HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp önskas - bekymmer efter ommöblering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/21 :  12:04:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har köpt ett hifi rack och flyttat ut stereon ur det stora träskåp där den tidigare stod. (tillsammans med tv & videon). Detta har medfört en omflyttning av anläggningen som estetiskt sett är väldigt tilltalande. Tidigare spelade jag på tvären av rummet, och nu spelar jag längs efter rummet.


Det låter klart annorlunda nu, klangen är "kyligare" än tidigare. (ytterst märkligt) men det STORA problemmet kommer i basen vid en speciell frekvens. Jag körde MDS testskiva och där får jag en någorlunda jämn och trevlig nivå från ca 35 Hz och uppåtm net ett undantag, 55 Hz !!!!! Här mullrar basen helt kopiöst och musikullevelser förstörs och grannarna börjar väl snart banka i väggarna. Finns det NÅGOT jag kan göra för att lösa detta problem?????

Rummet är 610 * 405 cm med 270 cm takhöjd. Högtalarna står ca 60 cm ut från bakvägg, bakkant högtalare, det innebär ca 86 cm framkant högtalare - bakvägg. De står ca 72 cm från sidoväggarna, ytterkant högtalare.

Går mitt problem att lösa? Hur ?

Vänligen

Stefan B

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  12:37:34  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jag har köpt ett hifi rack och flyttat ut stereon ur det stora träskåp där den tidigare stod. (tillsammans med tv & videon). Detta har medfört en omflyttning av anläggningen som estetiskt sett är väldigt tilltalande. Tidigare spelade jag på tvären av rummet, och nu spelar jag längs efter rummet.


Det låter klart annorlunda nu, klangen är "kyligare" än tidigare. (ytterst märkligt) men det STORA problemmet kommer i basen vid en speciell frekvens. Jag körde MDS testskiva och där får jag en någorlunda jämn och trevlig nivå från ca 35 Hz och uppåtm net ett undantag, 55 Hz !!!!! Här mullrar basen helt kopiöst och musikullevelser förstörs och grannarna börjar väl snart banka i väggarna. Finns det NÅGOT jag kan göra för att lösa detta problem?????

Rummet är 610 * 405 cm med 270 cm takhöjd. Högtalarna står ca 60 cm ut från bakvägg, bakkant högtalare, det innebär ca 86 cm framkant högtalare - bakvägg. De står ca 72 cm från sidoväggarna, ytterkant högtalare.

Går mitt problem att lösa? Hur ?

Vänligen

Stefan B





Hej!

60Hz <=> vågläng=5.66meter

mellan tak och golv får du resonans vid:63 Hz
mellan väggarna på längden får du resonans vid: 55Hz

Det är troligvis den sista resonansen du exciterar genom att spela på längden

mvh







"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  12:48:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du har fått en stående våg längsgående på 56 Hz. Var sitter du och lyssnar?

Thomas

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:10:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Antagligen är det på det viset då, att det är mellan väggarna på längden jag får problem av stora mått. Vad kan man göra åt det, om något?

Jag sitter 2-2½ meter ut från bakrevägg och lyssnar. På väggen bakom mig hänger ett stort designat tygstycke och un´der det tyget hänger ett täcke för att dämpa lite.

Vänligen.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  20:05:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det borde inte ge så stora bidrag vid den positionen. Två meter från bakvägg torde vara rätt bra, även om du skulle kunna sitta något mer närmare bakvägg. Jag har räknat ut teoretiska sitting position topp och nollställen:

bakvägg 200 cm
sidvägg 200 cm
från golv 100 cm

Toppar (dubbla): 85, 169, 254
Dalar: 43, 128, 212

Hade du suttit

bakvägg 160 cm
sidvägg 160 cm
från golv 100 cm

Toppar (enkla): 113, 212, 254
Dalar: 56, 169, 254

Det är dock lite svårt kanske att en sådan asymmetrisk lyssningsposition. Toppen vid 55 Hz är ju maximalt högt tryck vid ändarna på rummet och exakt i mitten, och lite svår att förklara. Kanske får du får en noll punkt strax innan 50 Hz (43 Hz) som gör att 55 Hz blir starkare? Prova sitt lite närmare bakvägg (mindre än 2 meter) och vinkla högtalarna lite så du kan sitta lite off-center i rummet (om du inte redan gör det).

Sidoväggarna kan ge tidiga reflektionspoblem också. Kolla vinklarna.

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/21 :  20:06:24  Show Profile Send Morello a Private Message
Om jag vore du skulle jag testa att ställa högtalarna mot den vägg som är 610 cm.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/21 :  20:54:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har tidigare haft högtalarna efter väggen som är 610 cm och det funkade klart bättre. Nu är det ju inte alltid så enkellt som att ställa sakenra hur som helst. Det skall passa in estetiskt i möblemanget och det skall godkännas av min livskamrat. Jag hoppades därför att problemet skulle gå att lösa med nuvarande "väggval".

Problemet är inte bara i lyssningspositionen, utan hela rummet dallrar av bas. Jag provade att flytta ut högtalarna lite från bak och sidovägg ( ca 5 cm) men problemet vid 55 Hz fanns kvar med en förändringen att 60 Hz släcktes ut och lät väldigt lågt.

Detta med akustik är inte enkellt...........

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/22 :  01:09:25  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Detta med akustik är inte enkelt...........



Det ska Qud veta!

(OT: Qud är ett behändigt begrepp för en ateist att använda för att kunna få använda alla dessa gamla religiösa idiom som språket är belamrat med, utan att behöva misstänka att man med detta ordbruk befäster religiösa villfarelser genom att nämna Gud som om det existerade sådant *garvar*)

Jag vill rekommendera en enda sak: Skaffa Tubetraps! Bygg dem själv. Ditt problem är det största problemet som finns i hifi-världen, nämligen lyssningsrummets oönskade efterklang. Man kan flytta omkring högtalare och lyssningsposition och använda datorsimuleringar av rumsresonanser i all evighet (och det är inget fel med sådana metoder), men det löser inte själva problemet tillfredsställande. Man måste drastiskt förkorta efterklangen i det nedre frekvensområdet till under 0.4 sekunder eller mindre - då kommer du att höra den där basen som drömmar vävs av Tight, djup, torr, mäktig... Jag vet, för jag har hört den

Jag vill också nämna att jag tycker det är fantastiskt att Thomas tar sig tid att datormodellera på detta sätt för att hjälpa en hifibroder i nöd. Det är den hjälpsamma attityden som gör ett sådant här forum så värdefullt och trevligt. Dagens ros! Mer sådant!

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/22 :  06:23:31  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dagens ros till Tomas A, den köper vi!!



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:06:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En får tacke.

Thomas

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:27:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Problemet är nästan löst nu. Lösningen är inte 100 % estetisk, men fungerar. Jag har helt enkellt bara flyttat ut högtalarna lite mer från sidoväggarna och myket mer från bakvägg. Centrum på baselementen är nu 85 cm från sidovägg och 114 cm från bakvägg. Basen är fortfarande lite förstärkt i 55 Hz och har en liten dipp vid 60 Hz, men det går dock att leva med, inget som "tokstör".





Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/30 :  19:35:30  Show Profile Send mag a Private Message
Var på elementet ska man mäta ifrån talspolen.
Jag flyttade mina högtalare till 1/5 delar på rummet vilket gav stor skillnad (stod hyfsat innan) så jag vill gärna prova med mm precision.

Tidigare position 120cm ut från bak vägg och 85cm ut från sido väggar, nu 132cm utfrån bakvägg och 72cm ut från sido väggar, så jag flyttade inte mycket men ändå stora förändringar. Rumet är 3.6x6.7m med 3m takhöjd där det är som högst och 2.3m som lägst (sedtak, fast rakt på mitten 1.2m).




//Magnu
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:22:41  Show Profile Send dekengren a Private Message
> Jag vill rekommendera en enda sak: Skaffa Tubetraps! Bygg dem själv.

Nu vart det spännande! Tell me more, hur gör man?

Jag har länge tampats med akustikproblem och tänker (inte pga dom iofs) byta ut mina QRS Tellusar mot ett par QRS Saturnusar. Då är mitt axiom att det kanske är lite pengar i sjön om jag inte gör något åt mitt rum och det mest vetenskapliga verkar vara tubetraps, men sådana är dyra så att bygga dom själv kanske är ett rimligt alternativ!?

/Daniel

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:38:03  Show Profile Send mag a Private Message
Tja om det är det mest ventenskapliga vete tusan, det finns tex inga mätningar på hur dom dämpar. Snart finns det kanske dock.

Sök på rörskål 7800 på DIY delen så hittar du en tråd som behandlar detta.



//Magnu
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/01 :  16:20:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är en länk om du inte hittat den redan:
http://ic.net/~jtgale/diy2.htm


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000