HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Innebär förförstärkare alltid en försämring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/02/01 :  13:24:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag provade precis att koppla förbi min förförstärkare. Direkt från DACen in i slutsteget.
Ljudkällan är datorn som vanligt. Tyckte att ljudet blev en aning bättre, mer attack i ljuden
inbillar jag mig.

Så, nu min fundering: kan ljudet bli bättre med förförstärkare eller blir det alltid
en försämring om än väldigt liten?

Mvh

Drömmer om bra ljud...

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2012/02/01 :  13:48:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kanske inte ska säga försämring, men ofta en förändring.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/01 :  14:17:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det kan absolut bli bättre med förförstärkare.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/02/01 :  14:22:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Vill ni utveckla era svar lite?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/01 :  14:30:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ett bra försteg impedansanpassar mellan källa och slutsteg, dvs avlastar dessa vilket ger bättre ljud enkelt uttryckt. Sen finns det ju dåliga försteg som smutsar ned signalen, då upplevs det hela bättre utan.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/02/01 :  15:07:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
Flera CD-spelare med variabel utnivå som jag provat att koppla direkt till mina slutsteg har låtit väldigt rent och luftigt men saknat kraft och pondus, i synnerhet i de lägre registren.

Mina monoblock står bredvid högtalarna, med 6 meter kvasibalanserade kablar till försteget (när jag testade CD-spelare), och det är troligen inte de flesta CD-spelarnas analogutgång designad för.

En annan faktor kan vara hur bra nivåkontrollen presterar i CD-spelaren jämfört med den i förförstärkaren.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/02/01 :  17:03:16  Show Profile Send Figge a Private Message
Håller på att testa försteg just nu och kan intyga att det finns fördelar rent ljudmässigt. Men som påpekats så är matchningen väldigt viktig, så prova dig fram.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/02 :  09:29:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant ämne.

jag har testat en Squeezebox kopplad direkt till slutsteg. Den ahr inbyggd DA och digitalvolym. Det lät väldigt tunt även när den digitala volymen gick mot toppen. Har nu köpt en Caiman som säger sig kunna agera som försteg så jag skall göra lite jämförelser där.

Annars borde det ultimata vara att ha ett kompetent försteg med inbyggd DAC och även parametriska filter och möjlighet till att filtrera och tidskompensera utgångarna.

Alla dessa funktioner finns ju redan i billigare hemmabioförstärkare och då får man ju slutsteg, radiodel på köpet så konstanden borde inte behöva vara så hög. Däremot vill man ju såklart ha så bra kvalité som möjligt med. Känns dumt att sitta på en utrustning för väldigt mycket pengar när navet är en hemmabioförstärkare från Siba. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000