Author |
Topic |
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 21:27:14
|
Ja dom är rätt brutala..
Men som jag ser det blir det opraktiskt stora lådor med horn. Hemma så är det ju outstanding men i en bil blir det för opraktiskt..
Förövrigt får man använda PA-element i dB-drag. Det är elektroniken som måste vara byggd för bil.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 00:59:38
|
quote: Circlomanen Wow!!! Det var brutalt. Undrar vad porthastigheten är vid de ljudtrycken???
Kan nog bli skaplig lufthastighet i porten.. Steve Meade demonstrerar på Du-Tuben |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 11:09:24
|
Den där basreflexsimmen stämmer inte riktigt överens med verkligheten, även om den ser riktigt skoj ut. Porten måste vara enorm för att hålla nere turbulens och tillhörande förluster. Det har diskuterats rikligt på tex diyaudio om att basreflexlådor aldrig kan komma hålla jämna steg med tex tappade horn då just porten ställer till det. I olika uppmätta exempel jag har sett (kan inte hitta dem nu) så skiljer det ofta 10 till 15 dB mellan hornrespsim och verklighet när det gäller basrflexlådor och höga ljudtryck. William Cowan skrev om detta nånstans på diyaudio för några år sedan. Så "min" TH ger 146 dB från 800 liter, räkna bort 3 dB för varma talspolar och flexningar i lådväggar så får vi 143 dB. "Din" basreflexlåda simmar snygga 151 dB med när man har tagit bort 12 dB så ser det inte lika snyggt ut, samtidigt som porten bidrar med en hel del mer volym än orginallådans 280 liter. Jag är ganska säker på att det tappade hornet med 18NLW9600 skulle vinna lätt över din basreflexlåda i verkligheten.
Mvh Johannes. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 12:29:03
|
Tycket det låter som en utmaning, jag tror inte ni vågar |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 12:49:29
|
Om nån vill sponsra mig så skulle jag gärna bygga dessa två olika lådorna i en Volvo V70 så vill kan ha en shootout. Mitt problem är pengar och i viss mån tid..
Min upplevelse av bilstereo är att dom vänder sig till okunniga 18åringar och kör mer med attityd och image än med vettig teknik. Självklart finns det en del kunnigt folk där oxå, men inte på samma nivå som PA-världen. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 18:34:28
|
Nja, inte behövs det så speciellt enorm port.. Du behöver en 19" port för att hålla dig under gränsvärdena, det är inte så extremt i förhållande till total membranyta.. Dock så är min erfarenhet att du kan höja gränsvärdet en del när du kommer upp i så pass höga ljudtryck..
Annars bygger man en sluten låda, spelar 152dB@68Hz Visst är tappade horn effektiva, men i förhållande till storlek blir det opraktiskt. Bättre med en långslagig bas i en portad låda.. Det är väl iofs bara kolla världsrekorden, där syns inga tappade horn...
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 21:47:38
|
Nyttan är att vinna en dB-dragrace.
Jag var tvungen att se hur stor porten blir och även den totala systemvolymen.
Detta fick jag till.
En basreflexlåda på 285 liter och en 50 cm diameter port. Inte 19 tum utan knappa 20 tum. Enklare med huvudräkningen på så sätt.
Man sparar ungefär 310 liter med en basreflexlåda, men jag vill fortfarande hävda att THn kommer att prestera mer dB pga bristen på kompression. Med drygt 2000 watt till varje talspole kommer de att bli varma fort. Jämför det med min TH-sim där de bara får ca 1000 watt st. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 21:49:44
|
Data. |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2011/10/21 : 14:38:18
|
Det klasser där man bara får använda en maxstorlek på säkringen så är nog horn en fördel tack vare sig höga känslighet! I EMMA ESPL klasser får man använda vilka högtalarelement man vill! Medans i DbDrag så är det vissa andra regler som begränsar. Det finns även klasser där utrymmet är begränsat till vad man kan inte kan göra.
Jag har hållt på med välljud i många år! Började hemma och fortsatte sedan med billjud för många år sedan! Det senaste resultatet kan ses på min garaget sida. http://www.garaget.org/?car=106118 Hemma delen har inte avslutats så det har fortsatt utvecklats så sakteliga.... har precis fått hem mitt Krell SACD uppgraderad till MKIII :) Mvh |
Edited by - Peter J on 2011/10/21 14:40:53 |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 10:05:34
|
Peter J: Kikade i länken och gillar din installation av sub. Jag är helt på linjen att det inte ska synas eller ta plats. Offrar gärna ett handskfack Har en äldre Soundstream 8" som klarar sig med 10-12 liter. Ska kika på samma lösning. |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2011/10/27 : 18:03:42
|
Kul att man kan inspirera och ge andra idèer! :)
Kan väl nämna att alla högtalare sitter bultade i 3mm höghållfasta stålringar som är laserskurna och lackade! Självklart så sitter dessa bultade i karossen för en solid installation! Signalkablage är från Transparent och modellen Music Link Super MM till mellan register och diskant. Till subbasen sitter det en Music Link Plus MM. Så ja, hela systemet är aktivt drivet!
Mvh |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/10/27 : 18:34:14
|
Att göra en baffel i 3mm stål och bulta direkt i karossen låter en potentiell stämgaffel.. Då jag höll på gjorde vi alltid bafflar i mdf, minst 12mm.. Problemet är ju att få det nog stumt i dörrarna, samt att få någon form av låda bakom. Mycket som skallrar som man får dämpa bort.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2011/10/27 : 22:46:33
|
Du har rätt att detta skulle kunna vara ett problem.
I min bil så är hela kupèn dämpad ca30kg dämpmaterial. Stålbaffel till tex. sitter på en mdf baffel med genomgående bult ner i ett vinkelfäste in krockbalken under framrutan. Det finns inga vibrationer än så länge efter de 3år som det har varit monterat på detta vis!
Mvh |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/10/28 : 10:13:00
|
quote: Säkert kul men hur mycket hifi är det?
Rätt mycket om man bygger med den tanken. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 02:38:01
|
quote: Peter J Kan väl nämna att alla högtalare sitter bultade i 3mm höghållfasta stålringar som är laserskurna och lackade!
Kan du tillverka fler eller förmedla kontakten? (t.ex. pm) |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 18:01:35
|
Hej!
Jag har precis börjat sälja av allt i bilstereoväg. Så jag har 4-6st stålringar till 6.5" element och 1st 10"(kanske två) Är det av intresse så ring på 0243-72855
Mvh Peter
Se vad det finns för grejor här! http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=9490 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Topic |
|