HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som lyssnat på Tannoy DC10T?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/06 :  16:23:15  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nämnd högtalare kostar mellan 56000:- och 65000:- beroende på var man köper den och ska leverera att ljud som är basrikt och har ett mycket färgat mellanregister enligt de tester jag läst.

Låter nästan galet (att betala så mycket för en högtalare med grovt färgat sound).

Nån här som hört den och har en åsikt?

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/10/06 :  16:39:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Inte lyssnat på dem men väl fingrat på dem. Mycket fint hantverk och kvalite på lådan. Gillar man soundet är det nog en kanonhögtalare. Om den färgar grovt eller ej kan jag dock inte svara på.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2011/10/06 :  17:56:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Har du någon länk till tester? Vill också läsa då det är en högtalare som jag vill lyssna på någon gång då jag tror att de är prisvärda. Sedan är det väl inget konstigt med färgat sound, finns gott om högtalare där ute som har färgat sound dvs alla låter ju olika och alla har olika inre referenser till vad som är neutralt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/10/06 :  18:33:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
http://tannoy.com/public/news/153/HFC323.pdf

http://shop.textalk.se/shop/1785/art21/6773521-a36062-tannoydc10.pdf

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-and-av-speakers/tannoy-definition-dc10t-608317/review
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/06 :  19:40:59  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
"Alla" högtalare är färgade ja men det är inte ofta man läser om såpass mycket färgning i en högtalare för runt 60000:- tycker jag.

Det är bara ord men jag reagerade.

Dock har jag en dragning till dessa ändå ... :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/06 :  20:04:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just dessa har jag inte hört men Tannoy brukar vara trevliga tycker jag.
Koaxialelement har en del fördelar såsom mycket bra punktformighet.

Färgning kan vara olika saker, ojämn tonkurva t.ex. Eller (värre) färgning av dynamikåtergivningen...
Beroende på var delningen ligger i koaxialelementet så får man olika spridning.
Och flyttar man ner delningen distar diskanten, flyttar man upp bryter basen upp.
Vilket är värst? Och i vilket avseende?

Alla högtalare är kompromisser.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/06 :  22:06:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Trevligt ljud. Baskapabel. Höll ihop ljudbilden fint. Jag tyckte snarare mellanregistret var något för återhållet för min smak, men jag vill inte säga att jag tyckte det färgade så att jag tänkte på det (vad jag kan minnas).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/06 :  22:16:48  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Vad var det för burkar som gjorde att Tannoyarna sjöng. Kommer du ihåg?
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/10/07 :  14:18:48  Show Profile Send stegg a Private Message
Tror det er bedre å utgå fra sitt eget ideal enn å tro for mye på tester. Noen tester er positive, andre mere negative. (Testen i Fidelity nr. 45 er helt lyrisk i sin omtale om dc10t).
selv eier jag dc8t som jeg bruker til mcintosh elektronikk og jeg må si at jeg er svært fornøyd. Vel definert diskant, tydlig mellomregister og klar bass. En høytaler som opfyller alle mine krav på god lyd og i det rommet hvor dem er plassertt i.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/07 :  14:55:45  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Klart man inte ska lita blint på tester men ingen rök utan eld är ett talesätt som inte allt för sällan träffar rätt. När man sedan har några tester oberoende av varandra som kommit fram till något liknande så tätnar röken.

Men Tannoy och big Mac är något av en drömanläggning för mig - i teorin iaf.

Får man fråga hur ditt rum är beskaffat? Träväggar? Rektangulärt spelandes på långsidan.. eller?
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/10/07 :  19:04:33  Show Profile Send stegg a Private Message
Tester er jo helt forskjellige. Om man leser testen som jeg refererer till fra Fidelity, ser man jo en ren hyllest. Det påstås till og med att høytalerne er billige i forhold till prestanda og urførende!
Å påstå att Tannoy er grovt farget ut fra en test får jo stå for en selv. Det beste er nok å skaffe seg et eget intrykk.

Mine høytalere står ganske fritt i en åpen planløsning med stue, kjøkken og spisestue adskilt av halve vegger.
Fungerer da både som finlytting i stua og som kjøkkenstereo
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/07 :  21:10:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Vad var det för burkar som gjorde att Tannoyarna sjöng.

AMR elektronik.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/09 :  16:05:30  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Oj, trodde det skulle bli knas. Både högtalare och förstärkare som enligt lyssnarna har något färgat midband.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2011/10/09 :  19:04:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hmmm, kan du eller någon vänligen beskriva "färgat" så att jag förstår det? Färgat jämfört med vadå?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/10/10 :  14:19:24  Show Profile Send stegg a Private Message
quote:Oj, trodde det skulle bli knas. Både högtalare och förstärkare som enligt lyssnarna har något färgat midband.

Jag är oxå nyfiken. Vilka högtalare och elektronik är ofärgad enligt Johan4130 och "lyssnarna"?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/10 :  17:16:27  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Förtydligande. Jag upplevde ingen speciell färgning, som jag skrev.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/10 :  17:27:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Både högtalare och förstärkare som enligt lyssnarna har något färgat midband
Jag blir mer och mer intresserad: Vilka är "lyssnarna" och vad är det för tester som avses?
Allmänna generaliseringar är sällan bra, det vore fint att få mer specifika data.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/11 :  11:59:55  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Oj, nu var det mycket konstiga frågor. Vill ni bara se om jag kan backa upp det jag skriver eller har ni verkligen ingen koll?

---
Akkelis - när man talar om färgning inom hifi så syftar det oftast till något i ljudet som sticker ut mer än något annat. Alltså något som eventuellt på sikt kan upplevas störande på sikt.
T.ex. så skriver några att DC10T's mellanregister (och bas) kan upplevas "varmt och någon skrev "basigt". DC8T däremot tycker någon har ett något instängt mellanregister.

Detta är ingen fakta - det är därför man kan diskutera saken, t.ex. i detta fora.
---
stegg - Ingen aning, vet du?
---
Bernt - Med "lyssnarna" syftar jag till de som har lyssnat till högtalaren (och brytt sig om att skriva om saken). Med "tester" avses de lyssningssessioner som man får fram om man googlar namnet på högtalaren. Eller varför inte kolla i denna tråd som du läst och postat i.
---

Generaliseringar är inte bra nej (och här finns inga) men om man inte kan diskutera efter man läst några tester innan man bokar in en resa på 110 mil för testlyssning så vet jag inte riktigt varför jag är medlem i detta forum.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/11 :  12:27:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tja, den lyssnare som skrivit här i tråden:
quote:
Förtydligande. Jag upplevde ingen speciell färgning, som jag skrev.


Tydligen finns det andra på nätet som tycker annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/10/11 :  12:39:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Såna här diskussioner uppstår när man försöker diskutera kring subjektivitet, det går nämligen inte.
En upplevelse är och förblir kopplad enbart till den som "upplever".
Precis därför är det alltid lika förvånande vilken tillit många har till ljudbeskrivande recensioner.
Kort sagt saknar tråden något objektivt att resonera runt, kanske trådskaparen har några specifikationer på hur högtalaren uppträder vid lite olika mätförfaranden?
Det är nog det enda som kan föra tråden vidare.



Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/10/11 :  13:11:07  Show Profile Send stegg a Private Message
Johan4130: Det är bara lite märkligt att du ställer en fråga och sedan reagerar som du gör när du får svar.
Jag som äger högtalaren som har många av dom samma egenskaper som dc10t, ställer mig undrande till påståendet att högtalaren låter "färgat". Såpass undrande att jag då måste ställa frågan vad som menas med färgat. Varmt är väl inte samma sak som färgat?
Jag upplever dc8t som en mycket harmonisk och lineär högtalare med ett mycket levande mellanregister. Iallafall till min elektronik.
Du kan väl läsa den testen i fidelity no. 45 som jag har tipsat om tidligare för att få andra recencenters åsikter om dc10t?
http://www.audiofidelity.no/
Bara ett tips innan resan

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/10/11 :  14:31:16  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
stegg: generellt brukar man säga att en högtalare låter neutralt, varmt, kallt. Ett annat exempel är ljust, mörkt, neutralt.
Om man kan fastslå att neutralt är neutralt så är allt annat en färgning. T.ex. skriver du levande mellanregister och det är en färgning i min värld.

Men som någon skrev så går det kanske inte att diskutera högtalare annat än via mätvärden så jag ger mig.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/11 :  15:20:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dött mellanregister - ofärgat???

Nja, det är nog som Goldfinger skriver ovan, det är omöjligt att diskutera subjektiva omdömen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/11 15:25:11
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/10/11 :  19:44:37  Show Profile Send stegg a Private Message
Johan4131: Så kontentan av det hela är att en högtalare som inte låter neutralt (dvs. grått och platt)inte får säljas?
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/10/11 :  19:58:52  Show Profile Send Klingan a Private Message
Neutralt, vad är det? Tror jag har hört det när jag lyssnar live på akustisk musik, men har aldrig lyckas annars. Färgar inte allt allt?

Själv älskar jag värme och dynamik, men det är så jag upplever det live...akustiskt alltså.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2011/10/11 :  20:15:54  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Neutralt, vad är det? Tror jag har hört det när jag lyssnar live på akustisk musik, men har aldrig lyckas annars. Färgar inte allt allt?

Själv älskar jag värme och dynamik, men det är så jag upplever det live...akustiskt alltså.

+1
Hur ofta låter akustiskt musik tex. slankt,vasst och kallt? Och hur ofta låter högtalare tex. slankt,vasst och kallt ?
Sedan så säger de allra flesta tillverkarna att deras högtalare låter neutralt....



Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000