HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikupplevelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/11/12 :  21:24:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tänkte att det här med musik upplevs på olika sätt.
En radioapparat i köket, klockradion i sovrummet och billjud m.m ger helt olika kvalitetsupplevelser. Samma musik men så olika ljud.
Är det alltid den dyraste ljudförmedlaren som ger mest musikglädje?
Mvh

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/11/12 :  22:20:02  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har stor glädje av de ca 2000:- jag lagt ut på bilstereo, skönt med ett ställe där man kan spela hur högt och vad man vill utan att någon klagar.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/11/13 :  07:09:14  Show Profile Send Eref a Private Message
Får ofta specialmusikupplevelser genom den minst sagt enkla radio som står på mitt nattduksbord. Har ibland fått nästan transcendentala upplevelser i det halvvakna tillstånd man befinner sig i när man vaknar av musik från radion man somnat ifrån.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/13 :  09:08:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mina största musikupplevelse, som när jag först hörde världens absolut bästa band, King Crimson, och ett av världens mest avancerade jazzrockband, Soft Machine, förmedlades av en gammal transistorradio respektiv rôten bilradio.
Jag tror inte det finns någon koppling mellan anläggningens kostnad och upplevelsen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/13 :  09:58:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det beror helt och hållet på vilka kablar man använder. Allt annat saknar betydelse...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/11/13 :  10:28:16  Show Profile Send Sundström a Private Message
Fellini och många efter honom har använt sej av orealistiska bakgrunder (konstgjort hav i Fellinis fall) för att vår hjärna ska få göra en fri tolkning som blir starkare känslomässigt än om bakgrunden var verklig med ett myller av detaljer.

Jag tycker det finns två sätt att njuta av musik, ta del av autensiteten i ett hifi-framförande eller att följa känslan i melodi och rytm oberoende av ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/11/13 :  12:01:31  Show Profile Send Leif B a Private Message
Zombie
Ler lite där.
Kablar gör skillnad på detaljer men tveksamt om musikglädjen ökar.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/11/14 :  09:22:31  Show Profile Send shaft a Private Message
Du kan få fina musikupplevelser med enkla anläggningar. Man anpassar ljudförväntningarna efter vad man spelar på. Ibland är det tom skönt att koppla ur "hifiradarn". Lyckligtvis har jag inga större problem med det även i hemmariggen ;-)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/11/14 :  09:55:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Det är inte alltid den dyrast musikförmedlaren som ger mig den största upplevelsen. Det är inte heller så att den bästa musikförmedlaren ger mig den. Eller den bästa artisten eller framförandet.
Det handlar mycket om min egna sinnesstämning.

Sedan är det som så för mig att om det låter rätt genom en anläggning så hamnar jag oftare i rätt sinnesstämning.

För egen del så har en hel del av mina starkaste musikupplevelser kommit det senaste året i min hemmabio som är under uppbyggnad och ett antal högklassiga konserter på Blurays. Senast i helgen utökade jag till att numera köra 4 subbar och en extra bakkanl och det gav en helt annan dioemsion på ljudet. basgången blev mycket jämnare oavsett var jag är placerad i rummet jämfört med mina tidigare två subbar. Dessutom fick jag med mycket mer av publiken och rummets karaktär. I vissa sekvenser kändes det som att jag var där på konserten, fast ändå ännu bättre då jag slapp det negativa med att vara på konsert. Ljudet är bättre och mer korrekt i mitt lyssningsrum men det är mycket roligare att lyssna på konserter i biorummet, trots att prislappen är en del lägre.

På samma sätt kan jag i bilen ibalnd ha fina musikstunder trots att ljudet är en del sämre men den ökade frihetskänslan spelar in. Dock är det för mig sinnestämningen huvudsakligen som påverkar. Rätt låt vid rätt tillfälle och känsla. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000