HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hyllhögtalare för musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:02:47  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Nu får det vara nog! (ja det får det...) ;) Nu är det dags att skaffa sig ett par schyssta stativhögtalare för musik!

Tidigare så har jag alltid prioriterat mitt 5.1 bio-ljud när jag valt högtalare. Men jag har nu förstått att det ju är musik jag oftast använder mitt system till!

Därför så hade jag tänkt mig köpa ett par hyllhögtalare för en vettig penning. Dvs runt 3000 kr för ett par maximum. Jag har en sub som vid behov kan komplettera den djupaste basen.

Det vore fint om ni hade några modeller/märken att rekommendera!

Bilder på mitt system
Alla mina filmer

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:20:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Monitor Audio Bronze B2, låter fint och luftigt. Iofs bara lyssnat i butik, men funderar själv på ett par dylika...så vill gärna ha in dessa i diskussionen.

Sedan tillkommer ju stativ för minst en tusing, så då kanske budgeten spräcks?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:34:42  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Nej, jag har tänkt att ha dem i bokhyllan tills vidare, så det är inga problem. :) Vilka butiker rekommenderas?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/07 :  17:41:37  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag är också inne på Monitor Audio Bronze, har också bara lyssnat i butik, men är mer intresserad av Dynaudio Audience 42. Men jag har lite svårt att avgöra om skillnaden är värd pengarna. Speciellt som jag hittills bara har lyssnat på Monitor Audio-högtalaren! Men jag ska ta tag i det där, blir en raid till helgen!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/07 :  19:05:58  Show Profile Send nalle a Private Message
Ett par Carlsson OD-11 Funkar bra även i bokhyllan. Du borde kunna hitta ett par orenoverade ganska billigt och sedan renovera dem för ca 1500. Se mer på http://www.carlssonplanet.com/

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/07 :  19:56:37  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Varför inte ett par Chario Syntar 200 ?

Liten kompakt testvinnare.
Mycket omtyckt av HiFi Musik. 2-vägs högtalare.
Finish i äkta valnöt.

Känslighet.
90 dB SPL 2.83V/1m.
Frekvens @ -3dB.
60 Hz.
Impedans.
8 Ohm (3.4 min.)
Konfiguration.
2-vägs, basreflex.
Mått.
420x210x305 mm.
Vikt.
9kg.

http://www.sontec.se/prod/chario/syntar.html

http://www.therock.se/produkter/hogtalare/chario/syntar/syntar.htm




Daniel
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/08 :  01:05:47  Show Profile Send Melker a Private Message
I Hifi & Musik nr3 2001 testas små högtalare i prisläget mellan 2500 och 4500. Innan nämda Chario Synthar 200 och Monitor audio bronse 2 fick mycket bra omdömen men det som anses vara ett "högtalarkap" är Acoustic Energy Aegis one. Värt att provlyssna. Oj jag höll på att glömma Acoustic Energy var den billigaste högtalaren kostade mao då 2500:- vad den kostar i dag vet jag inte.

Sedan kan man ju få ett par Tannoy Reveal Passiva för 2500:- eller aktiva för knappt 6000:- om man beställer den från tyskland eller ett par Tannoy system 600 (passiva) för ca 5000:- och då får man Tannoy´s dualconcentric element

Halmstad
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:21:44  Show Profile Send jajon a Private Message
Monitor Audio Bronze säljs och kan provlyssnas på Ljudkompaniet i Uppsala.
De har väldigt trevliga lokaler och kompetent personal. Passa på att jämföra
de mot Linn Kan IV när du ändå är där, det kan dock vara elakt mot din
plånbok :-)

Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/08 :  14:06:47  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Vad säger ni om Audio Pro Focus SA-2 då?? Info: http://www.audiopro.se/products/focus_sa2.htm

Är de bra för musik tror ni? Jag funderar på att köpa ett par sådana begagnat.. Är det ett bra köp?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/09 :  09:25:03  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Ingen??

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:19:53  Show Profile Send marens a Private Message
Köp inte Aphögtalare, de är helt enkelt inte bra.
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:24:47  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Någon som vet någon internetbutik/butik i stockholm som saluför Monitor Audio Bronze B2 då??

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:48:23  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Någon som har något bra förslag på en centerhögtalare som passar till Chario Syntar 100? Den center som ingår i den serien är lite för stor för mig... Finns det andra mindre alternativ som funkar bra?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:31:23  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Hmm är det ingen som vill hjälpa mig med detta längre??

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:51:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Audience 42 är verkligen kalas för pengarna om dom passar övrig utrustning. Däremot skulle jag unvika att sätta dom i tex en bokhylla då de får en för tjock mellanbas. Du kan iof använda de medföljande skumpropparna och göra om dom till slutna, men dom kommer inte till sin rätt i en hylla. Mina står på stativ drygt 1 meter från bakvägg och bas finns det faktiskt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:54:54  Show Profile Send Larsen a Private Message
Glömde bort att du ville lägga max 3000:- Var visst någon annan som började tala om 42:orna.
Mitt bästa tips: Grovsortera i olika affärer och låna sedan hem för att jämföra. Det hjälpte dig väl inte...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:35:18  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
quote:
Originally posted by julbingo

Någon som vet någon internetbutik/butik i stockholm som saluför Monitor Audio Bronze B2 då??



Best sound på odengatan har ett par b2 uppställda

Im not a loser
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:49:32  Show Profile Send MacDaxy a Private Message

Jag lånar tråden och frågar var man kan provlyssna på B2 i Göteborg?

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:40:55  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by MacDaxy


Jag lånar tråden och frågar var man kan provlyssna på B2 i Göteborg?




Ågrens hifi säljer Monitor Audio.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:49:00  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by julbingo

Hmm är det ingen som vill hjälpa mig med detta längre??



Satsa på AE-högtalaren. Aegis One, den låter väldigt fint för pengarna! Om det är väldigt viktigt att högtalarna är små(vet inte hur stor AE-centern är), så kan du iofs testa Linn Unik(kostar tyvärr 4000kr/par). Det är en lite större satellithögtalare, som tydligen kan spela musik också. Den har jag dock aldrig själv hört.

Har hört Monitor Audion också i och för sig... Fast, jag gillade den inte direkt. Det är dock en smaksak vad man gillar, så... Den kan du ju också testa!

Jag tycker Dynaudio Audience 42 låter betydligt bättre än Monitor Audio:n. Men så kostar den 5500kr(6400kr i träfanér) också.

Quad har kommit med en högtalare som heter 11L, som fått VÄLDIGT bra kritik i brittiska tidningar. Den kanske också vore något? Men då blir det nog över 4000kr igen.

Lycka till!
//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

ravehole
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:28:50  Show Profile Send ravehole a Private Message
Försök hitta ett par bättre begagnade Dynaudio Audience 10 - fint ljud med hyffsad bas för storleken & mycket välgjorda, men kan dock upplevas analytiska med fel kringutrustning..'

Borde kunna gå och få för ca 3000:- beg

//P



Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/31 :  16:02:13  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Annars är ju TANNOY REVOLUTION R1 ett alternativ. Kostar 3790kr... en aning över budget men det är det värt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000