HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Montering av dämpmatrial i en ProAc-klon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:40:23  Show Profile Send divander a Private Message
Jag håller nu på att montera dämpmatrial i mina ProAc-kloner. Ett litet problem har uppstått. Jag få inte in mina häftklammer i mdf-matrialet. Jag har en enklare höftapparat (Rapid 13) och jag antar att den inte har tillräckligt med styrka. Hur star apparat behöver man? Det är ju lite synd om man går och köper en ny för några hundra och upptäcker att även den är för klen.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/01/30 22:09:10

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:41:52  Show Profile Send divander a Private Message
Biltemas elektriska för 229:-. Kan den fungera?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:08:38  Show Profile Send divander a Private Message
Nu har jag testat med en elektrisk Rapid. Den är förmodligen tillräckligt stark. Men nu verkar det som om klammrerna är för klena. De ger vika och blir ihoptryckta. Jag får leta runt efter starkare klammer (om det finns).

Men ett annat problem har eventuelt uppstått. Jag har satt fast bitumenplattorna som jag köpte på Mekonomen med hjälp av den självhäftande ytan. Jag ser eventuellt en tendens till att de kanke släpper. Om jag ser en tendens efter ett dygn så kanke de inte ser så roliga ut efter ett år. Hur har ni andra satt fast dom? Skall jag ta bort dom och limma? Eller tror ni att dom kommer att sitta kvar?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:10:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
De kan nog släppa så du får nog hitta bättre klammrar...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:30:41  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Det är ju inte så mycket plats man har att leka med heller. Senaste paret jag byggde, använde jag mig av en riktig feting till elektrisk häftapparat. Dock kom jag inte åt överallt. Då fick jag ta till lite fusk-knep; spik för tjärpapp! Ni vet sådana där med mastodonthuvud. Fungerade klockrent, men jag blev lite stel i armen av allt spikandet.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/31 :  00:09:20  Show Profile Send dax a Private Message
Bitumenplattorna har jag satt dit med häftpistol plus det medföljande klistret på baksidan! Sitter bra! Jag hade nog inte behövt häfta!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

erik b.
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:37:47  Show Profile Send erik b. a Private Message
Bitumenskivorna nubbade jag och dämpmaterialet häftade jag fast.
Mina klammer gick inte in någonting alls nästan i MDF:en men jag inbillar mej att påfrestningen inte är så stor på dem!
Har du spetsiga klammer?

/Erik.
(Numera bosatt i norge)
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:22:42  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Ska man klistra på bitumenplattorna är det viktigt att ytorna är rena från allt spån och damm. Vill man vara på den säkra sidan kan man ge dom en omgång med en varmluftspicka så att dom blir riktigt kladdiga å goa.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:25:15  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag och Divander lyckades idag häfta fast dämpull och bitumen i MDFen
men det krävdes tryckluftsdriven häftpistol för att få det att fästa.
Det kan vara bra för er som ska bygga att veta att det krävs rejäla doningar eller andra lösningar för att fästa bitumen och dämpull i MDF.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:40:32  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det var lite annat skjut i den pickan. Vi gick försäkerhets skull först till en tapetserare som ligger ett par hundra meter från vår bygglokal (mer känd som "ProAc-klon-lab"). Tapetseraren trodde att det var för lite kräm i den elektriska pistolen. Det var orsaken till att klammrerena böjdes. Vi tog med oss en bit MDF, lite bitumen och lite blå Fibrex. Vi lät honom skjuta i ett klammer. Kadonk! Där satt den. Sedan sprang vi genast till Clas Ohlson och insförskaffade en tryckluftspicka för 795:-.

Sedan var det bara att ta betäckning. Nalle sköt som en galning i 15 minuter. Resultatet blev sex lådor med bitumen som man får smälta bort om man vill avlägsna det.

Alltså skaffa er en luftpuffra! Det svider när lädret plockas fram i kassan. Men det tar man igen på några minuter och med en näve klammer.

Vill ni inte punga ut men ha bitumen som sitter bättre än klistertret. Då är det bara att pallra sig hit så skjuter jag. Med glädje!

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/02/01 :  19:31:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hmm jag gjorde inge speciellt med bitumen bara tvättade av ytan där den skulle sättas fast på, med en fuktig trasa... fibrex:en limmade jag fast..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000