Author |
Topic |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 13:36:55
|
Jag undrar hur djupt vi egentligen behöver...
för att precisera mig lite så kan jag nämna att jag är sugen på att bygga ett par basreflexare (stora) men stora "pa" element. och eftersom dom behöver vidrigt stora låder för att spela djupt så undrar jag hur djupt man behöver???F3dB punkt??? tänkt att det ska låta mycket, och förhoppningsvis bra, men eftersom det kommer troligtvis användas mest till TV-spel och film så...
vidare undrar jag hur det blir med mellanreg... kan man köra en 12" i tvåvägare, med delning vid typ 2000Hz? det är ju säkert väldigt olika men på element men ändå???
MVH//Knutte |
Har någon sett en bordshare? |
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 17:53:34
|
Hur stort rum sitter du och spelar TV-spel i egentligen?! Jag har byggt ett par 115-liters lådor till ett par 10":are (Vifa). Jag har inte mätt upp dem än men jag tippar på att de når ner till runt 26 Hz. Och tro mig - det går att spela högt!
Ska du bygga PA så förlorar du mycket ljudkvalitet på att kunna spela högre. Speciellt om du ska använda en 12" som mellanregister. |
Trust your ears! |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 19:38:46
|
Hur högt vill du kunna spela? Visst finns det tom 15"are som kan delas vid 2kHz men dom har inte så mycket bas under 30-50Hz. Alternativet är flera mindre ellement 6-10" eller dela vid ~80Hz till en "vanlig" sub. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 21:22:41
|
ok, så man kan dra lite av en slutsats: Om man har ett element som klarar av att spela högt (frekvens) så klara det troligtvis inte djupbasen... och tvärt om...
men då skulle jag vilja veta hur man bygger ett par billiga, "video" speakers? om man då ska börja köpa Vifa 10" basar och mellanregister och diskant och filter så är man fattig sen... speciellt om man redan har en anläggning som kostat lite kosing...tragiskt men sant!
(tro mig, min budget är begränsad som nybliven 18 åring!)
Men tro inte att jag inte uppskattade era svar, tvärtom, asbra, för nu vet jag bättre!!! :)
så lite andra idéer kanske?
MVH//Knutte |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 21:41:40
|
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha, är det bara en subb eller ett komplett system? Vad är viktiga faktorer, mycket bas, bra ljud, billigast möjliga pris, etc. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 09:59:30
|
det var tänkt att jag skulle ha ett par jordbävningsburkar till tv:en (via stärkare så klart) och lite längre fram till hembion. det var också tänkt att jag skulle ha mycket ljud för så lite pengar som möjligt.
MEN jag har tänkt om lite... Eftersom lådorna blir enorma (typ 250Liter), och det facktum att man oftast inte spelar så enormt högt, så bygger jag ett par mindre högtalare, med mindre element, som nästan spelar lika djupt! |
|
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 12:19:42
|
Om jag får vara lite fräck så vill jag tipsa dig om att köpa färdiga högtalare. För att bygga eget och få till det så kommer det att kosta. Dessutom krävs det att du är bra insatt i låd- och filterkonstruktion för att vara säker på att resultatet blir bra. Vem som helst kan egentligen få till ett par lyckade högtalare, men det kan lika gärna bli misslyckat.
Ser man istället till alternativen så kan du få ett par beg. JBL TLX8 för 1000 - 1500:-. Med dessa kan du spela högt utan att det låter illa. Självklart är det inga Hi-End högtalare dock mycket prisvärda.
Måste du bygga så kan det vara ett tips att göra det efter ritning från t ex HiFi-Kit. |
Trust your ears! |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 14:27:47
|
..är det ett dumt förslag kanske, att köra dubbla stora billiga basar, dela rättså lågt, så de tar hand om basen, och låta ett lagom bra mellanregister samt diskant ta hand om resten..
Mina audax har inte gått på 800:-, de spelar ordentligt högt och fint bara man delar av dem i basen..
Ljudias GX.satser, eller vad dom heter? Kanske ett par gamla Cervin Vega? Bilbasar???
Vill man absolut bygga så... |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:32:19
|
Kan ju nämna att vi lyckades få TacTs subbar att balla ur när vi spelade andraspåret till The Fifth Element... Det var på en demostration på Hifimässan i går efter stängningsdags. Mycket trevligt f ö och Peter Lyngdorf är en verkligt trevlig snubbe. Relativt kunnig och ödmjuk inför det han inte har full koll på. XLS-subben som testades hemma hos epkpeng i veckan klarade det bättre fast det var ju inte vid riktigt samma ljudnivåer.... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 22:00:37
|
faan vad kul, att denna tråd hade fått lite liv! Tack för svaren allihop! Jag har inte tittat annat en på "första sidan" så jag har missat era svar...
Ja du Nagref, jag har hört att det ska vara djup bas i The Fifth Element, har själv aldrig hört det. (då inte på grund av min speakers...:))
Och du Gunpowda, jag tackar för svaren, men jag kommer nog aldrig i mitt liv att köpa ett par färdiga högtalare...Jag har byggt ganska många par i mitt hittils korta liv, och fler lär det bli!
Ja, det där med billiga basar kanske kan vara nå´t, men det är nog inte så lätt att få till, ett par MGR Med QTS på kanske 0.8 känns lite "nja", men har någon idéer så är jag tacksam.
Annars så är ett par stativare på gång till TV´n, men en sub (moooaaaa) ska väll till i sånna fall!!!
|
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 23:35:52
|
Jag har inte tid just nu men någon gång ska jag testa att ta en billig bas, typ Pyramid eller annat skräp, och återkoppla den med accelerometer. Vore mycket intressant och se hur bra man kan få den.
Problemet är att det nog tar ganska mycket tid innan man har labbat fram faskorrigeringar mm för att få det stabilt och bra.
/Marcus |
|
|
Frode
Member
152 Posts |
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 11:01:49
|
"Och du Gunpowda, jag tackar för svaren, men jag kommer nog aldrig i mitt liv att köpa ett par färdiga högtalare...Jag har byggt ganska många par i mitt hittils korta liv, och fler lär det bli!"
Det är rätt inställning! Jag byggde en 100 liters subba av två MGR 12:or för några år sedan när de reade ut dem för under 200:- på Ljudia. Det blev en bra hemmbiosub - mycket muller för pengarna!
|
Trust your ears! |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 15:27:41
|
ok, men inget för audiofilen då? :)
|
|
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 20:17:47
|
Hehe....nej, den var inget vidare till musik. |
Trust your ears! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 20:41:33
|
quote: Originally posted by Nagref
...XLS-subben som testades hemma hos epkpeng i veckan klarade det bättre fast det var ju inte vid riktigt samma ljudnivåer....
vilket grannarna är tacksamma för......
Jag tycker att man bör komma under 30 Hz om man skall prata bas. gärna 25Hz. Om sen rum, grannar och möblering klarar av det hela, är lite olika från rum till rum...
// Pär E |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 10:00:39
|
jaha, mina grannar lär inte klaga, ja om inte nå´n älg kommer och knackar på vill säga.
Men några gånger så hörde facktiskt ett par som bor ca 1km ifrån mig när jag lirade musik, men det var i mina yngre dar, när man hade riktiga huvudvärskburkar!!! (4*12" och en feting Technics med redigt me kräm i)
jag vet inte riktigt alls vad jag skackar om, men mina VH-1 leverar ett härligt sug i biobasen och jag har svårt att tänka mig att det behövs ljupare, men fan, skulle vara fint me lite till av det härliga, och igenligen vill jag ha det snabbare också, så ett par TL subbar avstämda till 26Hz (10":arnas FS) skulle nog sitta utomordentligt bra!
Eller vad tror ni? |
|
|
|
Topic |
|