverige eller om den enbart går att skicka efter från USA? Finns där några tester?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/03/30 :  17:25:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lackad koppartråd?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/02 :  16:13:47  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Tja det kanske är som så att det "bara" är just lackad koppartråd, men är det någon som har testat den i sitt eget system? När det gäller det här med kablar kan man bli tossig för mindre. Har för länge sedan lagt ner detta med sunt förnuft. Nu gäller det att lyssna.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2012/04/02 :  17:51:28  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jag har använt både högtalarkablar och signalkablar från Anti-Cables i ett antal omgångar.

Nu senast avlöste de ett par Nirvana SL HT-kablar som jag hade haft på lån. Anti-Cables gör inte bort sig någonstans. För pengarna är de löjligt bra. Inget som sticker ut, förutom möjligtvis en väldigt potent basåtergivning. Dock är den inte överdriven på något sätt.

Det som har gjort att de fått sitta på avbytarbänken gång efter annan är att de inte är speciellt estetiskt tilltalande, samt att de är totalt värdelösa att hantera.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/04 :  00:17:17  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Att de inte är estetiska kan jag stå ut med, men vad menar Du med att de är "värdelösa" att hantera? Och om man är intresserad, hur köper man dem?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/04/04 :  06:58:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad jag menade med "lackad kopparkabel" är att det är samma sak eller bättre och kostar inte så mycket att inhandla och testa.
Flätar du en fyrfläta kan du klämma ur änmer välljud.

Tycker du att det låter mums fillibabba kan du ju alltid beställa anti-cables.

Jag är däremot tveksam till att dom låter bättre än din hemsnurrade.

Jag tippar också på att vad som menas med att dom är värdelösa att hantera innebär att dom inte ligger platt och fint på golvet utan beter sig som tjockare metalltråd brukar.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/04/04 :  07:49:23  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
hur köper man dem?

Om du inte hittar några begagnade köper du dem via direkt från www.anticables.com alternativt på ebay.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2012/04/04 :  18:09:58  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Att de inte är estetiska kan jag stå ut med, men vad menar Du med att de är "värdelösa" att hantera?

Precis som räven skriver så menade jag att de är väldigt styva, det är trots allt en grov lackad koppartråd

Kan man leva med detta och estetiken så har jag svårt att se ett mer prisvärt alternativ.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/10 :  11:47:46  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har i nuläget en anläggning som består av Förstärkare:Krell, Cd: Raysonic 128 och högtalare Dynaudio S 1.4. CD;n är kopplad till Krellen med en balanserad kabel vid namn "Silk". Söker nu något som förhoppningsvis är bättre än denna kabel. Tipps?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/04/10 :  17:17:13  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Aha!
Det är alltså en ballad signalkabel du söker?

Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/10 :  17:26:16  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Jo det stämmer. Har väl egentligen ingenting att anmärka på den jag har, men så var det det där... Men blir ju aldrig nöjd!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/04/10 :  17:30:00  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Söker nu något som förhoppningsvis är bättre än denna kabel.

Tror dessvärre det är omöjligt att säga vad som skulle vara bättre i just din anläggning, hemlån är nog det enda som gäller. Använder själv Synergistic´s Accelerator (XLR) med gott resultat.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/04/10 :  17:53:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad är det du inte är nöjd med?

Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:52:39  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Tja, Räven, din fråga är självklart berättigad, men skall sanningen fram så vet jag inte riktigt. Det enda jag kan säga är att jag hört "mina" högtalare klinga långt mycket bättre än de gör hos mig.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:59:32  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Det enda jag kan säga är att jag hört "mina" högtalare klinga långt mycket bättre än de gör hos mig.

Det skulle vara väldigt förvånande om det berodde på just signalkabeln som, enligt mina erfarenheter, trots allt har en ganska marginell betydelse.... så länge vi pratar om vettiga kablar.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/04/10 :  20:16:24  Show Profile Send pak a Private Message
Vad som helst är bättre än silk i mina öron!
De har en märklig egenhet att låta grått och essigt oavsett vad jag kopplat mina till.
De kan helt klart själpa en hyffsad anläggning om man har otur.
Jag har bytt både högtalare och förstärkare innan jag insett vad som var den största boven.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/04/10 :  22:09:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag måste testa lite signalkablar igen, det var länge sen.

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2012/04/13 :  03:10:45  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
Posted - 2012/04/10 : 20:16:24 Vad som helst är bättre än silk i mina öron!
De har en märklig egenhet att låta grått och essigt oavsett vad jag kopplat mina till.
De kan helt klart själpa en hyffsad anläggning om man har otur.
Jag har bytt både högtalare och förstärkare innan jag insett vad som var den största boven.

Denna erfarenhet har jag med av silk hette högtalarkabeln 412?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/04/16 :  00:29:57  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Högtalarkabeln är en av Jormas enklare, men vill tro den är ganska bra. Har funderat lite på någon av Audioquest´s kablar, eller kanske Kimber? Cd-spelaren är en rörhistoria och förstärkaren integrerad Krell. Känns som jag borde kunna få ett öppnare och bättre 3-D djud ur anläggningen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000