HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalite på 320 kbps mp3.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:28:07  Show Profile Send niklass a Private Message
Hej på er allihopa, jag vet att detta har diskuterats tidigare, men jag sökte igenom forumet utan att hitta svaret på min fråga.

jag undrar om vad ni har för upplevelser av 320 kbps mp3 tycker ni att det låter lika bra som vanlig köpt CD-skiva eller tror ni er höra skillnad däremellan vid blindtester?

jag har den uppfattningen att jag alltid har hört skillnad mellan mp3:or och vanlig cd, men jag undrar ifall det beror på övrig utrustning såsom
datorn -> digitalkabeln -> receiverdaccen
i det fallet eller
mp3avkodningen -> brännaren -> CDRW-fabrikatet
i det andra fallet.

vad tror ni om detta?


/niklass

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:46:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message

MPEG-1 Layer III-avkodningen är standardiserad och kan bara göras på ett sätt (det är det som är standarden).

Själva kodningen är inte standardiserad, det är bara protokollet som är det. Det är bra på så vis att det då finns utrymme för framtida förbättringar av kodningsalgoritmen.

Det är alltså kodningen som kan göra att kodningen blir dålig. Det finns mängder av kassa MP3-kodare, undvik dem.


Sedan hur man spelar upp MP3-filen är en annan femma. Naturligtvis måste man ge MP3:n samma förutsättningar som CD:n, annars haltar jämförelsen.


/Johan Lindroos


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:49:22  Show Profile Send niklass a Private Message
jo jag vet hur det är med mp3kodningsstandarden och därför använder jag alltid lame när jag encodear, den ska ju enligt många röster vara bäst...

men min fråga är mer ifall bitraten kan bli tillräckligt hög för att nå upp till samma ljudliga resultat som finns på cd:n


/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:02:49  Show Profile Send divander a Private Message
Vilka MP3-kodare är bra?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:08:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Vilka MP3-kodare är bra?


Fraunhofer e bra. Lame verkar sämre, den tycks prioritera att det går att koda snabbt.
Runt 256 kbps (MP3) kan användas om man enbart kodar en enda gång och har normal musik. Med mycket konstig musik eller testsignaler går det att "knäcka" de flesta olika kodare.

Anledningen till att det går att koda ljud med lägre bithastighet är som ju alla vet hörselns oprefekta uppträdande med frekvensmaskering o dyl. Att lagra ljud i PCM-format är ganska ineffektivt såsom bärare av informationen. DSD är ännu mer inneffektivt.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:28:27  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Fraunhofer kodade 320 mp3:or låter mkt bra!
Nu har jag inte kodat själv, så jag har inte kunnat göra någon jämförelse med orginal CD. Att jag skulle höra skillnad (blint!?) med tätare musik typ pop/rock är nog tveksamt, men det beror ju också med vilken anläggning man lyssnar. Men ingen är väl så dum att han/hon spelar mp3 över en anläggning för 50.000:- och däröver?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:56:31  Show Profile Send niklass a Private Message
Nej men vissa skivor som jag lyssnar på finns tyvärr inte längre att köpa men är lätt att få tag på som mp3:or och av den anledningen började jag och en vän diskutera skillnanden om den finns mellan ljudkvaliten på cdskivor och mp3. (äfven den allra finaste komprimeringsalgoritmen och högsta bitraten)

jag hävdar envist att jag skulle höra skillnad mellan dem i blindtest medans han tror att jag inte skulle göra det.

därför tänkte jag kolla upp ifall det fanns ngn här med en massa erfarenhet på området...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  14:04:49  Show Profile Send nin a Private Message
niklass, Varför inte testa själv? Gör som JAG gjorde (finns både här och på minhembio.com), använd EAC att ripa, koda med Lame eller Fraunhofer, och sedan koda tillbaka till wav och bränn original ripen och MP3 ripen på en vanlig CD skiva och spela den i anläggningen! 256 kbps klara jag 10 av 10 i blindtest. 320kbps var svårare men det beror på andra saker (dåligt dvd kopplat till stereon med lakrissladdar och ovan CD lyssnare som jag är) är jag helt säkert på, men 7 av 10 fixade jag ändå.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/30 :  14:14:38  Show Profile Send niklass a Private Message
jo jag tänkte väl att jag skulle ta och testa själv så snart jag hinner men jag var ändå nyfiken på vad andra hade att säga om det hela...

tack NIN.

ps. vad har du för utrustning, det kan ju vara intressant att veta i sammanhanget ds.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2003/01/30 14:16:34
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:14:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har väldigt svårt att höra någon skillnad på 192kbps och 320 kbps. Jag tycker mest att det bara tar upp en massa onödig extraplats på burken...
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:55:57  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ska man encoda själv så är det lika bra att välja en looseless packningsmetod... t.ex. monkey audio
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:39:52  Show Profile Send Mad a Private Message
Angående LAME och vad den har för prioritering... Det är ju faktiskt så att man bestämmer det alldeles själv vad den ska prioritera. Hastighet eller kvalitet... Slår man på alla kvalitetsgrejjer och psykoakustisk avlyssning och allt vad det är går det rätt långsamt faktiskt.

Om det nu är det man är ute efter vill säga.
Go to Top of Page

Badboy Rune
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:37:44  Show Profile Send Badboy Rune a Private Message
http://kennel.dyndns.org/archive/mp3.html
En bra guide som visar hur kan encodar EAC och Lame. Och som dom går igenom så kan man själv välja vad som ska prioriteras, kvalite eller storlek. Jag brukar köra alt-preset standard 192kbit. Jag kör alltså med VBR (Variable BitRate) så den varierar bitraten så i mer krävande delar av låten får hög bitrate och mindre krävande lägre kbit. Tycker det funkar bra.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:22:04  Show Profile Send nin a Private Message
niklass, Ja, jag körde med min Tube Technology Synergy förstärkare till mina Sony SS-M9 högtalare (tillsammans ca 150K). Eftersom jag inte har en CD spelare själv och inga skivor så köpte jag 3st skivor som jag har på LP och lånade en polares Pioneer DV-444 DVD spelare. Den kopplade jag med lakrissnören till förstärkaren.
Så spelaren och kablarna var för dåligt, det håller jag med om. Bättre saker och det hade varit lättare att hört skillnader.


millenniumking, Det är bara att gratulera!! Själv hörde jag stor skillnad.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/01/31 :  07:57:59  Show Profile Send niklass a Private Message
ok nin mkt intressant... jag ska testa ngn helg framöver, har dock lite ont om tid, är nyinflyttad i hus.

jag lovar dock att återkomma med rapport när testet är genomfört.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:53:19  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Naturligvis är det bättre med mp3 än ingen musik alls!!!
Dvs kan man inte få tag på skivorna så är det ju super om man kan få tag på dom som mp3.
Har en del kassettband med musik som inte längre går att köpa, och då duger ju det också .
Jag lyssnar mest på mp3 vid datorn (knappt ens då!) och där har jag ju inte den bästa anläggningen!? Bytte högtalare där för en vecka sedan, och nu låter mp3 klart sämre än tidigare! De nya högtalarena (MA) har framför allt bättre diskantelement så nu hör man bristerna hos mp3 mycket tydligare. Men 320 kan iaf konkurera ut kassetterna!
Tycker också att man får ta alla format för vad de är! Man kan inte förvänta sig samma kvalitet på komprimerade och/eller bärbara format som i ett dedikerat lyssningsrum.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:28:38  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag pratade med en bekant som är duktig i studion och han hävdar att 320kbps är jämförbart med MiniDisk. Det verkar ganska troligt tycker jag för datamängden som får plats på en MD är ju ca 130MB. Dock verkar det som om ATRAC är en bättre codec än mp3.

Huruvida mp3 låter som cd eller ej tycker jag är en helt onödig debatt, Jag ser på mp3 och minidisk som ersättare för kassettband och det där tycker jag att det gör ett bra jobb.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000