HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ytbyteselement till Mirage M-3Si
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/12/20 :  16:12:18  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Hejsan..

Basen i en av mina Mirage har gått sönder..har haft problem under längre tid,men nu går det inte längre..får ett skrapande ljud efter att jag spelat en stund..Vet inte om det kan va talspolen som börjat ge sej.?

Någon som vet var man kan få tag på utbyteselement? Mejlade Mirage och fick en adress i Schweiz..har mejlat dit,men inte fått något svar..Kan tillägga att det snart är 2 veckor sen jag mejlade dom.

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:36:05  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Tråkigt att läsa att din högtalare krånglar. För tio år sen så spelade jag sönder basarna i mina M-5, de bottnade så att talspolarna stukades. De har bara 6#189;"-basar, låter konstigt om samma sak hänt med en av dina 10"; men talspolen kanske gått sönder ändå....

Då hade jag också problem att få tag i nya element, trots att jag beställde i butiken där jag köpt dem. Då var det ESS som var svensk distributör och det var de som krånglade, jag väntade flera månader. Det slutade med att jag kontaktade API i Kanada (som ägde Mirage då) och de beklagade problemen med distributören och skickade nya element till ett bra pris. Lägre än jag skulle fått ge från ESS trots flygfrakt!
Rätt snart efter det blev det ny svenska distributör, kommer inte ihåg vad de hette men de är inte heller kvar längre.

Låter lite konstigt om du blivit hänvisad till Schweiz, det är inte den "vanliga" sammanblandningen med Sweden? Numera är det Klipsch Group som äger Mirage och tittar man på deras webbplats så är det Matrixmedia i Danmark som är svensk distributör.
Gör man en sökning på Prisjakt så finns det ett antal butiker som säljer Mirage, borde funka att kontakta någon av dem också.

Lycka till!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:45:15  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Ska höra mej för hos några butiker som säljer Mirage här i Sverige får vi se..

De här svaret fick jag när jag mejlade Mirage :

Hi Martin,

What you#8217;ll need to do is contact the following company. They should be able to help.

Balcar Electronics AG Peter Eijbergen Steigstrasse 2 8610 Uster Switzerland +41 433557500 A. Tischhauser j.kaufmann@trends4you.at

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:56:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Kan ju vara så att de lagt ut service och reservdelar på endast vissa distributörer i Europa.

Går man in på trends4you.at blir man omdirigerad till http://www.novisgroup.at/ och de har helt klart Mirage i sitt sortiment. Kollar man under Kontakt kan man se att de finns i både Österrike och Schweiz, där finns även lite fler adresser om nu inte J Kaufmann behagar svara....

Sen är det väl så att bara det ena landet är med i EU, kanske värt att tänka på vid eventuell beställning; med tanke på moms och så.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/12/22 :  17:30:21  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
De verkar lösa sej..Mejlade Matrix Media och fick en adress till en serviceverkstad..Ska ringa dom imorgon..
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/12/22 :  17:57:15  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Roligt att det verkar fungera med som står som distributör! Jag är intresserad av hur det går för dig så rapportera gärna i tråden, med elva högtalare från Mirage i huset är det väl inte omöjligt att man behöver lite service igen....

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2011/12/22 :  19:18:00  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej.
Jag fick tag i nya diskanter till mina M3si (efter en elak olycka med slutsteget). Finns element i lager i kanada, beställde direkt från Mirage tror jag.
Det som du ska tänka på är att alla Mirage M3si är parmatchade in i minsta detalj så de behöver serie nr samt att du behöver byta båda baselementen. Var försiktig när du klär av denna högtalare så du inte skadar tyget. Toppen på högtaleren sitter fast med klipps så om du försiktigt bryter upp denna så kan du sedan ta av de pianolackade träsidorna. Sedan kan du dra ned tyget på högtalaren. Men var försiktig för dessa träpaneler sitter hårt.

Kanske kan jag hitta faktura senare, jag återvänder isf till tråden.

Hoppas att det löser sig för dessa högtalare är grymma med rätt elektronik, jag har letat efter en ersättare i 10 år men inte har jag hittat något inom rimlig prisnivå. Det skulle ju vara roligt att byta högtalare någongång :)

Hälsningar Ronnie
(Som en liten kuriosa. Fabio har dessa högtalare på övervåningen i sitt hus, såg dessa skymta förbi i Filip och Fredriks program kan det ha varit 100 höjdare eller?)

Edited by - M3 on 2011/12/22 19:35:09
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/12/23 :  13:10:31  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Har redan tagit ur baselementen..Va lite svårt att få bort sidostyckena,men med lite lagomt våld gick det bra

Har idag pratat med ett företag i Örebro.Verkar som om dom kommer kunna fixa fram nya baselement.Så nu är det bara o vänta tills dom ringer o se vad det kommer kosta oxå
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/12/29 :  09:48:14  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Fick svar från Schweiz igår..efter ca 1 månad. Men enligt den som svarade på mejlet fanns inga element att få tag på..Sen om han menar original element eller utbytes element framgår inte av mejlet..

Får vänta o se vad företaget i Örebro har o säga när dom ringer..
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/01/24 :  00:50:44  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Verkar tyvärr som det inte går att få tag på nya element..Och utbytes blir oxå svårt eftersom Mirage själva tillverkat dessa element..
Men har pratat med LN-Högtalarservice i Göteborg och dom ska titta på baselementet o se om det går att reparera det befintliga..Ska skicka det imorrn så får dom börja med en felsökning.
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/01/26 :  23:52:23  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Fick det här svaret från Mirage Support i USA idag :

Thank you for your email and for being a long-time Mirage brand owner. You have reached our US based product support group and we are unable to ship products, repair parts, or assist with product repair or replacement outside of the US from our US based locations.

The former MSi Series would have been engineered and designed from the former Canadian based Audio Products International (API) group which ceased to exist in or around 2006. Klipsch Group, Inc. USA acquired Energy, Mirage, Athena brands including all remaining replacement parts and limited product data for some of the older models.

The former M-3si model would have used a woofer part number 4DR51789 yet this woofer part number is obsolete and no longer available. Sorry, there would not have been any specifications or T/S information on this woofer driver or any possible alternate replacement woofer driver we could recommend or suggest.

Other than possibly locating a used pair of speakers to purchase for back-up parts, the only other suggestion would be to now update your speaker to a newer model.

Sorry we are not able to further assist with your restoration project.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/01/27 :  08:50:57  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tråkigt! Hoppas LN-högtalarservice kan hjälpa dig!
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/01/31 :  17:34:02  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Fick paket från LN Högtalarservice idag :) Dom har fixat basen! Ett varv på talspolen hade lossnat så dom har limmat om den..Nu ska den skruvas i o provspelas här hemma..Lycka!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000