Author |
Topic |
|
jea
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 12:57:15
|
Vad händer när man jordar högtalarens chassi. För det ska visst kunna låta bättre i vissa fall har jag hört,men varför. Och om jag skulle villa testa och jorda mina högtalare, vart skall jag då koppla jordkabeln. Till högtalarterminalens negativa del eller till förstärkarens chassi eller är det sama sak? |
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 13:31:50
|
Som jag har förstått det har Tannoy jordat sina senare högtalare genom att högtalarelementets chassi kopplas till försärkarens jord / minuspol. Om eller hur det funkar vet jag inte. Lycka till!
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 19:09:43
|
Jag grävde ned en stor plåt i trädgården som jag anslöt till chassiet, det kändes som det blev lite bättre konturer på musikerna men marginellt och kanske inte värt besväret, fick dock större biceps |
Lämnat forumet |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 19:16:20
|
time: |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 19:41:28
|
time: Gjorde egen "äkta jord" eller... :)
Me har funderat lite på det där med äkta jord... Eg. så ska den ju då vara nergrävd i botten på närmaste hav... Vikket blir svårt när man bor i Värmland :) Hur pass mycket resistans blir det från närmsta havsbotten upp till norra Vänern? 3-4 Mohm? ;)
Men det där med att jorda högtalarchassin kan ju faktiskt fungera, om man har problem med vagabonderande strömmar i dem. Elektromagnetiska fält från talspole/magnet kan mycket väl skapa sådana. |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 20:20:19
|
Äkta jord blev det ! Skillnaden när jag kopplade in resten av anläggningen till denna jord blev desto större, kan rekommenderas om man har tllgång till jord. På köpet tycker din bättre hälft att du är en macho kille alt idiot, välj själv. |
Lämnat forumet |
|
|
jea
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 20:08:44
|
Får montera möjligheten, på mitt pågånde ProAc 2.5 projekt, och se om det blir någon skillnad. Men jag nöjer mig nog med förstärkarens jord |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 18:13:18
|
quote: Originally posted by jea
Får montera möjligheten, på mitt pågånde ProAc 2.5 projekt, och se om det blir någon skillnad. Men jag nöjer mig nog med förstärkarens jord
t monitorerna skall anslutas till förstärkarens minuspol
|
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
|
Topic |
|