Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 16:49:16
|
Om man gillar ett midbas-elements mellanregister, finns det då några nackdelar att dela högt i en tvåvägare som ska kunna fungera som en fullregisterhögtalare?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
perjor-7
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 19:41:11
|
Det är väl upp till dig! Tycker du om ljudet så är väl allt i sin ordning. Ofta får man prova sig fram innan man hittar rätt delningsfrekvens. Du kanske dessutom kan köra med ett första ordningens delningsfilter i så fall för att inte få så mycket fasfel m.m. /Per |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 20:59:09
|
Fördel du tycker om ljudet! Nackdel kan vara spridnings egenskaper Tänk akustiskt, inte elektriskt |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:38:58
|
Om spridningen är ok vid delningen för elementet så är det väl inga stora problem. Så länge du har koll på spridningen i höjdled!
ps. Trevligt att träffas i verkligheten h! ds. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 18:42:17
|
Av tillverkarens mätningar att dömma ska det inte vara några problem <45 grader horisontellt,, men spridningen i höjdled har jag sämre koll på. Vad är mest kritiskt för den?
Sen var lite the phase jag tänkte på, vet inte om jag har förstått det rätt; Om jag utnyttjar basens egna avrullning så slipper jag lusttiga fasvändningar i XO-delen med ett filter av högre ordning? (När jag simulerar i cad följs faserna underligt åt) Man vill ha väl idealt ha 90 grader mellan HP & LP?
Desamma N! Efter överdos efter överdos med välljud var jag smått förvirrad när vi sågs Hoppas du inte missade analog
|
|
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 22:23:18
|
Man blir nyfiken på vilket element du har i tankarna? Vifa P1X? Tyvärr, den lustiga fasvridningen infinner sig nog hursomhelst typ 90 grader bara av mid-basens avrullning. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 23:16:24
|
Seas P17RCY
Det är såpass? Men jag får iaf till en ganska brant avrullning & liten överlappning (med både pros/cons förståss ) Jag läste en artikel, Its Just a Phase I Am Going Through och fick för mig att min tänkta delning skulle reducera fasens inverkan på amplituden eftersom elementet rullar av ganska tvärt efter 5kHz.
De nya lådorna är under construction.. Vi får la se hur det blir med delningen,, har snart tillbringat halvåret med filter & testlådor utan riktigt tillfredställande resultat. *Längtar till jag blir klar med mätutrustningen*quote: Fördel du tycker om ljudet!
Men jag vill veta varför!
|
|
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 23:41:47
|
Jo det låter nog fint med Seas, jag ska byta upp mig så småningom. Jag hade tänkt på att bli metallskrutten om bara pengarna ville räcka.... Hursomhelst så här har jag förstått det med fasen (hoppas jag har fel ) Om ett element faller med 12 dB / oktav av sig självt borde det då inte ha samma fasvridning som om jag har i ett filter med samma avrullning? Det borde vara så, ett mekanoelektriskt filter. Det är därför så himmelens svårt att göra 6 dB / oktav filter och behålla de fina egenskaper som de har man hamnar i elementets egen avrullning innan 6 dB filtret dämpat tillräckligt. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:44:41
|
Det låter vettigt, jag har inte lyckats få det bra alls med 1:a ordningen. Lär då precis som du påpekar behöva dela ganska lågt för att basens avrullning inte ska mekka till det allt för mycket.
Har testat 2:a ordningen BW & L/R vid några olika delningsfrek. utan få det att låta särskilt bra,
tycker nog att 1.5mH serie|5.6uF shunt till basen & 4,7uF serie|0.25mH shunt till diskanten låter bäst i mina öron, en variant på:
men som sagt så är man ju lite nyfiken på varför Har köpt några böcker nu, så snart ska man väl hajja..
|
|
|
|
|
Topic |
|