Author |
Topic |
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 23:02:51
|
Till er som vet hur dessa är i klang osv kankse ni till & med har lyssnat dom mot varandra? Är ute efter uppgradering nu till våren & återkommer till dessa två om & om igen!
Focal electra 926 vs Jamo D870/consert11
Min elektronik är primare (i30) |
Alltid i uppgraderingsdjävulens våld:( |
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 06:51:13
|
Jag har ju som bekant Jamo Concert 11 och jag har haft Primare elektronik mer än en gång till dom.. Det låter verkligen mumma!!! Focal har jag inte lyssnat på för jag är så himla nöjd med mina Jamo att jag troligtvis inte kommer byta förens jag blir miljonär!!! Haft mina Jamo ganska länge nu och testat mycket elektronik till dom och innan min Krell var Primare det som lät bäst! Kolla www.minhembio.com/softishman för min anläggning och min tidigare elektronik.. Så mitt tips är Jamo Concert 11!!! |
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 09:21:20
|
Så bfa hur är dom baskaraktären ? Vill ite ha fö4r tunn bas . I dag h ar jag dali evidence 470 gillar basen i dom men toppen är inte av samma kvalite.
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 10:28:07
|
Jmlab Electra 926 kan låta mkt bra med rätt elektronik, annars kan de tyvärr bli lite jobbiga i toppen, så jag rekommenderar att prova med just den elektronik du tänkt använda. Går inte superdjupt i basen, men om inte stärkaren är allför klen så ger de en kraftfull torr bas, som inte blir överdriven.
Jamona var det länge sedan jag lyssnade på, men jag minns att det var grymt trevliga HT, kanske några av Jamos bästa/mest prisvärda HT
|
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 12:26:23
|
Hur är jamona i basen ? Finns de någon känsla av den el är den mest hörbar .. |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 13:38:49
|
Concert 11 spelar djupt... Hos mig spelar dom för mycket bas runt 33hz nu. Det ska nog fixas senare på nått sätt... Dom kräver lite avstånd till bakvägg för att inte få bumlig bas.. Men rätt placering och du kommer inte bli missnöjd!!! |
Edited by - softishman on 2011/12/14 13:39:48 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 14:59:49
|
"Dom kräver lite avstånd till bakvägg för att inte få bumlig bas"
Är det inte som så att de behöver mer än bara "lite avstånd" för att inte få bumlig bas?För jag skulle tro att de när du ställer dem nära just skulle ge resultatet bumlig bas,dvs vid lite avstånd.
MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/12/14 15:01:22 |
|
|
Klingan
Nerikes Audiofiler
890 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 16:12:54
|
Mina står två decimeter från bakvägg och utan bumlig bas. Men så blev allt bättre vid förstärkare byte.
Har inte lyssnat till Electra 926, men till andra Focal burkar och tycker de inte har så många likheter med D870 förutom öppenheten och snabbheten. D870 har jag inte fått att låta hårt om inte inspelningen är det. D870 är massa högtalare för de pengar de ligger på begagnat, jag köpte mina för 7000kr.
Lycka till!
|
Rockin in the free world |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 16:28:09
|
Jag har mina ca 40-50cm från bakvägg för att slippa bumlig bas, ändå har jag +10db vid 33Hz... Står i Handboken hur man "bör" placera dom och det är med lite avstånd från bakvägg, gärna upp till 1m om jag inte minns helt fel! Sammanfattningsvis kan vi konstatera att D870/Concert 11 är MYCKET högtalare för pengarna och dom spelar all sorts musik väldigt bra! En fröjd för öronen! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 19:26:21
|
Focal i alla lägen!
Av alla jamo jag lyssnat på känns det som det saknas något, kan inte riktigt sätta fingret på vad.. kanske är det lite botten i mellanregistret som saknas. Jämför man med focal så kan nog diskanten kännas en aning spretig. På den punkten är focal outstanding, men som tidigare sagts ganska känslig på elektronik för att det inte ska bli för vasst...
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 20:43:40
|
Måste bara fråga RuneStone, har du lyssnat på just D870/concert 11? Mellanregistret är ju den starka sidan med D870.. Möjligtvis att du saknar den det riktigt bergfasta basen men inte saknas det något i mellanregistret! Diskanten har bara låtit vass en gång! (när jag hade en Korsun V8)
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 08:17:46
|
Dessa två högtalare skiljer såpass mycket i ljud att en genomlyssing rekommenderas innan eventuellt köp. Det finns många som gillar ljudet i Focal, Audiovector, SA, Dali och andra märken av ljust klingande högtalare, likaså finns det andra som föredrar lite "mörkare" ljud typ Jamo. I mina öron går de ljusa hötalarna bort direkt eftersom jag tycker det låter onaturligt och jobbigt. Med risk för att bli tjatig så tycker jag att du skall ge Svenska hötalare en chans, QRS, DLS, Monk |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 08:48:08
|
Ja det skiljer ju mellan rum och rum.Men jag hade valt till Primareelektroniken just QRS som Sopwith tipsar om här.Inte minst eftersom jag har haft QRS tidigare också,men jag är inte helt säker på att DLS har samma klang som QRS inte minst eftersom de äldre QLN är mörkare och varmare i ljudet än vad jag upplever jusr QRS som.
Men nu var ju frågan om vilken av de två Jamo eller Focal och i så fall hade jag valt Focal till Primare.För det gäller ju åtminstone som jag ser det att hitta produkter som ger ett så neutralt ljud som möjligt där ingen "färgning" sticker ut.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/12/15 08:50:11 |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 09:11:31
|
Som sagt, man måste alltid prova med tänkt elektronik o rum. Har hört Primare I30 spela med Focal Profile 908, det lät riktigt bra.
Måste tipsa om ett annat märke, nämligen danska Avance, där får man med mkt välljud för pengarna, då de inte är så kända i Sv. Hade Epsilon 980 innan, riktigt bra HT så kolla dem eller ngn av deras efterföljare... |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 21:10:43
|
quote: Måste bara fråga RuneStone, har du lyssnat på just D870/concert 11? Mellanregistret är ju den starka sidan med D870.
Nej jag har inte hört modellen i fråga men jag har hört en del Jamo och jag tror ju inte att just denna skulle skilja avsevärt mycket mot andra modeller.. Det jag skrev var att det kanske är botten i mellanregistret jag saknar.. Skulle kunna vara övre basregistret också.. vet inte riktigt vilket delningsfrekvens dom brukar ha.. Men detta är ju bara åsikter och inte fakta... Lyssna med egna öron bör man nog göra.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 21:19:12
|
ok Rune. Jamo D870 är inte som andra "vanliga" Jamo högtalare.. Det var deras topp modell när dom kom och det hade inte sparats på nått! Det ända negativa med dom är att det står JAMO på dom tycker många, dom får mycket oförtjänt kritik tack vare det... Får du chans att lyssn apå ett par, GÖR DET!
Säger inte att dom är bäst av alla högtalare men dom är bra!!! Låter förträffligt ihop med Primare elektronik!!! |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 21:53:59
|
Instämmer helt, Concert 8 och Concert 11 spelar i en helt egen division jämfört med "vanliga" Jamo-högtalare. |
Hälsningar Jamo |
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 14:23:37
|
Känns ju som att Focal borde vara mer baskapabel än D870 då dom har dubbla 7" basar mot Jamos enkel bas ? Eller är ja helt ute & yrar?? |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 14:52:13
|
Det är som säkert men det behöver nödvändigtvis inte betyda bättre! Jag saknar inte direkt bas med mina Concert 11, har tvärtom för mycket djupbas hemma...
Vad lyssnar du för på musik mest?
Jag lyssnar på all musik nästan och tycker dom låter bra till det mesta, riktig allround högtalare!
Du är välkommen för provlyssning när som helst! Om du har vägarna förbi... |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 22:40:35
|
quote: Jamo D870
Det va väl dom som va med i Hifi@Musiks stora högtalartest då det begav sig och fick stryk av Canton ergo Rc-l som va i topp om jag minns rätt . |
|
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 09:23:33
|
Rock pop jazz , ja jag lyssnar på all musik. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 11:17:58
|
H&M har ngn sjuk böjelse för just Canton, vet inte varför, så bra är de inte, visst gör de mkt välljud för pengarna.. Diskanten var, iaf förr, väldigt ettrig o hård... Hade hellre satsat på ovan nämnda Jamo el Jmlab/Focal |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 12:10:13
|
Instämmer i det som Kilgore skriver.Tycker också att diskantregistret oftast varit väl hårt och skrikigt, i likhet med en del andra tyska tillverkare.MvhKristofer |
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 12:39:16
|
Som det verkar så är jag mest nyfiken på Focal men kan inte förklara varför hmm.!? |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 12:42:51
|
Min erfarenhet av Focal(andra modeller) är att de är väldigt snabba och dynamiska med väldigt detaljerat ljud. Bas finns där allt, men som någon skrev det är ren och torr bas. Jag drev ett par av billigare modell med Klass A monoblock och det passade tydligen för jag upplevde inte diskanten som påstridig. Jamo har jag inte hört mkt av alls, även om jag är klart intresserad av att höra Concert 11 bl a. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
alexanderj
Member
387 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 13:43:12
|
Finns det inte focal 926 signature & vad skiljer dom från dom vanliga i så fall? Sen finns det väll en mk11 el, nått på focal 915 heter den inte 915.1 eller ? Vad är skillnaden på de dessa? |
|
|
Topic |
|