Author |
Topic |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 17:52:05
|
Flageborg postade in en bild från ett audioanalysverktyg som jag bara var tvungen att titta lite på.
Spectrum Lab verkar vara skriven för radioamatörer och man kan hitta den här!
Jag har suttit och pillat lite med den och det finns hur många avancerade inställningar som helst!
Finns det några fler tips på audioanalysatorer?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 11:11:29
|
Till ubuntu finns det Jaaa (Jack and ALSA Audio Analyzer) och Japa.
Sen finns ju Audacity med sina programtillägg. http://audacity.sourceforge.net/about/features
Har inte använt något av dessa verktygen, så jag vet inte hur de funkar. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 17:44:33
|
En 24/96 bör ju innehålla information över 22kHz vilket är gränsfrekvensen för 16/44. Så, jo det borde man kunna göra. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 18:38:03
|
Gränsfrekvensen för 44,1KHz är i teorin 22KHz men i praktiken brukar man skära av vid 21,6KHz. Man kan se vid en FFT analys hur vida inspelningen ifråga utgår från 44,1 eller en högre samplingsfrekvens. Däremot kan man inte se om det är 16bitar eller 24bitar. Jag personligen misstänker att de flesta äldre inspelningarna som vi köper i HD format är i själva verket inspelat i 16bitar men nymastrade som 24bitar. Allt går att sälja med mördande reklam. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 19:36:41
|
gcs, nu när jag klurar lite till så är det väl ingen gränsfrekvens utan egentligen en cut-off frekvens? På en 16/44 finns det väl inget alls över 22kHz? Det betyder ju att om det finns ett frekvensinnehåll över 22Khz så är det iaf inte en 44kHz fil som omsamplats.
Du har helt rätt i att 16 eller 24 bitar nog är snudd på omöjligt att se. Så finns det inget frekvensinnehåll över 22kHz är det med den HD-filen samma som med kejsarens nya kläder, omförpackad gröt...
|
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/02/19 : 20:19:09
|
Vid ett tillfälle när Batman hälsade på hos mig och hade med sig en masterband-kopia från Tape Project. Då kollade vi frekvensomfånget på mastern genom att spela av bandet med halva hastigheten kunde vi se vad som hände med frekvenserna över 24KHz som är det högsta jag kan se med mina instrument. Det visade sig att frekvenserna på bandet hade sjunkit ganska mycket vid 25KHz. Jag tror knappast att en analog rullbandare når så värst mycket högre än så. Använder man Dolby eller annan brusreducering vet jag att det sitter ett brant cut off vid 30KHz. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/02/20 : 19:33:25
|
Så svårt ska det väl inte vara att se om en 16bit inspelning är omkodad till 24bit. "smidigast" vore väl att göra ett histogram av alla värden och se om dom delar upp sig med ett visst antal steg mellan värdena eller om fördelningen är hyfsat jämn.
Lite svårare är det nog om man gjorde en resample samtidigt men någon indikation bör man nog kunna få. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|