HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserat el inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/11/17 :  18:57:00  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har nu en i30 samt en dv26 & en da9. Är det ide att skaffa balanserade kablar nu ? Och i så fall vad ? Vill betala max 1000:- på på begagnat marknaden. Kör i dag rca Harmonic prossecionlink (stavning).

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/17 :  20:15:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Du jag kör balanserat men jag lika gärna köra Spdif eller Toslink. Det låter precis lika bra. Man behöver inte heller betala så himla mycket för ett par kablar när man kör lågnivå. Möjligen är det så att man beroende på längden på kabeln mellan slutsteg och passivt delade högtalare så bör man kanske vara lite mera noggrann. Olika högtalare i kombination med en kabel kan påverka slutstegen på olika vis. Så tänker jag och det är därför så många köper dyr dyra slutsteg som kan öka effekten ut ända ner till nästan 0ohm. Det är alltså enklare att välja kabel för linje/lågnivå.
Go to Top of Page

Druttaluring
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/11/18 :  10:21:16  Show Profile Send Druttaluring a Private Message
Supra har ju prisvärda kablar..Jag kör deras EFF-IXLR mellan för,slutsteg och försteg,Cd..kostar väl runt 700-800 har ja för mej.Tycker personligen ljudet blir lite lugnare när jag kör balanserat..men det är ju min uppfattning..låna hem kablar o prova o jämför.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/11/18 :  11:20:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja har man en i30 och en dv26 bör man helst använda balanserat men är inte helt säker på om även da9 är balanserad.I gcs fall så skulle jag gissa att det är någon del i kedjan som inte är balanserad mer än att det sitter balanserade kontakter.mvhKristofer
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/11/18 :  14:05:36  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Nu kör jag digitalt till dacen med en coaxial kabel, sen vidare från dacen med rca. Dacen har ju xlr kontakter men om den är fullt balanserad vet jag inte??

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/11/18 :  14:16:32  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Har själv en I30 och har haft CD31 - samt experimenterat med kablar ut ur DAC - och det har alltid varit att föredra en balanserad koppling in i förstärkaren. Ingen stor skillnad men en liten och ganska tydlig förbättring. Ett bra sätt att uppgradera så småningom.

HT:s kablar har låtit bra på Primare när jag testat dem. Finns balanserade varianter till demo-pris hos Esoterisk Audio...

vänliga hälsningar

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/18 :  14:50:13  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs fall så skulle jag gissa att det är någon del i kedjan som inte är balanserad
Nej det är faktiskt så att det är balanserat både in och ut. Men jag använder helt vanliga mikrofonkablar med XLR. Jag har tidigare provat och försökt jämföra genom att byta ut XLR sladd mot en med RCA-kontakter och sedan använda XLR/Spdif adapter. Jag har då inte fått någon som helst nivå eller ljudskillnad. Jag tycker så här att om man har balanserat så kan man köra balanserat. Men jag tycker inte att det finns någon egentlig anledning att betala en massa pengar för några dyrkablar. Det är sedan länge min uppfattning.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/18 :  14:53:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Ljudet blir lugnare, ljudet låter mera musikaliskt. Vad tusan menar man med det? Jag skulle vilja höra skillnaden.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/18 :  15:34:05  Show Profile Send CC a Private Message
En vanlig subjektiv upplevelse i ljudsammanhang. Skulle det vara något konstigt?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/18 :  15:57:01  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
En vanlig subjektiv upplevelse i ljudsammanhang. Skulle det vara något konstigt?
För mig är det inte självklart. Det mesta för mig bestäms av hur högtalarna låter i kombination med slutsteget. Varför låter ex.v stora Genelec bättre än små när båda har balanserade ingångar. Kan man säga att den ena av dom låter mera musikalisk eller har ett lugnare ljud? Nä det kan man inte säga, däremot så låter den ena större och naturligare en den mindre av dom.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/11/18 :  16:05:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"en massa pengar för några dyrkablar"

Nej det förstår jag helt och fullt.Dock så är ju uttrycket "dyrkablar" subjektivt samt hör man ingen skillnad så är det givetvis bortkastade pengar. Här hemma påverkar t.om att sätta en skiva av Dacrohn framför plasmatv:n hur stereoljudet blir.Så man lär sig mer och mer och upptäcker mer och mer hur lite man vet.

Vilket resulterar i att det blir intressantare och intressantare med ljudåtergivning. mvhKristofer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/11/18 :  16:48:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi har väl avslutat diskussionerna om kablars inverkan här på forumet efter att vi har konstaterat att vi uppfattar ljud och skillnader på olika sätt.
Vi pratar bara förbi varandra.

Själv satt jag och lyssnade mycket på ljudet för några år sedan i min anläggning och jag blev hyperkänslig för små förändringar.
Jag minns att jag plötsligt upplevde en förändring som irriterade mig och jag kunde inte komma på vad som orsakat den. Jag hade inte ändrat någonting men det lät inte riktigt som det brukade.
Något irriterade mig i ljudet.
Så upptäckte jag att en digitalkabel låg an mot en oskärmad signalkabel som jag då använde.
Jag hade dammsugit bakom anläggningen och kommit åt kablarna. Efter att jag särat kablarna så lät allt som vanligt igen.
Inbillning? Nej, jag tror inte det.
Så jag kan lugnt säga att jag upplever skillnader mellan olika kablar.
Numera är jag inte lika bekymrad över ljudet utan lyssnar på musik, och jag upplever nu att jag har svårare att höra skillnader. Jag är inte lika tränad som tidigare.
Men att jag har svårare att höra skillnad idag innebär inte att skillnaderna har blivit mindre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/18 :  17:20:04  Show Profile Send CC a Private Message
Instämmer med ovan talare samt har mycket snarlika erfarenheter.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/18 :  17:43:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är bra att sånna som ni år ut och år in håller branschen vid liv.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2011/11/18 :  19:51:22  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
I somras kopplade jag min Primare D30.2 till I30 och min
Cambridge 840C till 840A både balanserat(XLR) och med vanlig signalkabel(RCA).
Under tiden jag lyssnade så växlade jag mellan XLR och RCA men jag kunde inte höra ngn skillnad.
Högtalare till Primare var Kudos Cardea C2 och till Cambridge ett par Ino Audio piP.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/11/18 :  20:22:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Klart man kan höra skillnad på kablar. Men ballat eller inte ger ingen automatisk skillnad, det hänger på mer än så.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/11/18 :  22:30:28  Show Profile Send HerrD a Private Message
Min erfarenhet av kablar är att RCA är känsligare än XLR. Då menar jag att jag lättare hör en egen signatur från kabeln när den är RCA. När jag körde med analoga kablar i systemet kunde jag bygga riktigt hyffsade och billiga XLR kablar som inte gjorde bort sig vid jämförelse med Nordost Valhalla som jag också hade. Dom var naturligtvis inte lika bra men till en hundradel av priset var dom som sagt riktigt hyffsade.

Om man vill testa kan man bygga med noname XLR kontakter, använda "skaplig" ledare och fläta tre st "treflätor" - en för varje signaldel plus jord. Fläta sedan de tre signalflätorna och vips har man en hyffsad kabel om än något tjock! Kostnad för kabeln blir kanske några hundra. Värt att testa för de flesta med XLR skulle jag tro!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/11/18 :  23:45:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hmmm...
Är det inte fyrflätor som brukar rekommenderas?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/11/19 :  00:14:18  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kan nog stämma, ville bara dela med mig av något som funkade fint här hemma. Har faktiskt inte testat fyrflätor. Numera kör jag AES-EBU digitalt balanserat genom hela systemet och kan inte testa några analoga varianter. Fyrfläta funkar säkert ännu bättre!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/11/19 :  10:26:38  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Vid långa kabellängder (> 1,5 meter) blir oftast skillnaden klart hörbar till den balanserade kabelns fördel.

Elmiljön (störningar från dimmers, switchade nätaggregat, nätverk, sändare mm) spelar en stor roll.

Det finns så mycket elektromagnetiska störningar i våra hem idag, allt från lågfrekvent < 50Hz till ett antal GHz.
Ska du "skärma" bort alla dessa störningar krävs det en annorlunda kabel än den vanliga coax-liknande (innerledare med flätad skärmstrumpa omkring) som används till de flesta RCA-kablar. Flätad skärmstrumpa fungerar bara på de lägre frekvenserna (<100MHz), det krävs en tätare skärm, typ folie, för att stoppa höga frekvenser.

Spelar det någon roll om du får in en 2,4 GHz störning i din kabel?
Du lär ju knappast höra den, men elektroniken (förstärkaren) kan börja bete sig konstigt, signalen är troligtvis modulerad.

Hur många har inte hört det klassiska "bipidi bipidi bipidi beeeeeep"-ljudet i datorhögtalarna några sekunder innan du får ett SMS.

Jag var på hifi-mässan i Malmö för ett tag sedan där detta ljud hördes i flera högtalare i olika rum, t.o.m. från en sub.
(CE-märkningen ställer inga krav på bibehållen ljudkvalitet, bara att apparaten inte ska gå sönder om den utsätts för störningar.)

Har du en förstärkare som är 10-15 år gammal, så har den troligtvis inte konstuerats/testats för den typen av störningar som vi har idag.

Hur mycket av störningen som kommer till förstärkaren via signalkabeln och hur mycket som går direkt in i elektroniken är givetvis avgörande för om kabeltypen kan göra någon skillnad.

En korrekt utförd och balanserad signalöverföring är mycket immun mot störningar, och det är nog här man upplever den största skillnaden.

Jag använder balanserad överföring där det är möjligt, för att jag tycker att det ger bäst resultat. Möjligen kan kabel-/kontaktkvalitet ha en viss påverkan, men jag tror att det handlar mest om att bli av med störningarna.

Ljudet upplevs lugnare, bakgrunden svartare o.s.v. om man blir av med störningarna.
(Många har lagt stora pengar på nätfilter och liknande produkter och upplever samma förbättringar med det)
Jag upplever också att skillnaden mellan dag- och nattlyssning har blivit mindre med balanserad överföring.

Det finns givetvis fler parametrar än störningar som påverkar.
Är inte din förstärkare balanserat uppbyggd internt, så blir det ju ett extra steg som ska omvandla från balanserat till obalanserat, hur bra det är konstruerat påverkar ju också resultatet.

På samma sätt har många enheter med XLR utgångar bara "fixat" en bal. utgång med hjälp av en extra inverterare, (enheten är inte balanserat uppbyggd). Det är inte någon garanti att det låter bättre bara för att det är en balanserad utgång.

Vad du däremot vinner på, är just undertryckningen av störningar i signalkabeln.

En annan fördel med balanserad överföring är att det ska vara väl definierade in-, ut- och kabelimpedanser (till skillnad från RCA där tillverkarna gör som de vill). Detta borde göra att "prylarna" passar bättre ihop elektriskt.

Vad jag vill ha sagt med "flummet" ovan, är att det finns så många parametrar som avgör resultatet att det är omöjligt att generalisera.
Låna prylar och kablar av vänner och butiker, testa vid flera olika tillfällen, olika tider på dygnet och olika veckodagar.

Gå inte för mycket på vad andra tycker i frågan, deras förutsättningar (jag syftar på elmiljön) kanske är helt annorlunda än dina.
Lita på dina öron.

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/19 :  10:58:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hur många har inte hört det klassiska "bipidi bipidi bipidi beeeeeep"-ljudet i datorhögtalarna några sekunder innan du får ett SMS.
Jag har inte hört sådant i min anläggning. Det enda som kan störa mina slutsteg är när min fru använder sin hårtork.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/11/19 :  14:23:35  Show Profile Send e-robban a Private Message
i30 och Da9 har testats av H&M (dock inte tillsammans). Där kom man fram till att balanserat och obalanserat lät lika bra på maskinerna.
Kör själv a30.1, dvd25 och Da9 obalanserat ihopsnörda. Skulle gärna testa helbalanserat nån gång.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/11/19 :  16:17:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja då är väl Hifi&Musik en av få som är av den uppfattning.För det stora flertalet, även jag, tycker tvärtom att man vinner på att koppla åtminstone Primare-delarna balanserat.mvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/11/20 :  19:13:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det är bra att sånna som ni år ut och år in håller branschen vid liv.

Hej gcs, hur menar du då?
Det är väl bra om man klarar att detektera små skillnader i ljudet?
Kan man dessutom dra det rätta slutsatserna av det man hör är det ju ännu bättre, det är väl just när man kan koppla verkan till orsak som man har möjlighet att kanske åtgärda själva problemet istället för att försöka lösa saker med ständigt dyrare prylar?
Tvärtom är ju kunskap hos varje individ något som sällan gynnar branschen försäljningsmässigt.
Nu är ju inte ditt inlägg riktat just till mig men jag förstod inte ditt svar riktigt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/11/20 22:09:32
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/11/21 :  04:46:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag är förvånad att ingen ännu påpekat att många som säger att de jämfört balanserad och obalanserad överföring mellan två apparater i praktiken har jämfört två helt olika kablar där den ena råkar ha varit balanserad.
Den upplevda ljudskillnaden (om det var någon) kan mycket väl vara lika stor om båda varit terminerade med RCA-kontakter.

Jag menar att om man ska göra lyssningstest mellan balanserad och obalanserad överföring mellan två apparater måste exakt samma kabeltyp användas. Den måste alltså ha minst två separata ledare och skärm.
Hur den kopplas i XLR-kontakter är okontroversiellt.
Med RCA-kontakter finns åtskilliga varianter, som man kan ha olika åsikter om. Jag tycker att när jag ändå har mer än en ledare så utnyttjar jag den andra mellan RCA-hylsorna (den första mellan stiften, givetvis) och ansluter bara skärmen i ena änden.
Sedan finns olika skolor om vilket håll man ska vända den anslutna skärmen. Jag håller på stjärnjord där förförstärkaren (med bl.a. högkänslig MC-ingång) är navet dit alla skärmar ansluts oavsett om de kommer från en programkälla eller går till ett slutsteg.

För ren jämförelse mellan balanserad och obalanserad överföring utan att nyttja eventuella fördelar med en tvåledare kan man ju låta den ena ledaren vara helt oanvänd och ansluta skärmen till RCA-kontakternas hylsor i båda ändar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/21 :  12:21:31  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hej gcs, hur menar du då?
Jag menar så här att efter år av olika prov som jag gjort med olika kablar både hemma och på jobbet har jag inte direkt kunnat påvisa någon skillnad i ljud. Senast provade jag en nätkabel som inte heller gav någon skillnad. Skillnaden mellan balanserat och obalanserat har jag provat mest. En stor skillnaden var väl om källan var en oballad konsumentprodukt kunde man inte plocka ut lika hög maxnivå jämfört med en balanserad proffs apparat. Med andra ord så bryr jag mig inte om några fantasiprodukter som alltid funnits inte minst inom hifi. Jag kör balanserade mikrofonkablar när jag kan annars så blir det hyfsat billiga lite krafigare RCA eller optiskakablar från just nu Kjell.com
Skulle jag byta alla ljudkablar och elkablar i mina riggar till dyrkablar. Då skulle jag nog få lägga ut mera pengar än vad alla mina apparater och högtalare hittills har kostat. Detta vore ju helt galet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000