HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonarmar, pick-uper / RIAA /Lehmann
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:18:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
Nu är det så här att jag har en Nottingham Interspace som har plats för en extra tonarm om man så vill. Nu sitter det en Interspacearm med en Tracer 2pickup på.

1.Om jag nu skulle vilja slänga på en till arm, vad skulle vara kul då? Jag funderar på någon MCpickup, skulle det passa bra med en Rega RB 300 och kanske någon Dynavector pick up? Jag vill i dagsläget inte lägga så vansinnigt mycket pengar på det, det är ju mest en kul grej att ha två tonarmar! Och egentligen kanske jag i första hand skulle skaffa ett bättre riaasteg. Nu har jag den lilla Phonoboxen från Pro-Ject, så där har jag nog en hel del kvar att hämta.

2.Vilka grammofonförstärkare finns det i prisklassen 3 - 8, högst 10 000 som skulle vara bra? Jag har läst mycket gott om Lehmanns Black cube på bland annat TNTaudio, så den känns som ett ganska naturligt och säkert val, men det kanske finns fler som kan konkurrera? Det är viktigt att det svänger samtidigt som det är hifimässigt, Pro-Jects SE modell (2000kr) av phonoboxen var riktigt rolig att lyssna på, men den var lite klen på hifiparametrarna, där var ett Berendsens riaa (3000kr) bättre. Den saknade dock i mina öron den där glädjen, och den var lite orolig, trots att den var väldigt bra på hifiparametrar och ren i sitt ljud. Hjälp mig vänner!



PS, Nog för det skulle vara kul med två tonarmar, men jag tror att RIAAt egentligen ligger först på prioritetslistan för att få mer välljud snabbast möjligt.

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:26:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Lindvall

Du har PM....
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:45:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kollade upp en del när jag köpte skivspelare etc för ett tag sen. RB250 anses bättre än RB300 i alla fall om man skall uppgradera den. Jag har uppgraderat min med ny motvikt och Incognito tonarmskabel, vilket ger bra prestanda. En fördel är att man kan pytsa ut pengarna i små portioner, och så var det ganska roligt med dessa små mekningar.
Jag köpte en Ortofon Kontrapunkt a som jag är nöjd med. Dynavector var en stark konkurrent men det var innan Dynavectors senaste modeller kom och den var ganska svår att få tag i då iallafall.
Jag har en Musical Fidelity XLPS med den externa nätdelen XPSU. Det hade kanske varit bättre med Black Cube, särskilt med den externa nätdelen. Annars har Clearaudio en del modeller som kan vara intressanta (Basic för 3500:- och uppåt). Trichord har också några modeller som verkar intressanta men dem kan man nog bara köpa från England.
Har du kollat www.walrus.co.uk ?

Edit: Kontrapunkt b blev fel, ändrat till a


Edited by - Anders47 on 2003/01/21 19:32:39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:10:01  Show Profile Send nin a Private Message
Varför inte en Microgroove som ska vara KANON. Läs:
http://www.besthifiintheworld.com
Runt 7800kr
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/22 :  06:13:11  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du har den svenska phonofix från Bladelius Design Group,tycker den låter kanon speciellt om du kör den balanserad.Kostar runt 8'
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:33:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Coph Nia? B-klassad av Stereophile. Ca 10k hos vinylbutiken.

http://hem.fyristorg.com/cophnia/

Är annars ruggigt sugen själv på en Tom Evans (Groove:arna) om de inte hade varit så förbannat oflexibla. Annars har Walrus som nämnts en fin sida med olika RIAA-steg att dregla över.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:29:03  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack för alla intressanta tips!

För min del gäller det nog att det går att ställa in lite olika inställningar på grammofonsteget själv, i och med att jag inte riktigt är "framme" än när det gäller vinylspelaren. Jag menar, nu sitter det en MM pickup på, och jag kräver av grammofonsteget att det går att ställa om själv mellan MM och MC och det utesluter ju som sagt en del av de i övrigt intressanta förslagen som Coph Nia och Tom Evans stegen.

Tack också Anders47 (roligt att både Anders och Peder har 47 efter sina namn) för tonarmsinfon. Skulle alltså RB 250 vara bättre än RB 300? Hur mycket pengar hamnar man på för uppgraderingarna? (Trist att det alltid ska vara ekonomin som sätter gränserna...)

Är det någon som har erfarenhet av Clearaudios steg? Dom är ju vackra att se på i alla fall.

Trichord dino har jag också funderat på, men det verkar ju ändå vara så att Lehmann är den flexiblaste och bästa lösningen för min del.

Hur är phonofixen?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:00:07  Show Profile Send Per a Private Message
satsa på en nya riaa kan man alltid göra. lehmann är den bästa jag hört i lite normalare prisklass. audiolive rör riaa är iofs en höjdare men den är rätt så dyr (12 eller 14kkr) och tar bara mm (man får kompletttera med mc-trafo). Natural (rysk rör riaa) låter oxå ruggigt bra (runt 6kkr) men även den endast mm.

två tonarmar har jag erfarenhet av. den innersta tonarmen använde jag sällan för att handhavandet kändes lite avigt. jag monterade bort armen till sist. nu ligger den på en hylla och skäms.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:20:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
RB250 skall vara något bättre än RB300 om man skall uppgradera, t.ex. enligt Origin Live. Uppgradering av motvikt kostar 600 kr hos Veteran Hifi och tonarmskabel / phonokabel 1500 - 2000.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:27:18  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Per

två tonarmar har jag erfarenhet av. den innersta tonarmen använde jag sällan för att handhavandet kändes lite avigt. jag monterade bort armen till sist. nu ligger den på en hylla och skäms.

sayonara



Hade du någon tanke med att ha två tonarmar från början? Jag tänkte så att den ena får vara till fin-skivorna och den andra till ful-skivorna (de man köper begagnat). Om jag hade haft en stor skivsamling med många 180grammare så hade man kunnat lira endast dom på "fin-tonarmen".
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:29:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Du har den svenska phonofix från Bladelius Design Group,tycker den låter kanon speciellt om du kör den balanserad.Kostar runt 8'



Hur kör man en skivspelare balanserat? Eller är det kabeln från phonofixen som är ballad? (Så det krävs ett par ballade ingångar på vanliga stärkaren).
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:40:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En annan variant med 2 armar är ju att ha den ena optimerad för 7" (vad gäller geometrin). Om man spelar mycket singlar.

Jag har, som du tänkte, en fin- och en fularm. Gillar inte 7-tummare.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:42:59  Show Profile Send lindvall a Private Message
Lehmann har ju en rolig dubbelriaa som skulle vara kul att ha just i en kombo med två tonarmar.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/23 :  00:10:15  Show Profile Send nin a Private Message
Varför inte köpa 1 arm som du kan byta rör på istället?? Du har ju flera olika armar som man kan byta en del av armen och nästan alla inställningar är kvar! Går på 1 min. Jag ska ha en sådan arm eftersom jag vill ha minst 3 olika sorters pick-uper (mono, bra, och en "ful" pick-up för sämre skivor). Graham 2.2 har ju detta och deras billigare har säkert det också.

Sedan så tror jag man kan fixa microgroove och ställa in den internt lite, det vad Bill sa mig när jag fråga om stora Groove. Själv så vill jag ha alla inställnings möjligheter på fronten, mono knapp och helst volym kontroll så jag kan köra direkt till slutsteg! Därav så är Manley steelhead av strto intresse för mig. Dyrt men nog värt det.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/23 :  09:57:37  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Lindvall:det stämmer att du går ut fr.grammofonen med rca kontakter in i riian och därifrån med xlr-kablar till din förstärkare.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/01/23 :  16:03:03  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Lindvall:det stämmer att du går ut fr.grammofonen med rca kontakter in i riian och därifrån med xlr-kablar till din förstärkare.



Ahh, då förstår jag! Nu har inte jag några ballade ingångar på min stärkare så det är kanske lite onödigt med sådana finesser än så länge.

Mycket trevliga saker på walrus också...

nin>>>Så man kan byta rör på tonarmar också?! Det trodde jag man bara gjorde på förstärkare--- Finns det någon svensk agentur för Graham?

Edited by - lindvall on 2003/01/23 16:03:40
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/23 :  16:26:45  Show Profile Send peder47 a Private Message
Byta rör på tonarmar....Hmmmm

Nej det optimala är nog en arm där allt är i en enhet,dvs inga lösa pick-up huvuden heller.
Då det gäller skivspelare så pratar vi ju om mekaniska vibrationer.....blir allergisk när jag ser armar med lösa delar.

Bättre då att ha en Rega 3 för 78 varv om man vill spela stenkakor (Rega har /hade såna) som exempel, och ha sin vanliga så optimal som börsen tilllåter

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/23 :  16:56:26  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

quote:
Originally posted by Per

två tonarmar har jag erfarenhet av. den innersta tonarmen använde jag sällan för att handhavandet kändes lite avigt. jag monterade bort armen till sist. nu ligger den på en hylla och skäms.

sayonara



Hade du någon tanke med att ha två tonarmar från början? Jag tänkte så att den ena får vara till fin-skivorna och den andra till ful-skivorna (de man köper begagnat). Om jag hade haft en stor skivsamling med många 180grammare så hade man kunnat lira endast dom på "fin-tonarmen".



ja jag tänkte mm på ena och mc på andra. har två ingångar på riaan och en omkopplare på fronten. enkelt och smidigt. nu blev det ju så att jag bara körde på mm puppan ändå. den är bättre än min mc. (sumiko blue point.) jag har ju lösa pickupskal så det är ändå enkelt att byta puppa om man vill. dessutom kan man köra sumikon på mm ingången. bekvämast.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:50:29  Show Profile Send nin a Private Message
lindvall, Vet inte, men Veteran hifi har Graham 2.2 inne. Den är rätt dyr men han har billigare armar i också som Veteran hifi säkert kan ta in. Och Graham 2.2 är en av världens bästa tonarmar enligt dom flesta tidningar och kunniga på området, så det är inte skit.


peder47, Jag vet inte exakt VART man byter ut men efter allt jag läst om denna armen och andra bra så är det INGET skit utan det funkar UTAN några problem. Nu är det ganska dyra armar som jag vet har detta (som funkar bra) men det är ju inte så billigt att köpa 2-3 armar till heller.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  01:13:29  Show Profile Send peder47 a Private Message
nin
Tror inte heller att det är ngt *skit* definitivt inte......och har man behov av att köra med flera armar så får man alltid ta ngn kompromiss.

Men fasta armar är att föredra om man ska få ut det mesta ur en tonarm..oavsett prisklass.
Om vi bara pratar pickup-skal så blir det ju en anslutning mindre med fast arm.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/24 :  08:54:17  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Fast man missar den roliga biten att välja vilket headshell man skall använda.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:45:31  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hatoil

Så rätt,så rätt........men man får roligare musik istället

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:56:19  Show Profile Send nin a Private Message
peder47, Tror inte man får roligare musik heller. För dom armar som har detta ÄR dom bästa på marknaden. Så ÄVEN om man har löstagbar del så är dom bättre än det andra på marknaden. Sedan att dom kostar en del (Graham 2.2 3200US$) är en annan sak. Sedan så är dom inte löstagbara precis efter pick-upen utan senare.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:10:46  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen

Vill inte spekulera i *bästa på marknaden*...det är så mkt som påverkar en bra vinylavspelare....konstaterar bara att i en mekanisk återgivare så är det mekaniska vibrationer från pick-upen som senare resulterar i musik ur högtalaren...allt efter pick-upen måste vara så stabilt som möjligt för att ge pick-upen så bra förutsättningar som möjligt.Ju fler mekaniska skarvar eller elektriska skarvar brukar på ngt sätt inverka på slutresultatet.

Du skriver *tror inte man får roligare musik heller*.....då har du inte lyssnat och jämfört då...

Jag har lyssnat och jämfört och många i min intressekrets också, och vår uppfattning är att det blir ett roligare/trevligare musikaliskt skeende som jag skrev om tidigare med *fast arm*.
Detta är ju givetvis också beroende på övriga delar i skivspelaren.

Nin..du skriver också...Så ÄVEN om man har löstagbar del så är dom bättre än det andra på marknaden. Sedan att dom kostar en del (Graham 2.2 3200US$) är en annan sak.

Som sagt,vill inte spekulera i *bästa på marknaden* utan hänvisar bara till det jag skrivit ovan.......de tonarmar jag/vi lyssnat på och en som jag även har ligger i det prissegment du nämner.

Vänligen
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:24:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Vilka armar lyssnade ni på? Vad har du själv för arm?

Själv kör jag retrosvängen med headshells. En parameter till att leka med. Förmodligen inte alls optimalt, men de armar jag har råkar ha sådana. Det var ju populärt ett tag. Bekvämt när man byter pickup i alla fall. Annars är det nog inte den enda bristen i min anläggning.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:45:36  Show Profile Send nin a Private Message
peder47, Ja, såklart kan det blir problem med dom lösningarna, men jag tror inte att dom problemen inte går och lösa, därmed tror jag att det kostar en del att få det funka. Sedan så får man inte glömma bort smidighetsfaktorn. Ska jag pulla i någon timme med att byta pick-up med alla olika inställningar för att kunna lyssna på 3-4 st mono plattor? Nej, därför vill jag ha en BRA arm där man kan byta pick-up utan några större problem.
Jag har inte testat själv Graham 2.2, JWM 12.5, Airtangent 2002, etc p g a att det är ju inget man kan testa hur som helst i dagens digitala värld.

Men jag håller med, det finns större chans till problem med dessa armar om det är inte gjort rätt. Men samma kan man tycka det gäller för och slutsteg, eller skillnaden mellan inbyggd riaa eller separat etc. Det handlar ju om smidighet.


Hatoil, Jag kör nu med en Clearaudio moddad RB-250 på min VPI HW-19 MK4. Funkar väl bra men vill ha bättre arm.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000