HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/03/22 :  18:16:43  Show Profile Send pak a Private Message
Signalkablar=JA!
Där kan det verkligen bära eller brista...
Ojojoj vad det går från himmel till helvete här om man sätter in en viss kabel i systemet utan att nämna namn( men den ska va bra men icke här!)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/03/22 :  18:42:19  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Måste säga att jag aldrig fått de enorma skillnader mellan signalkablar man kan läsa om. Visst kan det vara rätt stor skillnad mellan kablar på varsin sida av skalan (exempelvis Nordost och Cardas) men så länge kablarna är åt det neutrala hållet har jag inte direkt hört några "djuriska skillnader".
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/03/22 :  23:24:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att köpa på lösmeter och terminera själv med bra kontaktdon är det allra mest prisvärda.

Då slipper man betala stora merpriser för ett flashigt namn och med kabelstrumpor, krympslangar och annat lull lull som bara ger prestanda för ögat.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/03/23 :  12:06:55  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag hoppas inte jag trampar på någons ömma nätkablar nu.

jag bytte själv från de vanliga standardkablarna för några år sedan pga att det till en i övrig schysst anläggning ser rätt tråkigt ut med billiga tunna svarta nätkablar och 29:- nätlist från Clas Ohlsson. Detta gav mig en bättre känsla inombords och det såg oerhört mycket bättre ut vilket gav mig lugn från lyssningspositionen. Upplevde jag det som en förbättring? Ja! Tror jag att det låter hörbart bättre? Nej!

Jag är av den åsikten att mitt psyke påverkar denna typen av mindre förändringar i min lyssningsmiljö betydligt mer än den faktiska ljudskillnaden den gör. Det är klart att det kan finnas små skillnader mellan olika kablar och kontakter men så länge de är hela och funktionella ser jag inte riktigt hur dessa skillnader skulle kunna ge stora hörbara skillnader. Speciellt eftersom ett nätkabel-byte bara är en så liten del av hela kedjan från Proppskåpet in i örat.

Föreligger det en faktisk hörbar skillnad torde det innebära att antingen de komponenter man har eller att någon av kablarna är felkonstruerad eller lider av ett tekniskt fel. Alternativt att miljön man befinner sig har enroma problem med störningar på elnätet och i så fall finns det nog oerhört mycket mer grejor man bör åtgärda i sitt hem för att nli kvitt dessa problem.

Jag är jättenöjd med mina nya nätkablar och det skulle kännas fel att byta ned mig men jag försöker se vetenskapligt på vilken påverkan de faktiskt har och kan ha i min anläggning.

Sorry!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2012/03/23 :  12:08:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
oj, den hamnade fel...

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2012/03/23 12:17:43
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/23 :  13:01:26  Show Profile Send RobertH a Private Message
mangs: Jag är helt då helt på din sida - är inte det minsta religiös då det gäller nätkablage, det som känns viktigt är att det är skärmat och att det ser snyggt ut där för mig. (Därför jag har DIY nätsnokar) När det gäller sedan gäller signalkablage så kan det vara skillnad, men den är så ytterst minimal, speciellt med tanke på att inne i förstärkarna är det ofta tunna ledningsbanor på PCB, som garanterat är sämmre än de flesta kablar - och jag tycker inte heller det är någon större skillnad mellan kabel och kabel då jag lyssnat.
Pickup -> RIAA är dock ett ställe jag tycker man tydligt märker skillnad på, och det är ju inte så konstigt då signalnivån är så låg.
Men folk får ju helt klart lägga pengar på vad man känner för, jag prioriterar elektronik & högtalare före kablar.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/03/23 :  14:54:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Klart är iaf att det är inga som helst problem att få kablar att förändra ljudet klart hörbart mellan varandra, alltså konstruktionsmässigt sett, om man verkligen går in för att skapa ytterligheter.

Däremot kan man ju säga att kablar som uppför sig väldigt elektriskt lika låter också väldigt lika.

Hur skärmningen är gjord kommer att få olika betydelse beroende på var kabeln sitter också.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/03/23 15:06:43
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2012/03/24 :  00:49:47  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag kör med flätade nätkablar. De fungerar bra för mig men jag kan ha fel.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/24 :  08:39:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Föreligger det en faktisk hörbar skillnad torde det innebära att antingen de komponenter man har eller att någon av kablarna är felkonstruerad eller lider av ett tekniskt fel.

Jag tror nog inte det är så erfarna elektroniktillverkare gör sådana missar i konstruktionerna när dom bygger elektronik, det handlar nog snarare om kompromisser i nätdelarna. Sen är jag nog inte helt med på att det skulle vara i apparaten skillnaderna ligger. Ström är inte bara ström, det ligger mera bakom det hela än man kan tro..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2012/03/24 08:39:28
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/03/29 :  19:02:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
I några inlägg finns misstanken om att nätstörningar är en orsak till att olika strömkablar ger olika resultat.

Hur kollar man detta?

Jag (med sällskap vid vissa tillfällen) har roat mig under några veckors tid med att jämföra hur det låter vid olika tider på dygnet med olika kablar samt med och utan nätfilter.

Testen är INTE vetenskapligt upplagd, men jag tänkte i alla fall beskriva de resultat som jag/vi kommit fram till.

Jag har bara testat kabelbyte på Riaa-steget och kablarna som jag använt är:

Standard kabel, 1,8 meter, 1,0 mm²
Ölflex Classic 100 CY, 2 meter, 1,5 mm²
PsAudio PerfectWave AC12, 2 meter, 4,0 mm²

Det har även använts ett nätfilter, modell:PS Audio Quintet

De tre strömkablarna har varit anslutna till en gemensam strömlist och strömlisten har i sin tur varit ansluten till omväxlande nätfiltret och vägguttaget. (fasen är kollad och lika i båda fallen)

För att göra redovisningen så enkel som möjligt har jag poängsatt från 1 (sämst i testen) till 10 (bäst i testen) och delat lyssningstiden mellan dag (13:00 - 20:00) och natt 23:00 - 05:00), med och utan nätfilter.(ibland kan man få nytta av sömnproblemet)

Det har varit minst tre lyssningstillfällen vid varje punkt i tabellen nedan, och resultaten är ett förenklat medelvärde.
Jag ger mig inte in på att beskriva de ljudmässiga skillnaderna i detta läget, bara resultatet.

................Utan nätfilter.....Med nätfilter

.................Dag.....Natt.......Dag....Natt
Std. kabel.......1.......3..........2.......3
Ölflex ............1.......3..........2.......4
AC12.............6.......9..........8......10

(jag får inte till tabellen, TAB eller många mellanslag funkar inte, det får bli ..... i stället)

Det är alldeles för många osäkra parametrar, typ skillnad i kabelarea, min egen sinnesstämmning och klockslaget (lägre volym på natten) för att dra några större slutsatser, men det är helt klart en trend.

Jag har tidigare mätt hur mycket nätstörningar som finns i vägguttaget vid olika tidpunkter på dygnet, och skillnaden mellan dag och natt är stor.

Att AC12 plockar så många poäng dagtid utan nätfilter förvånar mig, men styrker samtidigt teorin att en "bättre" strömkabel kan fungera som ett störningsfilter.

Mina resultat bör nog inte användas som ett argument för/emot varken nätfilter eller exotiska strömkablar. Testen är som sagt alldeles för trubbig för det. Jag vill bara dela med mig av mitt resultat.

Frågor och/eller kommentarer är välkommna.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/03/30 :  00:01:45  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Är det nu någon som är beredd att dra slutsatser beträffande inverkan av en skiljetransformator, låt oss säga innan fleruttags-listen där komponenterna är anslutna, i kedjan?

Är det så, att om man har en skilje-trafo, så reduceras betydelsen generellt av vilken nätkabel som används?

Intuitivt skulle man ju gissa på det, men jag tycker mig ha erfarit att sådana gissningar inte alltid stämmer.

Generellt har jag upplevt att ljudet alltid är bättre på natten i ett flerfamiljshus.

Zory
Polen
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/30 :  07:53:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag har sett flertalet lyssningstester där man kommit fram till slutsatsen att det låter bättre på kvällen..

Dessa tester är jag lite skeptisk till. Inte för att jag tror att testerna är oseriösa på något sätt, men oftast är man mera avslappnad på kvällen och i en annan sinnesstämning vilket troligtvis medför att man upplever musiken bättre..
Jag tror då att sådana tester lätt kan bli lite missvisande, även om jag absolut tror att nätstörningarna är mindre på kvällen..

Man kanske skulle genomföra samma test med en batteridriven anläggning, fast utan att tala om att det var batteridrift..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/30 :  08:43:59  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ett annat skäl till att det låter bättre på kvällen är säkerligen att det helt enkelt är tystare i huset, bakgrundsbruset i lyssningsrummet är lägre vilket gör även de svagaste detaljerna i musiken hörbara.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/30 :  09:18:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag kan helt och fullt instämma med att man upplever ljudet som bättre på kvällstid. Min teori är att det är en kombination av mindre störningar i elnätet och ett allmänt lägre brus utomhus.

Och Tomas.PEO: Jag tvivlar inte en sekund på dina uppfattade skillnader i tabellen. Men, du har ju redan proklamerat att du tycker AC kabeln låter bättre än Öhlflex som i sin tur låter lite bättre än vanlig "snok" Min poäng med detta är att du redan HAR en uppfattning, och jag tror att vi kan lura oss själva ganska lätt. Jag tror alltså att hjärnan vill gärna bekräfta våra uppfattningar, snarare än att upphäva dessa!

Låt mig uttrycka det så här: Tror du att du skulle fått samma resultat om du lyssnat blint? Är skillnaderna så tydliga? Jo, jag håller absolut med om att nätkablar har olika egenskaper, även i ljudpåverkan...

Jag uppfattar personligen Öhlflex som en välljudande och väl fungerande kabel, men å andra sidan har jag inte provat några "dyrkablar" heller. Ett samstämmigt gäng amatörer dömde för ett knappt år sedan DIY Öhlflex med Furutech som segrare med Supra Lo-Rad med originlkontakter som mega-jumbo. Till och med svart standardsnok uppskattades mera än Supran... Här pratar vi tydliga skillnader och ingen tvekan om att blint kunna uppfatta vilken som var supran...

Nåväl, det är ett intresant område och i likhet med alla andra preferenser som kommer det ju också tillbaka till tycke och smak, vissa vill ha ett frikt och engagerande ljud, andra vill ha lugn och avslappning. Grovt generaliserat givetvis!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/03/30 :  16:31:24  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Vilket slags kabel som helst kan ändra en anläggnings ljud radikalt, men min erfarenhet av att prova ut själv säger mig att största skillnaden oftast uppstår just med strömkabeln. Den påverkar på något sätt hela anläggningens arbetssätt medan signal- och högtalarkablar mer fungerar som tonkontroller och till en mindre del påverkar upplösningen/ljudbilden.

Strömkabeln är en port till all den ström som behövs och påverkar därför hur grundmaterialet alls kommer till anläggningen. Här är antagligen impedansen - som skiljer mellan kablar - viktig. Jag håller med vad som sades ovan att kontakter nog är viktigt. Finns det flaskhalsar i själva kontaktytorna? En bra skärm hindrar att strömkabeln fungerar som antenn men även andra närliggande kablar från att bli störda av strömkabeln. PS Audios kablar fungerar dessutom som ferritter vilket lätt kan mätas ha påverkning.

Finns det fler förklaringar till skillnader? Säkert. Måste då allt förklaras? Ja, det kan ju underlätta (ett rationellt) urval av de produkter man vill provlyssna och det finns väl nån sorts tillfredsställelse i att förstå hur ens anläggning fungerar, men samtidigt tror jag inte vi kommer ifrån att detta att sätta samman en anläggning i hobbysyfte till stor del är en experimentell aktivitet där man till sist MÅSTE lära sig lita till sina egna öron.

Ljudhälsningar

S

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/03/30 :  19:12:19  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Tror du att du skulle fått samma resultat om du lyssnat blint? Är skillnaderna så tydliga?

Jag hade med största sannorlikhet "torskat" på skillnaden mellan Std. kabel och Ölflex i en blindtest, men i förhållande till dessa två är det tveklöst ett steg till "dyrkabeln".

Skaleringen av mina resultat (1-10) ger kanske en felaktig indikering av att det är enormt stor skillnad, det är det inte.
Hakan träffar inte golvet och man är inte på väg att ramla av soffan, men det är tillräckligt stor skillnad för att bry sig.

För ett par år sedan (med den anläggningen som jag spelade på då) hade jag antagligen inte upplevt någon skillnad alls, det var inte den upplösningen då.

Den typen av förbättring som det blir med "dyrströmkabeln" har jag inte upplevt genom att byta mellan olika signal-eller högtalarkablar, den påverkar ljudet på ett annorlunda sätt.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000