HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare med mer klarhet än NAD 542?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/09 :  14:10:31  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Hej

Har en NAD 542 som jag upplever har lite för mjukt ljud. Tror kanske inte att den saknar klarhet egentligen, men den blir lite för gosig ibland, för min smak. Därför undrar jag nu om det finns någon cd-spelare (begagnad, kanske) som har lite mer klarhet eller spelar med lite mer nerv än min NAD. Vill inte betala mer än max 1500:- vilket torde innebära att det måste bli en äldre/begagnad apparat - om det ens finns, vill säga!?

Kan man säga att vissa märken har en egen ljudkaraktär, tycker ni. Jag har haft andra NAD-komponenter tidigare och jag tycker nog att de har haft ett liknande ljudavtryck i anläggningen. Ett varmt ljud som jag kan uppleva som lite saktmodigt (svårt det att beskriva ljud!).

/ Amatör'n

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/09 :  14:31:49  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Ska kanske tillägga att spelaren helst ska klara brända skivor samt ha fjärr.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/02/09 :  16:31:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Den där har ju några år på nacken och framförallt dacar har väl utvecklats.
En extern dac tycker jag du borde titta på, sen använder du 542an som transport enbart.

Du kan ju också trixa lite med spelaren du redan har, men det kanske inte är intressant?

Skall jag tvunget nämna en maskin så får det bli nyare Marantz, om du hittar en beggad med något år på nacken så tror jag dom kan vara bra för pengen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/09 :  18:10:01  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Nja, en extern DAC vet jag inte om jag har plats med i stereohyllan - så att modifiera själva spelaren låter intressantare, tycker jag. Helst vill jag dock slippa det trasslet. Kanske finns det någon cd-spelare i samma pris/kvalitetsnivå som har en annan karaktär? Marantz ska jag kolla upp - de har alltså ett litet annat sound?

/ Amatör'n
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/09 :  22:40:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gör dig själv en tjänst och spara till en Naim CD5 eller CD5i...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/02/10 :  00:04:38  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag vet inte, känns som att stationära cd-spelare inte längre är så heta pris/prestandamässigt.
Finns ju så många vägar att gå numera när det gäller signalbehandling.

Men allt är ju förstås beroende på vilka erbjudanden man trillar över.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/10 :  09:36:05  Show Profile Send Eref a Private Message
Vet inte riktigt hur NADs CDspelare låter men som du beskriver skulle jag kunna tänka mig att Harman-Kardons senaste generationer av CDspelare skulle passa dina ljudideal. Jag vet iallafall att det är väldigt prisvärda apparater som dessutom är slimmade i designen.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2012/02/10 :  12:48:28  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag hade letat efter en beg Arcam om jag va du.
Allternativt En music streamer och använda en bärbar dator som källa

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2012/02/10 :  12:51:39  Show Profile Send Jazz a Private Message
hittade den här på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/Arcam_CD72__cd_spelare__38243134.htm?ca=6&w=3

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/02/10 :  15:35:37  Show Profile Send softishman a Private Message
Den spelaren tycker inte jag är värd dom pengarna! Haft en Arcam FMJ CD36 (deras topp cd) och den tyckte inte jag var speciellt bra heller, köp en separat DAC!!!
beresford Caiman eller Caiman Gator är riktigt bra för pengarna (mellan 2000-3500:- nya!!!).
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/10 :  16:22:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kortslut elyterna på ut- och ingångarna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/02/10 :  18:15:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Kan man säga att vissa märken har en egen ljudkaraktär, tycker ni."

Ja visst kan man det.Finns ingen tillverkare som har helt neutrala produkter alla har sin klang. Vissa mer och vissa mindre men faktum kvarstår att alla har sin klang.Även de som kännetecknas av ett ljust ljud har en klang och är inte heller de helt neutrala.mvhKristofer
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/10 :  18:42:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp en Ikemi då...rätt billiga nuförtiden...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/11 :  02:13:59  Show Profile Send Ekan a Private Message
För inte så värst länge sedan så jämförde jag tre billiga spelare hemma hos en kompis inklusive hans Arcam Alpha 7 (1997) som skulle doneras till sommarstugan. Konkurrensen bestod av min reservmaskin Rotel RCD-961 (2001) samt en Marantz CD-63 (sisådär 1995).

Alpha 7 behöver jag inte orda mycket om...grått, trist, odynamiskt.
CD-63 har ett överlag varmt ljud med bra driv och hyggligt klipp i basen, lite avrullat uppåt dock.
RCD-961 är hifimässig om man säger så, klart vassare än CD-63 på alla parametrar utom just trycket och dynamiken i basen (stramare dock).

Om Alpha 7 är en god representant för Arcam vet jag inte, men den är ju ruskigt gammal. Men både Marantz och Rotel-spelaren har en grundläggande signatur som jag förväntar mig av produkter från dessa tillverkare, justerat för tidsaspekten förstås. Marantzen kan förenklat sägas vara spelglad och Rotel korrekt. Båda är trevliga maskiner med tanke på att de kan fås för mindre än vad en god Whisky kostar (om du har tur).

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/02/11 02:15:16
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/11 :  14:26:52  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Zombie - Den där modden tycker jag att man ser föreslås rätt ofta på webben, men jag har aldrig sett någon förklaring på vad det gör med ljudet. Och varför sätter tillverken sådana i sina maskiner om de nu påverkar ljudet så negativt? En nyfiken fråga, bara.

Ekan - Tack för sammanställningen - låter som att Rotel skulle kunna passa mig.

/ Amatör'n
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/11 :  18:14:13  Show Profile Send Ekan a Private Message
En liknande, ännu lite äldre modell är Rotel RCD-971 HDCD (vilket även 961:an har) som en annan kamrat körde med i många, många år. Han jämförde med massvis av andra spelare när det begav sig, i prisklassen runt 7-8k, det blev alltid fördel Rotel (min dåtida huvudmaskin Sony CDP-X5000 var strået vassare, men kostade nästan dubbla pengen). Jag minns inte vad han fick när han till slut sålde den för några år sedan (intresset sviktade och dog), men det var inte mycket...
Men, som andra säger, kan du göra plats till en billig DAC så är det säkerligen ett ljudmässigt vettigare alternativ.

Jag ska göra en direkt jämförelse mellan RCD-961 och min Cambridge DacMagic i dagarna, det är en DAC som begagnad ryms inom din budget samt tar lite plats om den ställs på högkant.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000