Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 11:45:48
|
Jag är för lat för att röjja på vinden så jag tänkte bara fråga någon som snabbt kan svara på hur man ställer om den balanserade ingången så man förbikopplar försteget? Och givetvis tillbaka igen. Vi ska prova en ARC LS-17 som försteg ikväll. Jag vet inte vad jag kan vänta mig men för några veckor sedan körde vi ett förstegstest hemma hos en hifikpmpis och det var stooor skilnad. Har någon provat Krellen som slutsteg? I så fall fungerade det fint?
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 16:24:55
|
Fan kom igen nu.... Måste jag gå upp på vinden o leta efter krelllådor????
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 17:23:36
|
Du måste nog det Sedan råkade jag läsa en gammal test på just 400xi i Norska Fidelity i går kväll och där skrev de att förstegs-delen i den var riktigt riktigt bra, så om du har lust så skriv några rader om jämförelsen då det lär bli intressant. ARC LS-17 ska vara mer ofärgad i jämförelse emot den tidigare modellen LS-16. (har jag läst) |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 18:06:30
|
Har för mig att jag fick hålla in ingångsväljaren en stund för den ingång man vill göra om. Min gamla 300il funkade så om jag minns rätt... Tror det står HT eller motsvarande i displayen istället för t.ex. B1. Kan vara värt ett försök. Samma visa för att gå tillbaka igen. Viss reservation för att jag minns fel! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 22:40:54
|
Japp, nu har man ARCat lite. Kul men inte helt problemfritt. Låt oss först slå fast att försteget i 400an är bra så bra att jag inte kan se någon direkt anledning att köpa ett försteg, i nuläget. Vi kopplade in ls-17 och följande blev bättre: något bättre separation i soundstage, något snäpp luftigare men det var ingen direkt jätteskillnad. Det var större skilnad mellan LS-17 obalanserad och balanserad. Hursomhelst pianoanslag hade mer kropp och utklingningar hade rikare övertons och undertonsspektrum, så visst var det bra men Krellen på egen hand klarade skivan utan att jag saknade något. Vi stötte även på en del oförklarliga problem, allt spelade bra när vi körde ballanserat (CD) hela vägen men när vi kopplade in vinylen skiftade balansen långt åt vänster. Bytte alla kontakter en i taget hela vägen ändå kvarstod felet, sen kopplade vi tillbaka Krellen i full mode då fungerade allt som det ska. Ja, jag får väl arbeta med strömmen i stället, jag får ju bara fram 218 V, det ska jag vara nöjd med in ett så här gammalt hus sa elektrikern. En PS powerplant kanske är rätt medecin. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/09/27 : 23:01:09
|
Då hade Fidelity rätt, kul! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 07:45:54
|
quote: jag får ju bara fram 218 V, det ska jag vara nöjd med in ett så här gammalt hus sa elektrikern
Menade han att spänningsfallet är stort bara för att det är ett gammalt hus? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 17:20:25
|
Nja, snarare att kabeldragningarna är från typ sekelskiftet ; ) å då snackar vi inte det senaste. Jag vet inte varför men när han mätte efter att ha inatalerat några nya uttag var det bara 218 V från proppskåpet.??? |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2011/09/28 : 23:32:34
|
Det var för mig ett väldigt oväntat resultat du fick, jag körde ett tag en 400xi som rent slutsteg med ett Krell KCT som försteg och det var en enorm skillnad jämfört med att bara spela på 400xin,den låter mörkt, instängt och nästan murrig när man switchar tillbaka.
Men sen är iofs KCT ett helt fantastiskt försteg också och det är kanske inte en rättvis jämförelse pga hur mycket dyrare det är. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 12:04:02
|
Jag håller med ekman, försteget är bra men det finns mycket bättre (som vanligt) . |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 20:38:02
|
Visst var ARCen bättre men jag fick inte den där"måste ha känslan". Dessutom gillade jag inte rattarna på ARCen, lite slappa o oprecisa rent av sladdriga. Bara en känsla som känns fel. Ska prova en Krell nästa gång, kanske en 280P? |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 20:57:28
|
Jag har ägt en 280p också, körde den aldrig ihop med 400xi men det är ett väldigt välljudande försteg som jag var riktigt nöjd med.
Men KCT är en helt annan värld ;) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 21:23:05
|
quote: Dessutom gillade jag inte rattarna på ARCen, lite slappa o oprecisa rent av sladdriga. Bara en känsla som känns fel.
Brukar inte hänga upp mig så mycket på utseende och sådant, men när en produkt kostar massor och det är som ovan då blir jag också aning |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/29 : 22:30:23
|
Ja i övrigt är de ju byggda som gamla stridsvagnar eller någon apparatur från kalla kriget, coolt, men rattarna skulle ha lite(mycket) mer stadga. Vill minnas att Copland hade skön känsla. Mina gamla McCormack var gedignare men jag tycker att Krellarna känns riktigt fina i jämförelse. |
|
|
|
Topic |
|