HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VARNING!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:18:48  Show Profile Send frez a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27749

Läs denna hörni så slipper ni förhoppningsvis bli lurade.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:27:53  Show Profile Send dajz a Private Message
För att citera mig själv... "Är man dum, SKA det göra ont"
Är man så dum så man inte snackar i telefon med säljaren så får man faktiskt skylla sig själv. Till en hotmailadress dess utom...
Tur för killen att han lyckades stoppa sina grejer. Men man kan inte vara hur blåögd som helst i dagens samhälle. Finns alltid nån där ute som försöker luras, som inte förstår mitt och ditt..
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:30:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Men alltså...

"Han ville ikke oppgi sin adresse og tlf.nr, da han hevdet at hans kones x- mann forfulgte dem..."

Personligen skulle jag aldrig skicka iväg något på dessa villkor, men det är bra att sådant här tas fram i ljuset så att så många som möjligt ser det. Borde finnas en "svart lista" på nätet.
Stickor under naglarna? Sitta på en rörpyts utan kåpor?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:49:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by dajz

För att citera mig själv... "Är man dum, SKA det göra ont"
Är man så dum så man inte snackar i telefon med säljaren så får man faktiskt skylla sig själv. Till en hotmailadress dess utom...
Tur för killen att han lyckades stoppa sina grejer. Men man kan inte vara hur blåögd som helst i dagens samhälle. Finns alltid nån där ute som försöker luras, som inte förstår mitt och ditt..



Det är ju möjligt men det fråntar ju inte hans ansvar för handlingen eller tycker du det är helt OK ????

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:52:09  Show Profile Send dajz a Private Message
Skrev jag att det var ok????
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:31:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by dajz

Skrev jag att det var ok????



Om man läser mellan raderna, JAAAAAAAA

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:55:44  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Håller med dajz på alla punkter, är man dum ska man ha ont!

Skulle ALDRIG skicka något till någon under dessa premisser...! Bondfångeri har alltid funnits, det vore väldigt blåögt att tro "det händer aldrig mig", det är då man åker dit.

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:08:39  Show Profile Send dax a Private Message
Inte bra! Såna här saker hämmar nog begagnathandeln på avstånd!

Jag känner mig oftast lite nervös vid distanshandel. Jag brukar se till att få åtminstone telefonnummer hem, vilket kan kontrolleras mot adressen. Personnummer kan också vara bra. Men det viktigaste är nog att känna efter om intrycket från motparten verkar seriöst! Något som kan göras med frågor kring produkten etc.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:17:33  Show Profile Send dole a Private Message
Fast man häpnar över alla dessa människor som inte har något samvete. Klart irriterande att de finns.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:40:47  Show Profile Send frez a Private Message
Tja, man vet ju själv hur det är när uppgraderingslustan faller på och man lyckas hitta det man letar efter till ett bra pris. Man VILL TRO, hur skum personen man handlar med än är. Har själv varit nära att göra samma dumhet och vet hur lätt det är att gå på en mina.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:42:27  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

Kan ta min också...

Jag skickade själv ett par högtalare till en en kille i "södern" (bor själv i norrland) mot att han skulle betala när de kom fram, naturligtvis kom de aldrig fram... Jag kunde via kollinumret se att de hade anlänt till hans stad med inte att de hade kvitterats ut. Vilket han också påpekade. Nog om detta tänkte jag, sånt som händer, paket kan försvinna. Men döm till min förvåning när jag några veckor senare ser ett par exakt likadana till försäljning, fast under ett annat namn. Jag skickar ett mail (under annan mailadress) och svaret kommer från samma kille som jag skickade dem till... Han hävdar då att han hade ett par sen tidigare. Visst tänkte jag... Ett halvår senare ser jag att en person har köpt ett par likadana, begagnade. jag frågar vart han har köpt dom, och av vem och allt stämmer överens. Jag frågar också om de har ett litet märke på diskantmembranet (mina hade det) och han kan bekäfta detta..


Vem fick stå för kostnaden om kollit aldrig kvitterats.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:55:06  Show Profile Send Jadde a Private Message
Kan ta min också...

Jag skickade ett par högtalare till en kille boende i blekinge (bor själv i västernorrland) mot att han skulle betala när de kom fram, men de kom aldrig fram... Jag kunde via kollinumret se att de hade anlänt till hans stad med inte att de hade kvitterats ut. Vilket han också påpekade. Nog om detta tänkte jag, sånt som händer, paket kan försvinna. Men döm till min förvåning när jag några veckor senare ser ett par exakt likadana till försäljning, fast under ett annat namn. Jag skickar ett mail (under annan mailadress) och svaret kommer från samma kille som jag skickade dem till... Han hävdar då att han hade ett par sen tidigare. Visst tänkte jag.

Ett halvår efter det ser jag att en person har köpt ett par av samma modell/märke. Jag frågar av ren nyfikenhet vart han har köpt dom och av vem. Det visar sig att både stad och person stämmer överens. Mina hade desutom ett litet märke på ena diskantmembranet (metallmembran) vilket han kunde bekräfta. Jag har inga bevis på att de verkligen är mina, men nog verkar det lite skumt.

Edited by - Jadde on 2003/01/31 12:06:42
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:56:31  Show Profile Send Jadde a Private Message
Dole.

Posten såklart.

Edited by - Jadde on 2003/01/31 12:10:38
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:10:28  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej
Det här ligger ju lite inom samma område som i min tråd...

Olika sätt att göra Hifi-affärer,hålla avtal eller..

*Fast man häpnar över alla dessa människor som inte har något samvete. Klart irriterande att de finns.

Dole, Håller definitivt med dig..!!

Peder



Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:51:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tog en chansning i augusti och betalade in överenskommen summa till en kille i Norge på hans bankkonto mot att han lovade skicka så fort han fått pengarna. Jag är inte särskilt blåögd utan tog en kalkylerad risk då det inte handlade om all världens pengar.

Jag överförde pengarna och mailade varje dag för att höra ifall han mottagit pengarna på sitt konto. Inget svar. Efter 5 arbetsdagar var jag helt övertygad om att jag blivit tvärblåst. Men så kom ett mail att pengarna kommit och att han skulle skicka samma dag till en adress i Norge (till en god vän till mig för att slippa mer fraktkostnad)

Min kompis väntade på postavin, men den kom inte. En vecka till utan att dyka upp. Jag mailbombade säljaren och han bedyrade att han hade sänt iväg paketet. Alltså, jag var ytterliggare en gång säker på att jag blivit blåst. MEN, till slut dök den upp och allt var frid och fröjd.

M a o var killen ärlig, det var bara olika omständigheter som gjorde att det tog tid.

Dock gör jag inte om samma sak en gång till, även om det inte är något dyrt...

Artphotography
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:17:51  Show Profile Send Monster a Private Message
Jag skulle även avråda att köpa på distans utan att provlyssna.

Har köpt ett flertal Hifi prylar där delar varit sönder. Har nu tagit den principen att alltid åka till köparen för att pröva samt ge pengar i hand. Detta gäller även när jag säljer.

Det är synd att man inte kan lite på folk. Man är fortfarande blåögd och tror att allt är frid och fröjd.

Ta det försiktigt.

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:29:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En lite grej jag råkat ut för. Sålde ett par kablar, rörde sig inte om något stort belopp. Skickade dem med ett kuvert från posten i tron att köparen skulle sätta in pengar på mitt konto som vi kommit överrens om. Några pengar har än i denna dag inte kommit (4mån sedan).

Fick står för både kablarna och frakten på 50:- och någon fick sig ett par kablar gratis. Köparen har inte svarat på ett enda mail...

Annars har jag både sålt och köpt en del med förskottsbetalning och det har fungerat bra alla gånger utom denna så det finns idioter som inte har något i skallen trots allt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/31 :  14:01:44  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Förutom det jag skrivit i min tråd...Olika sätt att göra Hifi-affärer,hålla avtal eller.. ..så har sådana här affärer alltid gått bra för mig..

Några exempel:

December 2001,annonserade på nätet om ett slutsteg jag skulle sälja.Fick flera svar,en kille återkom tre gånger och vi kom överens om köpesumma (45 000:-).
Dessa satte han in på mitt konto och sen skickade jag slutsteget.

Exempel 2:
Några år tidigare,skulle sälja ett slutsteg (55 000:-),fick en köpare efter ngr samtal.
Skickade ner slutsteget till honom (han bodde i Sthlm),när han fått slutsteget så satte han in pengarna.

Exempel 3:
Vi var tre st som skulle köpa en Gold Wing var från USA och jag skulle fixa det hela.
Fick kontakt med en Svensk kille *Over there*,en privatperson mao.
Han kunde vara behjälplig med affären,dvs leta upp fina Gold Wings.
Det gjorde han och jag skickade över 275 000:-,efter 6-7 veckor kom hojarna med båt.

Obs: Kände ingen av dessa innan affärerna skulle genomföras,de var tidigare helt okända.

Så jag tror de flesta är ärliga,men som vanligt..det är dessa *mänskliga skithögar* som drar ner nivån för oss andra.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:57:32  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det är många som varit intresserade av detta slutsteg...()

Redan utgångspriset var ju en varningssignal i sig.
Man blir xxxxxxxxx å alla intresserade hifispekulanters vägnar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000