HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på försteg i max 5-6000:- klassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2012/01/26 :  19:31:11  Show Profile Send JOOn a Private Message
Är på jakt efter ett ljudmässigt bra försteg med bra riasteg då det gamla quad34'an & 405'an skall bytas. Företaget skall kopplas till två Dynaco mk3or. Nytt eller begat är av mindre betydelse, dock uppskattas handkontroller & flera ingångar. Förslag inkl. Ljudbilden beskrivning skulle uppskattas.

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/27 :  07:23:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99 pre, uppgraderade själv från en supermoddad 34 och har inte ångrat mig. RIIA-steget är verkligen bra.
En bra kombo med 909.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2012/01/27 :  08:09:05  Show Profile Send JOOn a Private Message
Ja jag har varit inne på 'Quad försteg men är intresserad av synpunkter på av mig helt oprövade varianter ex, Vincent, Thule, AA mp405, med flera!

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2012/01/27 :  08:53:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
En Svalander Tuba om du kan hitta.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2012/01/27 :  10:15:15  Show Profile Send Levator a Private Message
Harmony Design har funkat bra för mig, kan vara svårt att hitta begagnat
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/27 :  17:28:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nån sjysst rörkonstruktion. Saknar mitt rörförsteg.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/27 :  20:01:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
En Croft Micro eller Super Micro är aldrig fel...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/01/28 :  02:22:19  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Bryston 1b hade jag ett tag. Fantastiskt steg som nu är såld...tyvärr. Transparent, neutral och med fantastisk stereoperspektiv och djup. Ingen fjärr eller annat lyx (tidig 80 tal9 men har ingång för både mm mc pick up samt dubbla preout. Saknar den fortfarande men har tyvärr blivit tviúngen att sälja den. Finns att få för ca 3500kr och uppåt på ebay men kan inte garantera att du kan hitta en med 240v.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/01/28 :  13:48:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
hitta en med 240v

Nej det torde vara uteslutet att man kan hitta en med den volten.Eftersom vi här i Norden har 230 som man halverar hos förstärkare som skall kunna säljas på den amerikanska marknaden.

Eller mer exakt har vi en växelspänning som varierar mellan 220 till 240, vilket ger resultatet 230. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2012/01/28 15:06:45
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/01/28 :  22:02:24  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Ett passivt försteg funkade bra med mina MK3:or. Finns flera olika, min var uppbyggd kring en volympot som hade 36 resistorer. Det kräver iof separat riaa steg, helst transistor.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2012/02/04 :  17:24:04  Show Profile Send JOOn a Private Message
Tackar för förslagen, Mitt mål är ett försteg med ria-del så volympot-varianten går bort. Hur är det med byggsattser? Jag har två som verkar vettiga "tubes 4 hifi, SP12 preamp kompletteat med deras ria" alt. "Raleigh Audio Line Stage (K&K Audio)". Den senare spränger iof. budgeten totalt & är mao inte aktuell. Men den första uppfattar som entressant. Jag har dock hör talas om byggsatser som är kopior på McIntosh som skall vara bra och rimliga i pris!? McIntosh kopia lär tydligen finnas i ägo hos någon forum medlem! Har ni någon input rörande de byggsatser som finns på marknaden?

Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/02/06 :  07:18:14  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
whiskyman: Tack för rättningen av min uppgift....det här med volt är inte riktigt min starka sida
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/02/07 :  01:32:30  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.parasound.com/nc/2100.php

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/07 :  08:57:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående spänningen: Om du köper från utlandet kan det mycket väl vara märkt med 240V. Inte alls ovanligt utanför Europa.
http://www.vintagegames.se/mediawiki/index.php/Tabell_%C3%B6ver_n%C3%A4tsp%C3%A4nning_och_kontaktdon_i_v%C3%A4rlden

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/02/12 :  13:44:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad handlare i länder utanför EU uppger skall vi nog betrakta rätt så kritiskt. Mig veterligt har de ju inget jämförbart mot våra EUbestämmelser och direktiv och med anledning av detta torde de ju kunna uppge vilka spänningar som helst.

Sedan att vissa väljer att uppge den lägre volten medan andra den högre och vi inom EU valt att ange medelvärdet tycker jag syns tydligt på den sidan.

Och det är väl bra att vi har de bestämmelser vi har inom EU för då vet man vad det är man köper oavsett ifall man handlar från Tyskland eller Belgien eller här hemma.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2012/02/12 13:51:52
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/02/12 :  13:50:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För övrigt så skulle jag också rekommendera ett Harmony Design-steg. Mattias är både kunnig,hjälpsam samt inte minst lätt att ha och göra med.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2012/02/12 13:51:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000