Author |
Topic |
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 20:42:27
|
Fler som petar med bilstereo här, och i sådana fall på vilken nivå? |
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 20:44:23
|
En lagom nivå men med hyfsade grejer... Ska bygga ljud i nya bilen nästa sommar, en Civic Type R -04... Blir nog DLS rakt igenom! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 22:17:38
|
Jag har lekt lite med några tappade horn i bil. Inga permanenta installationer, utan bara som tillfälliga prov.
Mersmak!!! |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 23:18:41
|
Jovars, till och från :) Tävla har jag aldrig gjort, dock besökt ett antal tävlingar och har väl testat på onödigt mycket prylar under dom 7-8år jag hållt på :) |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 00:11:15
|
Har inte haft något allvarligt sådär men måste säga att när det gäller diskanter så är mds mt9 brutal...slår allt jag har hört även det allt jag hört från dls...däremot är midbasar osv alldeles för discoaktiga. Mitt tips är alltså att kolla upp mds mt9 diskant och passa det med annat till ex dls mid |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 02:00:03
|
Fastnat lite för för vissa produkter från Amega, Digital Designs, DLS/Genesis samt oerlikon AGM batterier.
Idag är det ljudtävling i Linköping för de som har vägarna förbi.
quote: Söndagen 16 oktober
Plats MAP Bilvård Linköping
Adress Väringagatan 7
Tid Start kl 11.00
Vi kör db Drag / Bassrace.
Anmälningsavgift 50 kr
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 10:05:20
|
Har hållit på väldigt mycket med bilstereo för några år sedan men nu har intresset svalnat lite.. lägger krutet inomhus istället.. Har byggt en ganska extrem Alpine-anläggning en gång som vart tänkt att tävlas i finljud med, dock pajjade bilen strax innan anläggningen var helt klart så jag la ner hela projektet. Tråkigt dock då utrustningen kostade nog mer än hela bilen. Har iofs allt kvar liggandes på hylla så man skulle ju kunna slänga ihop en bil igen..
Efter det byggde jag lite mera spl-bilar. Detta var ju betydligt mycket roligare. Det var kul att pressa ur så mycket decibel som möjligt för så lite pengar som möjligt.. Hade ett tag 2st hyfsat billiga 15" som matade ur sig 144,4 dB. Smått obehaglig upplevelse. Nu har jag blivit sugen igen på att bygga ett horn till bilen, inte för att spela högst och vinna tävlingar, det är ingen vits, men för att spela högst för minst peng.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 10:05:54
|
Måste bara fråga varför man nästan aldrig ser PA-element i bilsterjo-sammanhang???
4 st 18Sound 18NLW9600 skulle kunna få de flesta bilbasar (även i stora antal) att skämmas så hårt. Skulle jag installera nått i min bil så blir det väl en Beyma 12LX60 i ett tappat horn, samt ett par B&C 10PS26 eller Beyma 10G40 som midbas/mellanreg. |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 10:27:58
|
Jodå bilstereo är kul. Kör dock just nu på ganska låg nivå. Jag får det inte riktigt att funka som jag vill...
Just nu sitter det en Nakamishi CD40z bilstereo som jag aldrig byter så länge den funkar. Stegen är ett nästan nytt JL audio 4-kanalssteg till frontsystemet och ett riktigt gammalt Macrom steg till bakhögtalarna. Används gör även en Alpine EQ för att reda ut en ondskefull vasshet i mellanregistret..
Fronthögtalarna är Macrom 54.17 Integra som midbasar. Tillverkade av Morel, köpta billigt med en trasig diskant. Delar aktivt vid 200 hz och ovanför det så tar ett par Fostex Fe87e över och här börjar problemen. Högtalarna sitter monterade i "lådor" från Zensonic monterade uppe på instrumentpanelen. Låter bra på HÖG volym, men vid lägre volym så låter det tråkigt och splittrat och utan EQ rent för jäkligt. Jag har nog gjort en tankevurpa någonstans... Tips tages emot med glädje!
Det finns även en Focal 13" bas men den används inte för tillfället.
Bilden visar dom moddade Zensonic lådorna under inkörning. Klarar att ta sig ner till ca 140 hz men sen börjar dom falla snabbt.
|
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 11:08:31
|
Säkert kul men hur mycket hifi är det? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 12:07:45
|
Circlo: om man pratar SPL så är ett PA-element rent förkastligt att stoppa i en bil, du har alldeles för kort slaglängd och för högt VAS för att kunna bygga vettiga lådor. Då är det bättre med en långslagig bas med tung kon och extremt stor magnet.. Ett extra slutsteg tar mindre plats än en jättelåda..
Räven: det beror ju på hur man bygger, min Alpine-anläggning vart väldigt mycket hifi. Fördelarna i en bil är att man har en väldigt dämpat akustisk miljö.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 12:19:44
|
Det går nog att skaffa sig rejäl hifi i bilen, dock kostar det oftast mera än bilen det sitter i :) Med tidskompensering och hela köret brukar man får till en rätt trevlig ljudbild, dock bara för en person i bilen |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 13:40:50
|
Enligt Hornresp så skall 4st 18NLW9600 i ett tappat horn som upptar en Volvo V-70s hela bakdel (kombi) kunna prestera många dB... Jag har inte hornresp-simmen här nu men jag vill minnas att det handlar om ruskigt sjuka ljudtryck, runt 166 dB med roomgain osv. För mig är allt ovanför 166 dB "overkill". Priset för 4 st sådana är inte heller allt för extremt. Den höga Bl-värdet borde även bidraga avsevärt till att kunna fortsätta trycksätta kupén vid dom extrema ljudtrycken det handlar om. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 13:46:11
|
quote: Ett extra slutsteg tar mindre plats än en jättelåda..
20000 watt borde vara billigare än 100000 watt, speciellt om man räknar med behovet av 50x100 mm tjocka kopparskenor, 100 st bilbatterier och resten av strömförsörjningen för att kunna driva det hela. Jag köper hellre lite extra plywood... |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 15:49:03
|
quote: Enligt Hornresp så skall 4st 18NLW9600 i ett tappat horn som upptar en Volvo V-70s hela bakdel (kombi) kunna prestera många dB... Jag har inte hornresp-simmen här nu men jag vill minnas att det handlar om ruskigt sjuka ljudtryck, runt 166 dB med roomgain osv. För mig är allt ovanför 166 dB "overkill". Priset för 4 st sådana är inte heller allt för extremt. Den höga Bl-värdet borde även bidraga avsevärt till att kunna fortsätta trycksätta kupén vid dom extrema ljudtrycken det handlar om.
Något säger mig att något inte stämmer här. För i så fall borde alla som tävlar i db-dragrace använt PA-element. Ställ upp och bli en mästare circlomenen
Lite mer ontopic så skruva jag en del bilstereo förr, det är ruskigt skoj med bra ljud i bilen, jag uppskattade det mer än bra ljud hemma faktiskt.
Krävs inte många slantar för att det ska bli oerhört mycket bättre än orginal. Ett slusteg, en baslåda och nya element i orginaluttagen så blir det riktigt bra! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 15:56:54
|
quote: För i så fall borde alla som tävlar i db-dragrace använt PA-element
Frågan är väl snarare varför man inte får använda PA-element?? Proffsvärlden vill inte ha stora lådor och effekt är billigare än någonsin, ändå ser man aldrig slutna lådor och 83 dB/w/m i de sammanhangen. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 16:15:02
|
Circlo: Stämmer verkligen dom simuleringarna när lådan och kupen är nästan lika stora? Blir när nästan nån form av bandpasslåda när dom närmar sig varandra i storlek? |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 16:54:38
|
quote: Frågan är väl snarare varför man inte får använda PA-element??
Får man inte eller gör man inte? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 17:59:28
|
146 dB, 0,5 pi, 4 st 18Sound 18NLW9600, 900 liters volym 9999 w (max tillåtna effekt i hornresp), xmax satt till 14 mm. Lägger man till ca 20 dB roomgain så får jag det till 166 dB ljudtryck. Detta är då vid den förtappades svagaste frekvens. Jag vill minnas att roomgain ligger på mer än 20 dB nere runt 35 Hz men jag vill hellre vara försiktig.
|
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 18:11:22
|
Vore roligt att göra experiment med detta, finns ju några som byggt med horn i staterna om man kollar på youtube men sällan i Sverige. Det man inte kan räkna med i teorin är väl alla förluster från vibrerande plåt, luft som läcker vid fönster osv. Detta gäller väl främst i vanliga bilar och inte dom i extreme klassen som oftast är byggda som en pansarvagn :) |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 18:54:18
|
Vilka tråkmånsar! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 19:32:46
|
Tja. jag låter bilden tala för sig själv.. 4st mtx 9515-04.. 15".. ungefär samma pris som 18Sound 18NLW9600. 280 liter portad låda. 151 dB mot 146 med betydligt mindre konutslag..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 19:43:41
|
Wow!!! Det var brutalt. Undrar vad porthastigheten är vid de ljudtrycken??? Man behöver väl en port på ca hälften av Sd för att hålla nere hastigheten och turbulensen, och blir följdaktligen stoooor.
Jag får väl simma de elementen i ett tappat horn.
J. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 19:55:01
|
TH med 4 st sådana. Endast 4000 watt då de tål 1000 watt st enligt datablad. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 20:01:10
|
4006 watt och en systemeffektivitet på 25%.
Tack för tips på bra element. Det simmar riktigt fint i tappade horn.
Mvh Johannes. |
|
|
Topic |
|