Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2011/11/24 : 18:46:27
|
Tänkte bara snabbt lägga in mina erfarenhet ang helbalanserade produkter. Körde Bi-amp och hörde ingen skillnad om jag körde balanserat eller inte, men om jag lät ett steg drivas obalanserat och det andra balanserat då lät det "konstigt"
Svårt att beskriva men nästan som fel i tajmingen men inte konstant... |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/24 : 19:52:43
|
lennartj:
Bifogar ett principschema på mitt gamla balanserade rörslutsteg.
Signalvägen är lätt att följa, det som kanske avviker lite från de vanligaste kopplingarna är att jag använde en transformator för att öka signalen till slutrörens galler.
Redan i denna transformator sker undertryckningen av de likfasiga störningarna, signalen till slutrörens galler är fria från störningarna som följde med signalen in i steget.
Hade inte denna transformator funnits, hade utgångstrafon gjort hela jobbet.
Slutsteget är okänsligt mot rippel i matningsspänningarna till de olika stegen (A+, B+ och C+), man behöver inte lägga ner så stor energi på nätdelen som man måste i en single-end konstruktion.
Det största problemet var att hitta ett 6922 där de båda triodhalvorna var lika, 12BH7 var det inga problem med, de båda halvorna var exakt lika på alla rör som jag använt och 300B köper man matchade.
Jag hade ett CMRR (Common-mode rejection ratio) på 52dB, vilket kanske inte är så bra iförhållande till vad man kan fixa med en motkopplad transistorförstärkare, men tillräckligt bra för att slippa "smutsen" från störningarna. En likfasig signal på 1 volt in, gav en utsignal på 2,5 mV. ( CMRR i dB = 20*log(Uut/Uin) )
Det är en enkel test, bygla stift 2 och 3 i XLR-kontakten, anslut en tongenerator till stift 1 och 2+3 så har du likfasig signal in. Ställ in tongeneratorn på t.ex 1V. Mät på högtalarutgången med en bra multimeter eller ett oscilloskop hur mycket signal som finns kvar.
Hur man löser det i en transistorförstärkare, har jag inte en susning om. Om någon har ett schema på ett fullbalanserat transistorslutsteg så hör av er, jag är nyfiken.
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 00:35:48
|
quote: Det vi pratar om här är spänningsdifferensen. Om det inte är någon potentialskillnad mellan två punkter så kommer det inte att gå någon ström däremellan. Med balancerad signal så är allt (i båda ledarna) identiskt förutom själva musiksignalen vilken finns i en ordinär signal och en inverterad dito. Om man använder den inverterade signalen istället för jord och den ordinära signalen som "singnal" så är den enda potentialskillnaden över högtalaren skillnaden mellan inverterad och icke inverterad signal. Det är en variant... (Allt fungerar i teorin, det är vid implementeringen irl det brukar dyka upp en del överaskningar.) Naturligtvis finns det flera varianter.
Bra Markus! Den förklaringen "köper" jag som idealiserad teori, men förblir skeptisk till idén att köra separata signalvägar för plus och minus från DAC till slutstegsutgång. Kan någon förklara vad man vinner på att använda dubbelt så många komponenter som jag tror dessutom måste hålla snäva toleranser, vilket driver upp kostnaden ytterligare, för att inte ställa till med ny obalans som aldrg kan inträffa när man kör single-ended?
Min tankegång är lite åt "if it ain't broke donn't try to fix it"-hållet. Om jag inte har brumproblem eller andra störningar som kan avhjälpas med balanserad överföring håller jag mig till single-end. Undantag mina mikrofoner vid live-inspelning. Då tar jag inga risker. |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 06:22:14
|
lennartj> Jag tänker själv på samma sätt men det vet du nog vid det här laget. :) Det är något jag brottats med och fortfarande är lite kluven runt. :P Många dac'ar är idag balancerade så man slipper konvertera signalen till SE och sedan tillbaka till balancerat igen. På så vis slipper man lite komponenter? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 09:27:07
|
Tomas PEO: Jag gillar schemat ovan. Var det ett hembygge?
Kontrar med en länk till ett annat intressant slutsteg. http://www.vacuumstate.com/index.tpl?rubrik=8&lang=2 (Tredje bilden nerifrån) Jag skulle vilja kombinera dessa två, din mellantrafokoppling med utnyttjande av dubbla sekundärer för att ställa bias på slutrören, och Vacuum States diffsteg med konstantström. Då slipper man kopplingskondingarna mellan stegen.
Här har vi ytterligare en variant: http://www.vacuumstate.com/fileupload/dpa300B_brochure_lo_rez.pdf Principen gillar vi, man får dock ha lite överseende med säljsnacket där...
Det här med obalans mellan rörhalvor är lite dumt. Det finns dock en smart balanseringskrets som Blumlein uppfann på 30-talet, en utläggning om den: http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm (En bit ner) Med den håller sig halvornas tomgångsström lika allt eftersom rören slits också. TYVÄRR kräver den kopplingskondingar på ingången. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 15:49:18
|
Bernt Jansson: quote: Var det ett hembygge?
Det började som en färdig konstruktion bestående av två monoslutsteg med separata nätdelar från Elektro Akustik, men till slut var det bara chassie, rörsocklar och trafo kvar från originalet.
Schemat som jag bifogade är inte den senaste versionen, men nästan.
För att få lite bättre stabilitet i sista steget, använde jag katodresistor med avkopplingskonding. 1/3 av resistansvärdet som rekomenderas vid katodbias och sänkte biasspänningen för att få samma tomgångsström som innan.
Steget blev mer temperaturstabilt och uppvisade samma betende över längre tid.
Tack för länkarna, det var intressant läsning och scheman som triggade igång fantasin. Jag har kvar rörslutstegen, de står instoppade i ett skåp sedan ett antal år. Det är kanske dags att ta fram dem och börja exprimentera igen.
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
Topic |
|
|
|