Author |
Topic |
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 11:05:20
|
Jag har gått i uppgraderingstankar i många år men andra hobbies har alltid kommit i vägen (hojåkning är lite som ett svart hål i ekonomin...) men nu har jag tröttnat på mitt slutsteg med kylfläkt som väsnas ikapp med originalfläkten på datorn.
Så då tänkte jag: varför inte gå på rör nu? Det verkar ju kul!
Problemet är att jag sitter på en nollbudget, alltså det får kosta nästan ingenting. Och nästan ingenting gör att jag, trots Miniwatt N3:s extremt lilla prislapp (i sammanhanget) ändå är lite för stor.
För det verkar ju som att mina B&W DM309:or är på tok för okänsliga för att drivas av det lilla kraftverket så då måste de också uppgraderas (inte mig emot alls egentligen men andra i famlijen kanske knotar ;) ).
Så ovanstående tanke mynnade ut i två alternativ: 1. antingen köper man två N3:or och driver en högtalare med varje (jag tänkte behålla mitt försteg ivfsh) eftersom de går att bi-amp:a; eller 2. man byter helt enkelt DM309:orna mot nåt mera lättdrivet, några stativare i 2000 kr-klassen (nytt eller beg. spelar ingen roll).
Hur hade ni gjort? Vilka högtalare bör jag kika på (musiken som spelas är extremt blandad, från extrem metal till klassiskt och folkmusik)? Finns det kanske andra stärkare i spektrat 2000 - 3500 kr som man kan kolla på? Jag är, som sagt, inte i behov av att köpa nytt, tvärtom egentligen, allt som spar pengar är bra. ;) |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
|
imaster
Member
152 Posts |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2011/10/19 : 19:07:10
|
[quote=Cyberpunkare]Hej har inte lyssnat på dom men hittade en tråd med lite intryck http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84623 Tänkte inte på DIY högtalare när du pratade om uppgradering [/quote]
Inte jag heller faktiskt men den där Tuvan såg riktigt spännande ut för helt rätt peng.
Nu har jag dock bestämt mig för att köpa nåt liknande Miniwatt, testa och se om det funkar med högtalarna och, om inte, byta dem vid ett senare tillfälle.
Den jag kollade på är:
http://www.ebay.com/itm/Black-APPJ-Smallest-tube-PA902A-Amplifier-6J1-6P1-/260780181109?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3cb7b5c675#ht_1696wt_884
Men frågan är om man ska satsa på en sån eller en liknande med EL84:or och bara ett förstegsrör (heter det så?), vad tycker ni?
EDIT: Det ska väl tilläggas att ordet "uppgradering" i första inlägget är lite missvisande, jag är ute efter att byta saker för att prova nåt nytt, helt enkelt (och för att slutsteget väsnas på tok för mycket på nätterna). :) |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
Edited by - imaster on 2011/10/19 19:08:06 |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/20 : 12:10:07
|
Du får gärna återkomma med vad du valde och hur det låter. Har inte lyssnat på rörförstärkare och kan inget om det men är riktigt nyfiken speciellt eftersom jag sitter med Snell EIII hemma som påstås ska låta fantastiskt med rör |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2011/10/20 : 13:06:06
|
Cyberpunkaren, Snell EIII låter fantastiskt med en Lectron JH50 om inte mitt minne sviker :-P |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/20 : 13:58:21
|
HLindgren: Det låter intressant, har fått några tips på rörförstärkare och lägger alla på minnet. Har inte pengar till ett köp för tillfället och är ganska nöjd med transistorsteget jag kör med nu så jag vill inte byta ut den men när jag har pengar över ska jag verkligen testa något med rör :) |
|
|
|
Topic |
|