HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Internetgirot.se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/06 :  10:12:11  Show Profile Send Tobba a Private Message
Hej,

Jag har köpt och sålt en hel del stereoprodukter och för det mesta använt internetgirot.se och det har alltid fungerat bra.Nu har jag dock gått miste om en förstärkare jag ville köpa av två säljare,den ena menade att det endast var säkert för köparen och inte säljaren,(vilket ju inte stämmer)Den andre säljaren hade haft dålig erfarenhet av att folk inte hämtade ut produkter dom hade sagt att dom skulle köpa,men om inte köparen hämtar ut produkten så får man ju tillbaka produkten,då har man ju bara haft besvär med att packa,skicka och hämta hem den igen.
Anledningen till att dom inte vill använda internetgirot måste vara att deras produkter inte fungerar som dom ska.(att förstärkaren dom ville sälja inte var helt felfri)

Tbbe

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/06 :  10:41:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det finns ett bra sätt att göra affärer;
Hand till hand efter provkörning!

Annars är det upp till säljaren om han vill sälja eller inte?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/06 :  13:30:54  Show Profile Send Tobba a Private Message
Anledningen till att jag vill använda internetgirot är ju för att jag bor så långt ifrån säljarna om jag bodde inom rimligt avstånd så hade jag naturligtvis frågat om det hade gått bra att komma och titta och lyssna på förstärkarna.

Tobbe
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/03/06 :  13:33:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Låter hårt att döma ut säljaren bara för att den inte vill skicka innan betalningen är gjord.
Själv skulle jag inte packa, släpa och posta för att sen få hämta det igen efter några veckor.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/06 :  13:48:50  Show Profile Send Tobba a Private Message
Om man betalar i förskott vad har man då för skydd om det är fel på produkten?Säljaren kan ju till exempel säga att produkten har gått sönder under transporten.
Jag handlar iallafall inte något som jag inte kan kolla först.Förstår inte denna motvilja mot internetgirot.se

Tobbe
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/03/06 :  13:50:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag håller med räven!

Har haft för mycket strul med folk som inte hämtar ut paket - pengar i förskott annars ingen affär.

Är det större summor, så kan jag tänka mig ta "bara" frakt+retur/efterkravsavgift i förskott - då går jag som säljare i alla fall inte back om paketet inte hämtas ut!

My 2 c

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/06 :  14:25:06  Show Profile Send Tobba a Private Message
Vet ni egentligen vad internetgirot är och hur det fungerar?Jag tycker ni verkar väldigt okunniga.

Tobbe
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/03/06 :  14:38:10  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Jag tycker ni verkar väldigt okunniga.

Varför då?

Skall villigt erkänna att jag inte utnyttjat tjänsten själv, men då jag tidigare läst på om den (och igen idag) så verkar det vara en motsvarighet till PayPal. Mycket skydd för köpare - i stort sett noll för säljaren => jag skippar mellanhanden och tar affären direkt med köparen - litar inte denna på mig så är det ingen affär jag vill göra!

Förstår att du gillar det som köpare men förstår även de säljare som inte vill göra affären via denna tjänst!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/06 :  14:44:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bussgods med efterkrav funkar väl utmärkt?
Har haft god erfarenhet med både transporter och tjänster där. Tyvärr blev en skivspelare stulen som skickades med bussgods norrut i December, men det har ordnat sig via deras försäkringar.

Förra sommaren satte de in 20 000:- på mitt konto när efterkravet som jag skulle haft var på 2 000:-...
Jag fick ju naturligtvis sätta tillbaka överskjutande senare men det var rätt gott med ett sån tillskott i semesterkassan iaf..

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/03/06 :  15:53:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vaddå okunnig?
Jag vill inte skicka till nån om det inte är betalt i förskott.

Och vad händer om det jag skickar är helt men köparen har sönder det eller liknande och sen säger att det var så när han fick det?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/06 :  17:33:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Blocketpaketet med Schenker verkar bra. Har kört det ett par gånger utan problem. Ska man köpa 5-siffrigt borde det löna sig att åka och testa först och köra hem prylen själv.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/03/06 :  19:23:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har använt internetgiro och en gång och det gör jag inte om. Bökigt är det och lång tid tar det. Säljer eller köper jag något är det hämtning eller förskottsbetalning som gäller.

För övrigt tycker jag att tråden har hamnat fel.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2012/03/06 :  22:40:42  Show Profile Send JonasY a Private Message
Samma här, gör inte affär med Internetgirot. Har säkert handlat 100+ gånger med privatpersoner via nätet. Aldrig strul, har perfekt track-record. Men som sagt, Internetgirot ger bara skydd åt köparen. Jag som säljare har ingen aning om vad som händer vid ev. strul.

Finns det några dokumenterade fall vad som hänt vid strul?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/06 :  23:14:23  Show Profile Send RobertH a Private Message
Jag brukar köra bussgods + efterkrav, är det tyngre/dyrare grejer jag skickar så har jag brukat köra att de får sätta in pengar för frakten på mitt konto och sedan skickar jag på efterkrav. Då är ju iaf jag som säljare säker att de hämtar ut paketet om de fått lägga ut pengar för frakten redan.
Sist jag sålde högtalare för femsiffrigt så valde köparen tom i slutändan att föra över pengar direkt till mitt konto (iom att efterkravsavgiften är så dyr över en viss summa).
Generellt så brukar jag tycka förskott gäller om det inte är för dyra grejer, men när det börjar vara någon tusing så kör jag i stort sett alltid på efterkrav.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/07 :  09:50:42  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har en fråga till er som kräver förskottsbetalning innan ni skickar produkten,om jag till exempel köper en förstärkare av er om jag då inte är nöjd med den får jag då skicka tillbaka den till er och få pengarna tillbaka?Det är ju större risk att bli lurad av en säljare än av en köpare.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2012/03/07 :  10:22:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jag har en fråga till er som kräver förskottsbetalning innan ni skickar produkten,om jag till exempel köper en förstärkare av er om jag då inte är nöjd med den får jag då skicka tillbaka den till er och få pengarna tillbaka?Det är ju större risk att bli lurad av en säljare än av en köpare.

Inte en chans. Det är köparens skyldighet att ta reda på väsentlig information om produkten den önskar köpa. Önskas öppet köp så gå till butikerna.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/07 :  10:37:03  Show Profile Send softishman a Private Message
Vad är det för fel på bussgods med efterkrav?
Säljer jag saker vill jag betalt innan jag skickar något eller så blir det mot efterkrav med bussgods! Har alltid fungerat felfritt och snabbt går det oxå!

Men bäst är alltid att göra affären öga mot öga!
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/03/07 :  10:52:31  Show Profile Send DavidS a Private Message
Eller skicka sin sambo, eller hur softish? :-)
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/03/07 :  10:53:47  Show Profile Send 24U a Private Message
@tobbe

Jag förstår mycket väl vilket dilemma Du vill undvika. Och jag tycker flertalet svar Du får handlar om att säkra sig själv och inte iaktta den osäkerhet man lämnar köparen i. Allt detta med förskott funkar så länge säljaren har ärliga intentioner. Och det är väl därför flertalet här inte vill förstå Din sida av saken. Jag själv har blivit utsatt för ett försök till blåsning, vilket tog mig ett tag att reda ut. Jag förstår en säljare också som "själv vet" att han är ärlig. Har denna en produkt som är attraktiv och ett bra pris, väljer denna minsta motståndets lag, närmligen att nappa på den köpare som är beredd ta risken att förskottera. Då vet man att man gör "jobbet" en gång.
Vissa svar ovan säger att dom inte skulle packa och skicka med internetgirot, medan någon säger att du måste ta reda på allt om produkten innan köp. Detta skapar ett jäkla moment 22. Hur kolla produkten, när säljaren bor långt borta. Jag köper själv en del begagnat på nätet. Jag vill alltid ha ytterligare foton på grejen, över lite udda detaljer. Då ökar man chansen att han verkligen har den hemma. Sedan köper jag mot efterkrav om det är dyrt. Då måste personen åtminstone göra sig omaket att packa nånting i en låda och skicka. Lurendrejare orkar nog inte göra det, då deras "grej" är annonsera under kort tid och "försvinna". När det kommer fram, öppnar jag det hos ombudet, så jag har ett vittne på vad som var i paketet. Bra ha oförvitligt vittne om det är tegelstenar i paketet. Svårare komma med de klagomålen efter, då säljaren kan hävda att "jag skickade minsann xxx. Det måste vara Du som skaffat undan och vill nu påstå att jag luras". Egna familjen är inte lika tunga som vittnen... Dock kvarstår om grejorna är hela. Där finns inget som är säkrare än internetgirot för köparen. Men som Du märker är inte många intresserade göra sig omaket. Som säljare träffar man på oseriösa kunder också, så det blir ett dödläge. Hittar man en kund villig att förskottera, går nog han före...
Det som tyvärr inte funkar alls bra, är Din önskan att använda en privat säljare som "butik" och låna hem för att kolla om en grej är bra för Dig. Det skulle jag inte heller göra. Om den inte passar Dig måste hela proceduren göras om för säljaren. Jag har själv accepterat ett aningens lägre bud, hos "säker" upphämtande kund, hellre än att skicka till kund med returrätt.
.
Inte alldeles lätt detta, trots nya "säkra" system... Så länge inte "alla" kunder ställer samma krav, kommer säljare välja lättast vägen. Och så länge det finns köpare villiga ta risken, kommer internetbedragare har handlingsutrymme. På det sättet borde alla som handlar på nätet, ha samma intresse. Egentligen.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/07 :  13:22:51  Show Profile Send softishman a Private Message
Hahaha, det funkar ju oxå DavidS, kul att se dig här!
Är riktigt nöjd med kablarna måste jag säga! TACKAR!!!

Uräkta OT!!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2012/03/07 :  15:42:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
@Tobba Om jag säljer en vara så skriver jag precis hur skicket och funktionaliteten är. Köparen får då ta ställning till om denne vill köpa produkten X till pris Z och skick Y. Då finns det inte så mycket diskussion huruvida köparen är nöjd eller inte.

---

För någon vecka sedan köpte jag ett objektiv till min kamera (ett par tusenlappar) beg via nätet. Det är en knepig situation så till vida att funktionaliteten (= om det fokuserar rätt) är beroende på min kamera, men säljaren var så schysst att han skickade objektivet och jag fick testa det innan betalning (!). Fantastisk säljare, men tyvärr vette sjutton om jag gått med på det samma! Jag tycker det är rimligt att det är jag som köpare som tar risken om produkten inte är kompatibel med mina prylar, och således hade jag naturligtvis betalat i förskott om han hade krävt det.

---

Jag är helt enkelt 100 % ärlig och förväntar mig det samma av ev. köpare. Därför ser jag ingen anledning att släppa kontrollen på en godtycklig part som jag dessutom inte alls har förtroende för (Internetgirot).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/03/07 :  18:33:47  Show Profile Send Tobba a Private Message
Tack 24U för ett bra inlägg,tack alla andra för era synpunkter på detta ämne.Jag kommer troligtvis inte att leta efter någon beg förstärkare utan jag tror jag köper en ny,det är nog det bästa för mej.

Mvh,

Tobbe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000