HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passiva försteg - för och emot?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/03/26 :  19:14:59  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag funderar på att försöka mig på att bygga något eget och tänkte då på ett passivt försteg, men vad är fördelarna och nackdelarna rent praktiskt/tekniskt med ett passivt försteg?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/26 :  20:12:16  Show Profile Send Jamo a Private Message
Bra topic som jag kommer att följa med intresse. Speciellt intressant är att höra erfarenheter av passiva försteg tillsammans med långa signalkablar till slutsteget.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/03/26 :  20:27:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man har koll på impedanserna är det väl inget som hindrar att ett passivt försteg skall kunna fungera och då tänker jag inte på transformatorbaserade som fungerar lite annorlunda.

Nackdelen är väl egentligen att man i praktiken inte har koll på impedanserna på enheterna som ansluts på in- och ut-gångarna på försteg. Jag skulle t.ex aldrig konstruera ett försteg med volymkontrollen på utgången och egentligen är ju ett passivt försteg just ett försteg inbyggt i signalkällan kombinerat med en potentiometer på utgången. Det är mycket enklare att få god funktion med en volymkontroll på ingången på en förstärkare och det förutsätter då korta kablar, låg kapacitans på ingången och gärna en rätt hög ingångsimpedans.

Det är inte riktigt så enkelt med passivt försteg som det verkar vid en snabb anblick och min erfarenhet är att det kan fungera utmärkt om man vet vad man gör men också låta tämligen tråkigt annars.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/26 :  20:46:12  Show Profile Send RobertH a Private Message
Som Mats säger så är ett Passivt försteg det optimala i rätt förhållande. Dock har vi sällan perfekt förhållande - och således kan du ofta lösa det med en buffer istället.
Brukar som vanligt rekommendera folk att kolla på Pass DIY B1-buffer, vilken är kanon för pengarna om man bygger själv, går även problemfritt att köra två PCB till balanserat.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/26 :  21:26:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Så där spontan tycker jag att den enda fördelen med ett passivt försteg är att den inte genererar något eget brus, men inte heller någon förstärkning. En nackdel är att impedansen ändras beroende av volymkontrollens olika inställningar.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/03/26 :  21:51:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag hade ett passivt tillsammans med ett slutsteg som var helt fantastiskt men....

de kom från samma tillverkare (Audio Synthesis) och slutsteget hade en speciell anpassning som gjorde att de funkade helt perfekt tillsammans (känslighet+impedans).

Det är inte så vanligt så det gäller att - som andra redan påpekat -ha koll på impedanserna.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/26 :  22:29:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
OM man lyckas få en bra impedansmatchning så är ett passivt försteg toppenbra, och prisvärt (tycker jag är viktigt).
quote:
Så där spontan tycker jag att den enda fördelen med ett passivt försteg är att den inte genererar något eget brus, men inte heller någon förstärkning.
En annan fördel är ju att den bidrar med minimal påverkan o färgning av ljudet jämfört med ett förstärkande steg.
quote:
En nackdel är att impedansen ändras beroende av volymkontrollens olika inställningar.
Det behöver det inte vara, finns potar som har samma impedans i samtliga steg.

Får man problem med impedansmatchningen så rekommenderas en B1 buffer.

Här bygger jag ett försteg med B1, helt utan förkunskaper
En hel del hjälp från snälla forumister krävdes dock
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83177
Den här B1 buffern köpte jag:
http://www.ebay.com/itm/Class-matched-SE-J-FET-stereo-buffer-kit-/320683484696?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaa39a618

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/03/26 22:43:10
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/03/26 :  22:57:13  Show Profile Send bearwik a Private Message
Tack för all input, nu har jag lite att fundera på. :-)
Tack Opethic för länkarna.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/26 :  23:39:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Här finns en del matnyttigt att studera ang. volympotar:
http://www.svalander.se/tips_fakta/teknik/motstand/volymkontroller/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/27 :  09:37:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trafovolym är det bästa när det gäller passiva försteg, men det är dyrt.
Där får man lägre utgångsimpedans från trafon ju lägre man spelar, vilket är lite fascinerande tycker jag.
De är också naturligt balanserade om man nu behöver det. Jag har ett Music First (Silvervarianten) som jag
alternerar med andra försteg. Stora fördelen med det är att det är fullständigt dödstyst bakgrund.
Jag kör mestadels balanserat in och RCA ut, finns bägge sorter på både in och ut.

Jag föredrar ändå de aktiva varianterna för jag får bättre driv och slam i ljudet med dessa.

Passiva försteg med vanlig pot kan inte driva kablar då de varken har ström- eller spänningsförstärkning.
Så håll kabellängderna minimala och se till att ha slutsteg med HÖG ingångsimpedans om du väljer en sån lösning.
Potar kan diskuteras länge också... Volympotens kvalitet är VIKTIG och de bästa jag provat är NLE och Tentlabs.
Jag har en Svalander med fastamotstånd också men den kan jag inte säga att jag testat seriöst.
Tentlabs behöver strömförsörjning till reläer och fjärrmottagare så den går väl bort i detta fallet.
Optovolym behöver också strömförsörjning, den ska dock nämnas när vi pratar riktigt
bra volymreglering. INGA kontakter, iden är bra och funkar bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/27 09:44:09
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2012/03/27 :  10:53:09  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Jag har ett Antique Sound Lab Passive T1 som jag är väldigt nöjd med. Det har autotransformatorer för volymkontrollen.

Mats
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/27 :  11:24:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Trafovolymreglar kunde man se i mixerbord från 50-talet och tidigare. Jag tror nästan att jag har några av en den typen av reglar som kommer från Telefunken. Danner var ett företag som tidigare tillverkade den här typen av reglar och som jag tror försvann när plastreglarna från Penny+Giles introducerades under 70-talet. Personligen så tycker ju inte jag att man kan störas av det brustillskott som man får med en aktivförstärkare som ändå ligger långt under brusnivån av en vanlig inspelning. Så nördig får man bara inte vara.
quote:
Jag föredrar ändå de aktiva varianterna för jag får bättre driv och slam i ljudet med dessa.

Det håller jag fullständigt med om.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/03/27 :  13:33:31  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
bättre driv och slam i ljudet

Hmmm... det vill jag ju inte vara utan!

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/27 :  14:32:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har samma försteg som Bernt och visst lite mindre "slam/driv" kan upplevas men jag tycker inte det är dåligt, om kringgrejer är bra i det hänseendet låter det dynamiskt och livligt även med trafobaserat passivt. Satt och såg en film med en polare och plötsligt hoppade vi till av ljudet som kom, otroligt dynamiskt och så snabbt att det var över precis efter att vi reagerat. Fördelarna överväger nackdelarna, helt tyst (prova att lyssna på svag volym kvällstid, du hör allt), väldigt rent och genonskinligt ljud, neutralt med bra bastryck osv.
Så lyssna själv innan beslut tas, jag sitter mycket nöjd med mitt försteg. Jämförde med ett aktivt försteg (ca 50 tusen) och det lät som om det alltid var hyperdynamiskt/drivande oavsett vad jag spelade, kändes lite fejkat.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/27 :  14:37:38  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Well, det kanske är en kostnadsfråga också?
Volympot + B1 kan låta snuskigt bra för små pengar, men det finns säkert en anledning till att 99,9% av de dyra köpeförstegen har op-ampar o annat?
Mitt TOP-A sopade banan med den MF X-pre som jag köpte av dig, byggkostnad ca. 300kr.
quote:
Jag funderar på att försöka mig på att bygga något eget och tänkte då på ett passivt försteg
Bygga själv är kul o kan vara enormt tillfredsställande (när man lyckas) ett passivt försteg är nog ett bra steg (häpp!) in i DIY-världen (det var det för mig, även om jag fortfarande bara står i farstun och tittar på när de stora pojkarna leker)

Kör hårt bearwik!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/27 :  17:48:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trafoförsteget är absolut inte dåligt, det var inte så jag menade. Däremot finns det för- och nackdelar med saker och ting, det var nog det jag ville få fram.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/27 :  20:27:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst Bernt, jag ville bara klargöra lite av fördelarna :).
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2012/03/28 :  17:56:37  Show Profile Send lusse a Private Message

Det här med trafos är en fråga om vad man är ute efter. För min del så har det varit trafos som kallas autotrafos. Det vill säga att man bara har en lindning som man sen tar ut olika spänningsnivåer på. Den typen av trafos låter bättre på alla punkter än vad Steven & Billington eller Sowters gör. Framför allt är det mindre färgning.

Sen är min erfarenhet att min volym trafo kanske inte är den basrikaste. Det som många tycker att det ger mer liv åt musiken (tror jag). Man kan även få den effekten med rca kontakter från t.ex. WBT. Det är i första hand effekter som man får om man spelar på högtalare som har små element (åtta tum eller mindre). Rätta mig om ni tycker att jag har fel.

En annan lösning är Lightspeed. Passiv volym med fotoresistorer. Bubbel har byggt en som låter något bättre än min auto trafo. Den är också lätt att bygga och inte speciellt dyr. Det knaske är någor att prova?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/28 :  19:02:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Kan man köra en digitalsignal genom ett passivt försteg?

Nej det går inte.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/29 :  11:51:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det odiskutabelt bästa är att ha volymkontrollen på slutsteget som då givetvis måste ha en ingångskänslighet som medger direkt anslutning av linjekälla. Då slipper man kabelkrångel samt impedansomvandlingar och annan bråte i eventuella aktiva försteg. Och inte minst: Man sparar in kostnaden för ett försteg.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/29 :  15:06:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nja det går ju bara ansluta en källa åt gången, inte alltid "odiskutabelt bäst".
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/29 :  17:06:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
FEL! Det går alldeles utmärkt att göra en ingångsväljare på ett slutsteg, Det finns många exempel på det.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/29 :  19:22:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, det låter ju bra, var finns dessa slutsteg att köpa?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:25:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det finns massor av sk integrerade förstärkare/slutsteg att köpa, såväl rör som halvledar bestyckade.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/03/29 :  20:34:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, det var ju inte det jag trodde du menade.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/29 :  21:17:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Ok, det låter ju bra, var finns dessa slutsteg att köpa?

Jag tror nog att Erik A menade såhär:
Man tager ett stycke slutsteg och monterar sedan in en volympot samt en ingångsväljare och några RCA-kontakter på lämpliga ställen och vips så har man en kalasbra förstärkare!
Detta förutsatt att slutsteg o signalkälla är kompatibla med varandra, impedans mm...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000