HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering av DAC från Dacmagic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/10/11 :  23:08:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej!

Jag har i något år eller två kört en Cambridge Dacmagic mellan dator och stereo. Låter helt ok. Men jag skulle vilja ha lite mer...kropp i ljudet, större ljudbild. Känns lite trångt på något vis.

Hur som haver, vad kan man tänka sig för lämpliga dacar som steg upp från Dagmagicen? Vill gärna ha USB-ingång. Många pratar om Naims dac som fenomenal. Men måste det bli så förbaskat dyrt för att få det jag eftersträvar?

Never trust someone who claims to be God.

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/12 :  02:12:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Rekommenderar varmt Musical Fidelity M1 DAC. Den spelar precis som du eftersträvar och är ett klockrent fynd för pengarna.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/12 :  02:16:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.bildochljud.se/test/musical-fidelity-m1-dac

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/10/12 :  08:34:26  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Sen har jag hört att man får ett stort lyft genom att köpa en bättre psu till dacen...gäller alla med lilla klossen som strömförsörjare.
Vet inte vad som blir billigast att byta dac eller uppgradera psu.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/10/12 :  11:33:07  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Kolla med Paul Hynes Design för PSU uppgraderingar. Genomgående bra recensioner - verkar stabilt.

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/12 :  11:56:43  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Beresford gatorized Caiman. Blir inte mycket bättre...

Om du inte gillar ljudet sedan så beror det på annat än din DAC...

S
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:08:48  Show Profile Send softishman a Private Message
Vad menas med gatorized Caiman?! Har haft en Caiman och den rykte på dacen i en Primare P30 bioförsteg som låter bättre i mina öron, men Caiman är absolut inte dålig!!! Men den saknar XLR...
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:18:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Okej,

så kan det vara, man har andra krav som XLR...men jag kunde (nästan) inte skilja mellan min dCS och Caiman och jag kan lova att dCS låter bättre än den dac som finns i en CD31, så jag undrar jag...

Gatorized är den nya versionen av Beresfords DAC som tidigare var tillgänglig som uppdatering endast. Finns info på hemsidan.

Efter det test vi gjorde i Uppsala audiofiler betraktar jag Beresford som det bästa rövarköpet inom hifi och tar varje anledning att tala om det! :-)

S

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:42:00  Show Profile Send markusA a Private Message
En dac kan påverka mycket, mitt tips är att ta god tid på sig och lyssna runt. Har man möjlighet att lyssna på lite hembyggen kan det vara intressant då många små oansenliga skapelser kan ge de stora namnen en ordentlig utmaning. Ibland kan man ju få en enhet byggd åt sig för rimliga slantar...
(Om någon är intresserad i GBG området kan jag ställa upp med mitt lilla hemmabygge som lyssningsexempel. Har inte testat den mot Naim ännu men det kommer.)
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:54:32  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag var med på träffen med Stefaeri, så jag kan inte annat än instämma. Imho, när jag inte kunde skilja en apparat för 100+ tkr mot en för knappt 3tkr så är inte flaskhalsen i mitt system Dacen =)

Men lycka till i letandet!

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/12 :  15:55:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.digitalaudioreview.net.au/index.php/audio-reviews/digital-source-reviews/item/275-beresford-tc-7520seg-caiman-gatorized

Informativ recension av Beresford TC-7520SEG Caiman Gatorized!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/12 :  16:07:57  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Ja, den är intressant med alla bilder osv, däremot tror jag Caiman spelar den man matar den. Jag har fått dCS att spela både neutralt och varmt beroende på transport, och jag *tror* att Caiman skulle reagera likadant, så vad han säger om tonal karaktär skulle jag ta med en nypa salt...

"Bitar är bitar" - den största lögnen inom audio! :-)

S
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/12 :  17:23:08  Show Profile Send softishman a Private Message
Vem är det som har en gatorized Caiman i Uppsala trakten då? Varför kan Stan inte bygga in XLR på dom oxå...
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2011/10/12 :  17:49:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag tycker Hegel hd10 trumfar både Lavry DA10 och Benchmark Dac 1... Kostar 8 ny...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/10/12 :  22:52:00  Show Profile Send Andrén a Private Message
Softishman: Kör pseudo-balancerad kabel så är det löst. Jag skulle tro att ditt slutsteg/integrerade inte är balanserat i båda kanalerna rätt igenom iaf. Så då spelar det ju faktiskt lite mindre roll. Sen är ju kabellängden så kort att det inte motiverar XLR helt av den anledningen. Men det är bara min åsikt. Jag har ett gäng RCA-XLR snokar hemma som du kan få låna och testa om du vill, du kan få låna Caimanen igen också, men inte så länge ;)

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/10/13 :  00:12:06  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Kör balanserat från Dacmagicen till Primare A30.1. Vilka uppgraderingskandidater har XLR?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/13 :  03:00:21  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Denna helintressanta TEAC har precis lanserasts:

http://www.teac.eu/hifi-audio/reference-series/h-01/ud-h01/

Pris cirka 4.000 kr. Den jobbar i 32 bitar och har asynkron USB-överföring, balanserade och obalanserade utgångar, toroidtrafo samt en väldigt trevlig design.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/10/13 03:05:01
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/10/13 :  06:04:18  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Harmony Design DA9 har balanserade utgångar (XLR).

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/13 :  07:56:19  Show Profile Send softishman a Private Message
Om Krell KAV-400xi är helt balanserad rakt igenom vet jag ärligt inte men skulle tro det iaf... Sen har jag ju redan bra kablar i XLR så varför byta, måste ju finnas bra dacar som har XLR oxå.. Har hört både ris och ros om DA9...

TEACEN var ganska snygg faktiskt... Nån som lyssnat?

Man får annars modda Dagmagicen... Finns ju en del moddar att hitta på nätet om man googlar...

En annan fråga, finns det nån DAC som har trigger ingång?! (i-lands problem..)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/13 :  08:47:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ta en titt på Lynx Hilo, den kan bli nåt extra har jag på känn..

Förövrigt fattar jag inte vad du menar med trigger? Att den växlar ingång baserat på signal?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/10/13 :  09:15:20  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Förövrigt fattar jag inte vad du menar med trigger? Att den växlar ingång baserat på signal?


Min Musical Fidelity X-DACv3 växlar automatiskt och har ingen ingångsväljare.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/13 :  16:00:09  Show Profile Send softishman a Private Message
En trigger så DACEN slås på när förstärkaren trycks igång! Trigger som slutsteg brukar ha...
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2011/10/14 :  11:04:29  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Hej!

Använder själv en dacmagic. Dock så är den bara 16 bit via USB men 24 via optiskt eller koaxial.

Upplever ett större dynamisk omfång via de digitala ingångarna (bortse från den digitala USB porten).

Så att köpa ett ljudkort som lämnar 24 bit digitalt ljud skulle kunna vara en idé.

//Andreas
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/10/16 :  23:19:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för alla synpunkter och tips.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/17 :  00:57:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
LEAD LA-100 ska inte vara så dum heller. 10p i H&M. Nu prissänkt från 4.500 till 3.700 kr!
Har asynkron USB-överföring och inbyggd hörlursförstärkare.

http://www.lead-audio.com/

LEAD AUDIO är en dansk uppstickare bland hifitillverkare och med ett gediget kunnande inom digitalteknik kan man göra prisvärda och högpresterande produkter som verkligen sätter press på konkurrenterna.

LA-100 är en DAC som med smart teknik kan uträtta stordåd med inkommande digitalsignal oavsett om den är optisk, koaxial eller skickas via USB. Inte minst USB ställer normalt sett extra höga krav eftersom signalen skickas mellan fixerade tidsintervall baserad på datorns klocka som inte är tidskorrekt. Det innebär att det kan bli stora mängder jitter, beroende på dator, belastning på USB och så vidare. Genom en asynkron sample rate converter och en superexakt klocka, konstruerad kring en diskret Collpitz-oscillator kan LA-100 generera en i det närmsta jitterfri signal via USB men såklart också från optisk eller koaxil koppling. Resten av DAC:en är precis lika genomtänkt med bl.a. extremt lågbrusiga op-ampar i utgångssteget som tillsammans med ultrakorta signalvägar håller potentiella förluster till ett minimum. LA-100 har en extern, switchad strömförsörjning. Strömmen regleras och konverteras separat för de analoga och digitala kretsarna med komponenter av konsekvent mycket hög kvalitet. Som om det inte vore nog har LA-100 även en inbyggd hörlursförstärkare som gör DAC:en än mer mångsidig. Vid användning av den ordinarie analoga utgången är dock varken hörlurssteget eller dess volymkontroll inkopplade för att garantera bästa möjliga ljudkvalitet.

Korta fakta:
24bit/192kHz Burr Brown
USB, optisk & koaxial ingång
Asynkron sample rate converter
Sofistikerad klockning
Inbyggt, förbikopplingsbart hörlurssteg

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/10/17 01:01:19
Go to Top of Page

janne gärd
Starting Member

25 Posts

Posted - 2011/10/17 :  17:48:38  Show Profile Send janne gärd a Private Message
hittade lite vad man kan göra med en dacmagic

http://www.audiocominternational.com/cambridge-audio-dacmagic-mods-p-48.html
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000