HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EQ till subbarna för att reducera diskant ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/09/25 :  23:46:44  Show Profile Send poppen a Private Message
Equaliser till subbarna för att reducera diskanten ?
blir det bra?

har et försteg med 2 utgångar.
den ena går till slutsteget de andra till mina 2 subbar.

Undrar om man kan få subarna attarbete bätre med en Eq som reducerar diskanten så de matas med mera bas. bästa vore förstås om all diskant över 80 Hz reducerades bort helt.

Edited by - poppen on 2011/09/25 23:49:15

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/26 :  00:02:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Typ alla subbar har ett inbyggt LPF (lågpassfilter)!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/26 :  12:52:17  Show Profile Send mangs a Private Message
Om jag tolkar dig rätt vill du höja brantheten på filtret genom att även EQa subben så att du reducerar frekvenser över en viss frekvens? Detta bör ju fungera bra men handlar mycket om hur det sedan integreras med övriga systemet med tanke på fas och tidsförskjutning.
Hur brant du behöver dela beror mycket på placeringen av subbarna i förhållande till frontarna, desto närmre de är placerade desto högre och/eller mindre brant brukar vara ok.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/09/28 :  17:15:30  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har st'ällt mina aktiva subbar brevid mina golvare. Det låter bra men jagskulle vilja att subbarna skulle arbeta bätttre med de lågfrekvänta signalerna. rågan är bara om det är vär priset då man måste invester i en ex samt signalkablar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000