HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passiva försteg - för och emot?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/29 :  22:55:22  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Detta förutsatt att slutsteg o signalkälla är kompatibla med varandra, impedans mm...
Det bör väl inte vara något problem med dagens CD-spelare och annat. De flesta slutsteg brukar ha en ingångsimpedans på 100Kohm. Råkar man nu ha en som har högre impedans på slutstegets ingång bör det inte heller vara något stort problem annat än att kablarna inte får vara för långa. Det viktiga är att källimpedansen hos signalkällan är så låg som möjligt.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/29 :  23:02:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det som kan hända är att man belastar CD-spelaren för mycket, dvs drar lite mer ström än när man har ett "vanligt" försteg. Spänningen är ju alltid tillräcklig med sina 2V som verkar vara standard. Hoppas detta stämmer, ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/30 :  07:02:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag är ledsen att behöva rätta dig igen. De flesta källor idag är lågimpediva vilket medför att de är mycket belastningsokänsliga. Dessutom om man sätter volymkontrollen på slutsteget kan inimpdansen väljas så att någon som helst risk för "belastning" omöjliggörs. Om man förfar som jag anfört får man ju i praktiken en integrerad förstärkare, eller hur?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/30 :  08:50:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, jag har läst i Stereophile att man rekommenderar en viss ingångsimpedans för en viss CD-spelare, därav mitt inlägg. Tex skrev man om Naim CD5x att ingångsimpedansen på det försteg man tänkt använda med den inte skulle vara lägre än ca 8kohm för optimal användning. Men det kanske mest är i undantagsfall.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/30 :  09:21:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Så låga ingångsimpedanser tror jag inte existerar överhudtaget på ett försteg. Det som står i Stereophile ska tas med många nypor salt!! De flesta skribenter där har inte en blekaste aning om vad de skriver om.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/30 :  10:13:40  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Så låga ingångsimpedanser tror jag inte existerar överhudtaget på ett försteg.
Nej det kan i.a.f inte vara speciellt vanligt. Jag har ett försteg vars utgång är transformatorbalanserad och har en källimpedans på 20ohm. Försteget kan lastas med 200ohm och däröver och kan lämna 10volt. Samma tillverkare har också rörslutateg med balanserad ingång på 5Kohm. Ett sådant slutsteg kan alltså bara drivas med max 600ohm. Min fråga är varför man valde 5Kohm och inte 20Kohm eller högre. Det finns flera slutsteg där man integrerat en ingångsväljare för flera ingångar och kanske rentav med en phono. Det här fungerar ju bara så länge som man använder passivt delade högtalare.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/30 :  10:26:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Verkar på mig vara ett slutsteg ej avsett för "hemmabruk" om så är fallet verkar det helt skruvat. Det var kanske så att de hade trafos med 5 kohms primärimpedans i lager.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/30 :  11:13:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Hej Erik! Om du söker här;
http://www.google.se/search?q=klein+%2B+hummel++OX&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a
Klicka på den tredje uppifrån så kan du tittat på schemat för V30 som slutsteget heter. Slutsteget satt i högtalarlådan OX från Klein+Hummel. Det ansågs var en mycket bra monitor högtalare/slutsteg i mitten av 60-talet och jag har hört den många gånger.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/30 :  12:00:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ja det var från den gamla goda tiden, som jag misstänkte var den inte i främsta hans avsedd för hemmabruk.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000