Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/12/23 : 10:24:23
|
Jag såg rubriken på en annan tråd i ett annat forum: "Hur mäter jag min anläggning i mitt rum enklast?"
Jag gick inte in i tråden, men tänkte genast: Hm, där har jag ju varit!
Ja, troligen inte i det rummet alltså, men i de funderingarna. Sjutton vad man har funderat!..
Och, inte bara rumsmätarfunderingar naturligtvis. Utan en himla massa olika funderingar. Alla med ett gemensamt syfte:
Hur fasen skall jag "få till det"?
Det blir ju (fan) aldrig bra!..
Hur låter det när det är bra?.. Vilka apparater, högtalare eller rumsåtgärder eller... skall till? Tänk om det råkar vara så, att det är de skivor jag råkar vilja spela, som utgör de stora bristerna i helheten.
Kanske skall jag till och med sluta lyssna så mycket på klassiskt, och välja annan slags musik, om det låter bättre om den? Det kanske är närmast omöjligt att på ett vettigt sätt spela in en hel symfoniorkester?
Visst, lite kul var det väl under dessa år också. Alltså, det var ju inte 100% frustration: Att sukta efter - eller spontanköpa - en ny apparat. Att släpa hem ett par nya högtalare. Att bläddra i ett nytt hifi-tidningsnummer. Att komma på något litet trick med rummet. Att fläta en kabel...
Men jag kunde ju aldrig ägna mig fullständigt åt musiken på den platta jag spelade. För min del var detta ett problem - eftersom det för det mesta var just den valda musiken jag ville ägna mig åt. Andra kanske inte ser detta som ett problem. Men det gjorde jag.
Bara någon minut in på första spåret började det studsa mellan hjärnhalvorna: Jag brukade - reflexmässigt - börja med att svälja, för att tryckutjämna trumhinnorna. Slöt ögonen, i ett försök att koncentrera mig. Öppnade ögonen igen, för att betrakta rummet och planlöst börja tänka på dess negativa bidrag till det jag hörde.
Skall man lägga in heltäck? Tjockare gardiner? Är det möbleringen som spökar? Är det inspelningens fel att fiolerna låter mysko? Undrar hur en rumsmätning skulle se ut? Hur djupt går högtalarna egentligen? Sabbar rummet den djupaste basen som lådorna släpper ifrån sig?
Den här fåtöljen ger mig faktiskt lite träsmak... ...kanske skall jag köpa en annan?..
Äh, jag stänger av och gör något annat istället.
Ovanstående svammel är tänkt som en liten ingress. Nu stänger jag av skrivandet och gör något annat istället.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/12/23 : 10:57:00
|
Jag känner igen resonemanget. Skillnaden mellan stimulerande och störande kan vara hårfin. Lösningen för min del verkar vara tidsbrist? Jag hinner för tillfället inte bry mig då jag ändå aldrig skulle hinna göra något åt eventuella problem. Så, just nu är det bara att slappna av, gilla läget och njuta av musiken. :) |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/12/23 : 17:30:39
|
Enklaste och bästa sättet att få det att låta bra i anläggningen är att vara avslappnad, frisk och på bra humör. Dämpad belysning och något gott i glaset brukar hjälpa. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
GOING
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 11:18:08
|
Nej, inte dämpad belysning, det ska vara becksvart. Dom som inte provat detta har inte varit inne i musikens "Mörker-rum". Rekomenderas starkt! |
AoA |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 11:53:40
|
quote: Kanske skall jag till och med sluta lyssna så mycket på klassiskt, och välja annan slags musik
Symfonisk stor musik låter ofta apa genom hifi-anläggningen pga alla problem. Därför tycker jag man kan växla om ibland, till barockensemble och kammarmusik. Mindre grupper är ofta lättare att få låta bra, därför kör jag själv klassikt och jazz om vartannat så att jag inte hela tiden lider med symfonisk musik. Sedan är källan viktig för den rätta klangen på klassisk musik. Om man ofta kör CD kan det vara lämpligt att byta till vinyl ett slag - och då kanske man får en aha-upplevelse. Visst är Hi-res digitalt också bättre än CD. |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 11:57:41
|
Och ibland har man tur. Jag gav upp. Köpte grejor som jag tyckte kunde passa ekonomiskt och inredningsmässigt. Blev bättre än allt annat jag provat. Till ett lägre pris och med mindre strul. Enda problemet jag har nu är att jag inte vågar ändra på en skruv! Eller för den delen möblera om, det kan ju bli sämre! |
Nicke the Rocker |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 12:02:23
|
Om rummet och anläggningen: Högtalarna är också mycket viktiga - mellanregister bör vara både varmt och naturligt - ingen vass topp. En bra musik-subwoofer kan anpassa lågbasen. För övrigt om rumsproblem med basen - mitt lyssningsrum är tapetserat med skivhyllor - och det dämpar basproblem. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 12:07:39
|
quote: Enda problemet jag har nu är att jag inte vågar ändra på en skruv!
Jag har haft samma funderingar - men det är tyvärr så har jag funnit - att bara genom att testa och ändra når man något ännu bättre. Utan försök och misstag kan man inte få något optimalt - och 'optimalt' bara tills man har mixtrat fram nästa förbättring |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 17:57:36
|
Min lösning blev att minska frihetsgraderna och köra med digitala studiomonitorer och sub. Allt mäts in i rummet tillsammans. Mellan enheterna löper AES-EBU digitalkabel samt nätverkskabel. Allt styrs och konfigureras med det medföljande programmet. Det kostar en bråkdel av det jag haft tidigare och spelar långt bättre.
Lite high tech (Genelec) fixar audio nervosan! Sen är det bara att njuta av musiken - ett sant eldprov för varje inbiten apparato-fil...
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2011/12/27 17:59:00 |
|
|
widen76
Member
221 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 12:15:23
|
Härligt inlägg, Strmbrg! =) Vet precis vad du menar. Just det där med att man kanske lyssnar på "fel" musik, musik som inte är tillräckligt "hi-fi". Läser man Hi-Fi recensioner så är det mycket snack om akustisk och klassisk musik. Någon enstaka recensent lyssnar på "vanlig" musik men betoning läggs ändå på Schubert och gänget...det är "seriös" musik... Där tror jag man går i fällan, om man börjar anpassa musik efter utrustning. Nä, jag lyssnar på den musik jag gillar och som kan spelas oberoende av utrustning, sen att ha ett ljud man är nöjd med är väl bra och behöver inte kosta 250.000 kronor heller. Om man inte kan lyssna på musik i en anläggning för mindre pengar så skymmer näsan ljuset lite för mycket... :) |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
|
|
Apexorca
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2012/01/02 : 17:32:52
|
Fattar vad du menar.
Man kan ta detta på olika sätt. Antingen kämpar man frustrerat och lider av det för att man inte kan slappna av och höra på musiken. Då är det ju bra att ta ett steg tillbaka och glömma hifin och höra på musik, bara.
Jag älskar att höra på musik. Jag har dessutom upptäckt att det berikar mig ytterligare om det dessutom låter mycket bra. Musiken kommer närmare mig och jag kan höra musikers och producenters skicklighet och avsikter i deras hantverk.
Jag lyssnar understundom mycket kritiskt till min och andras utrustning. Men inte en sekund blir jag frustrerad, tack och lov. Det är för mig en del av hobbyn med att lyssna på reproducerad musik.
Jag tycker det är intressant att med mina öron lära mig att höra och förstå ljudet som färdas till mina öron. Jag har lärt mig och fortfarande lär mig vad som är goda och dåliga egenskaper i ljudbilden. Detta ger mig möjlighet att förbättra mitt ljud och därmed och min tillfredsställelse i att utöva hobbyn HIFI/musikåtergivning och hobbyn att avnjuta reproducerad MUSIK hemma.
Ibland kan jag tänka att vi håller på med det här (hifi och musik) av väldigt olika anledningar. Jag gör det för att få största möjliga musikupplevelse hemma i min soffa med mig själv och med vänner. För att jag skall komma dit underlättar hobbyn HIFI. Utan den hade jag haft kvar min tonårs Yamaha rigg och missat stora musikaliska upplevelser.
Tack Hifin för alla stora upplevelser.
Om denna strävan som sagt blir obehaglig och destruktiv gör man helt rätt som strmbrg beskrev, "Äh, jag stänger av och gör något annat istället."
Länge leve hifi. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
|
Topic |
|