HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 8 kanaler välljudande slutsteg för lite pengar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2012/02/28 :  10:31:31  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message
Hej.
Sitter på ett par Orion-högtalare som skulle behöva lite arbetskraft=). De har spelat tidigare med en "tjuvkopplad" surroundstärkare via 7kanalsingångarna. Tyvärr mördade Lady Gaga surroundstärkaren, så det börjar bli dags för Orionarna att få lite bättre sällskap.

Letar efter så bra ljud som möjligt för så liten peng som möjligt. Minst 60w i 8 Ohm. Det behöver inte nödvändigtvis vara 8 kanaler, 6 går oxå, men då bör slutstegen tåla 2Ohms last ( d var väl där det sprack med surr.stärkaren egentligen).

Har funderat starkt på hypex billigste moduler & switchade nätdelar. Tror dom är tillräckligt bra för mig & framförallt enkelt om man nu skulle behöve DIY:a lite.

Om jag skippar allt svammel kanske jag borde skriva:

Letar efter slutsteg som:
*är så billigt som möjligt
*är så välljudande som möjligt
*kan ge minst 60W i 8 Ohm
*går fort att bygga om d e DIY-projekt
*kan trivas med 2,5 Ohms last
*gärna är energisnålt
*gärna tar liten plats

De 4 översta kriterierna är klart viktigast...

Nån som har nåt bra tips? =)

*edit*

/Per

Edited by - Frall-Farfar on 2012/02/28 10:49:05

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/02/28 :  10:39:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Lm3886-konstruktion som Lkwitz föreslår? Inte så dyrt att bygga 8 kanaler.
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2012/02/28 :  10:45:12  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message
Ja d är ett alternativ... Har byggt en sån stereovariant tidigare. Tyvärr glömde jag nämna ett ett önskemål: Det ska inte vara allt för tidskrävande att knåpa ihop det hela. Jag har inte så mycket fritid just nu, med en dotter på 1 år & kåk med stort renoveringsbehov.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/02/28 :  20:22:21  Show Profile Send HerrD a Private Message
Beg ATI6012. Det är slutsteget som rekommenderas av Linkwitz. Har sett det begagnat för ganska små pengar. Klart mindre än vad det skulle kosta med 8 kanaler Hypex.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2012/02/28 :  21:12:38  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message
Ok. Går dom att få tag på i sverige? Vad räknas som ganska små pengar ? :)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/02/29 :  23:40:24  Show Profile Send HerrD a Private Message
Såg ett i Norge på Hifisentralen.no, tror han skulle ha 8 någonting. Kommer ut ibland på beg-marknaden men inte så ofta.
Annars har jag tidigare kört med 6 kanaler ice-power till just Orion. Funkade riktigt bra!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2012/03/01 :  12:13:43  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message
8 norska antar jag? Ska hålla ögonen öppna... edit* hittade det. d blir typ 8 svenska tusingar.. Men är d inte lite krångligt att föra ut elektronik ur Norge?

Ice-power är ju lite dyrare & klart svårare att få tag på tyvärr, men jag betvivlar inte att det funkade bra =).

Edited by - Frall-Farfar on 2012/03/01 13:01:54
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/03/01 :  17:46:07  Show Profile Send HerrD a Private Message
Har ingen erfarenhet av att köpa i Norge. Kan bara konstatera att dom verkar ha lite tyngre prylar än vi har i Sverige. Kanske har något med statskassan att göra?

Det går nog bra att driva Orion med det mesta. Man får bara se upp med påslagspoff a la Rotel och se till att förstärkarna är stabila under två ohm om man parallellkopplar basarna.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2012/03/01 :  23:03:25  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hej! Om du vill ha bästa tänkbara ljud för en billig peng så titta på två st H/K Signature 1.3. Kraft, kontroll och finess med tre monouppbyggda slutsteg på 130 HK-watt 8 ohm i varje låda.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=41804
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=40956

Där har du 6 st riktigt bra slutsteg i två snygga, välbyggda och diskreta lådor på ca. 24 kg/st.

Jag lovar, riktigt riktigt bra!

Mvh/
Amatören

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Frall-Farfar
Starting Member

15 Posts

Posted - 2012/03/03 :  19:23:16  Show Profile Send Frall-Farfar a Private Message
Harman Kardon säger du? Hittar inga tekniska specar på dem. D gäller ju att dom tål att hantera 2-Ohms laster...

*edit* Nån som vet vad de hade för nypris? För de säljs inte längre va?

Edited by - Frall-Farfar on 2012/03/03 19:25:05
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2012/03/03 :  19:54:27  Show Profile Send Amatören a Private Message
Länk till storebror 1.5 (2x200W 8Ohm):
http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/harman-kardon/signature-1-5/prd_115825_1583crx.aspx br /

Länk till lillebror 2.1 (5x100W 8Ohm):
http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/harman-kardon/signature-2-1/prd_115826_1583crx.aspx

(Specar på dessa ska finnas på nätet, hittar dem inte just nu)

1.3 ligger mellan dessa, 3x130W 8ohm.
Ja, de klarar ner till 2ohm.
Har för mig jag gav mellan 11k - 13k en gång i tiden.

Jag har själv 2st 1.3 (varav 1st till salu) och 2st 1.5 i min hemmabio. Helnöjd!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/03/07 :  22:48:32  Show Profile Send HerrD a Private Message
under 6 tusen... Hade jag haft kvar mina Orion hade jag köpt det som förstärkaralternativ. Skynda!

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,108795.0.html

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000