HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordning av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jea
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:57:15  Show Profile Send jea a Private Message
Vad händer när man jordar högtalarens chassi.
För det ska visst kunna låta bättre i vissa fall har jag hört,men varför. Och om jag skulle villa testa och jorda mina högtalare, vart skall jag då koppla jordkabeln. Till högtalarterminalens negativa del eller till förstärkarens chassi eller är det sama sak?

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:31:50  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Som jag har förstått det har Tannoy jordat sina senare högtalare genom att högtalarelementets chassi kopplas till försärkarens jord / minuspol. Om eller hur det funkar vet jag inte.
Lycka till!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:09:43  Show Profile Send time a Private Message
Jag grävde ned en stor plåt i trädgården som jag anslöt till chassiet, det kändes som det blev lite bättre konturer på musikerna men marginellt och kanske inte värt besväret, fick dock större biceps

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:16:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
time:

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:41:28  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
time: Gjorde egen "äkta jord" eller... :)

Me har funderat lite på det där med äkta jord... Eg. så ska den ju då vara nergrävd i botten på närmaste hav... Vikket blir svårt när man bor i Värmland :) Hur pass mycket resistans blir det från närmsta havsbotten upp till norra Vänern? 3-4 Mohm? ;)

Men det där med att jorda högtalarchassin kan ju faktiskt fungera, om man har problem med vagabonderande strömmar i dem. Elektromagnetiska fält från talspole/magnet kan mycket väl skapa sådana.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:20:19  Show Profile Send time a Private Message
Äkta jord blev det ! Skillnaden när jag kopplade in resten av anläggningen till denna jord blev desto större, kan rekommenderas om man har tllgång till jord. På köpet tycker din bättre hälft att du är en macho kille alt idiot, välj själv.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

jea
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:08:44  Show Profile Send jea a Private Message
Får montera möjligheten, på mitt pågånde ProAc 2.5 projekt, och se om det blir någon skillnad.
Men jag nöjer mig nog med förstärkarens jord
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/02/01 :  18:13:18  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by jea

Får montera möjligheten, på mitt pågånde ProAc 2.5 projekt, och se om det blir någon skillnad.
Men jag nöjer mig nog med förstärkarens jord

t monitorerna skall anslutas till förstärkarens minuspol

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000