HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RULLBANDSPELARE(mono?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/10/23 :  02:52:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message


en lånad bild (spelaren på bilden är inte spelaren i historien)


tidigare idag var det en sån här spelare som verkade lite latjo
allt verkade fungera men balansen lustig
när man vred balansen till vänster blev det nästan tyst

ägare har haft den sen ny men har bara nyligen börjat spela på den igen
han visste inte om det var stereo lr mono men jag tycker att nåt verkar fel

Jag vill säga att jag minns mono men i praktiken



så funkar de?

wHy r u here? ask yourself


Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/10/23 :  15:07:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Undrar du om det är mono eller stereo på en rullbandspelare?
Om så är fallet är svaret Ja då det beror på fabrikat och modell.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/10/23 :  16:09:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Eftersom den här har "knappar" för L och R kan man nog med största säkerhet utgå från att det är stereo. Fyra spår.

Sedan kan ju den gamla inspelningen vara gjord på en kanal och då blir det ju mono.

Jag har en liknande, Sony 377. 4- spårig och stereo.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/23 :  16:37:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Om bandspelaren har två VU-instrument och dessutom två röda knappar, då är det knappast något annat än flereå.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/10/23 :  22:37:13  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det vill alltså säga att det är en monoinspelning lr att den är trasig?
förstärkaren fungerade med en cd-spelare så där är det inte

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/24 :  08:59:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Spela in och spela upp så vet du

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2011/11/07 :  16:27:38  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Äger själv en dylik. Detta ÄR en stereo spelare och om den är i skick inte helt dålig. Vet inte hur den eventuellt kan stå sig mot dagens format. Förmodligen krävs det band av yppersta kvalitet, om sådana tillverkas. För den tiden en mycket trevlig bandare.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/11/09 :  18:10:59  Show Profile Send lennartj a Private Message
Till er som svarat senast säger jag bara; läs Gordis hela inlägg med fråga igen!
Den avbildade bandspelaren har inte med frågan att göra.

Nu kommer mina frågor till Gordi:
1. "vred balansen till vänster" - menar du på förstärkaren?
2. Har bandspelaren en eller två VU-metrar?
3. Vad använder du för kabel mellan bandspelaren och förstärkaren?
4. Är det DIN-kontakt i en eller båda ändar måste du veta att du har en kabel avsedd att sitta just mellan bandspelare och förstärkare, standarden säger att stiften ska vara olika anslutna för olika ändamål. Jag väntar med djupdykning i ämnet tills jag vet om du använder DIN-kontakt.
3. Har du bara ett band, eller har du flera ?
4. Får du ingen eller nästan ingen signal i vänster kanal från alla band?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/11/12 :  23:59:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
1. jaPP

2. vad är det?

3. Inte din
såna här


fast av äldre modell

3. finns flera band men bara testat ett
4. lågt o brusigt


X. bandaren i bilden tror jag är av samma sort som den min far har
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/11/14 :  01:40:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Behöver sova innan jag formulerar ett förhoppningsvis vettigt svar.

2. Exempel på VU-metrar på en stereo-bandspelare:


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/11/14 :  18:03:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ok,
jag antar att bandspelaren du använder är en stereomodell eftersom du visat exempel på en kabel med två RCA-kontakter i var ände, där den ena (höger kanal) är röd och ska anslutas till R (Right) och den andra till L (Left).
Å andra sidan kan man inte ta något för givet, en del gamla rullbandspelare har kryptiska beteckningar, så det är bra om du bekräftar att bandspelaren verkligen har två VU-metrar och utgångar märkta L och R.

I större delen av Sverige fick vi inte radioutsändningar i stereo förrän 1976, så ett gammalt rullband kan mycket väl vara inspelat i mono och men att bara det ena spåret använts ännu (det andra är i så fall ledigt för en monoinspelning till) på det band du råkat välja för test.

För att komplicera det hela förekom det både 2-spårs och 4-spårs bandspelare för hemmabruk som hanteras på olika vis om det är en ren monobandspelare eller en stereomodell (som alltid kan spela in och av i mono på valfritt enkelspår om man vill).
Hoppas den länkade bilden kan vara till hjälp.

http://dl.dropbox.com/u/951874/Rullband%20sp%C3%A5rl%C3%A4ge.pdf

Du måste prova flera olika band om det saknas anteckningar om de är inspelade i mono eller stereo och 2 eller 4-spår.

Som du ser på bilderna är själva ljudspåren ganska smala med 4-spår och mellanrum är nödvändiga för att signalerna inte ska läcka mellan spåren.

Om banden är inspelade på en annan bandsplare och en av dem är feljusterad så att styrklackar och tonhuvud inte stämmer överens mellan bandspelarna kan man få svagare signal i ena kanalen, men det är osannolikt att du skulle tappa så mycket att ena kanalen är paraktist taget tyst.
Mycket troligare är att du glappkontakt någonstans.
Gamla rullbandspelare, i synnerhet enmotors är en intressant mix av elektronik och mekanik, med spak(ar) vridomkopplare eller mekaniska tryckknappar som inte bara påverkar drivning och broms på spolarana, tryckrulle och eventuell tryckkudde utan även en massa elektriska omkoppare för in-och avspelning och vilka spår som ska vara aktiva.

Undvik att testa band som du tror innehåller unika och värdefulla inspelningar innan det gjorts ordentlig service och avmagnetisering på bandspelaren. Bandpelare lagrar med tiden upp magnetism (remanens) som gör att banden raderas en aning och bruset höjs (och kan aldrig återställas på ett band som drabbats).
Tänk efter före, när du väljer band för felsökning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000