Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 16:28:57
|
Nä, jag har inte flyttat in Snellarna i musikrummet för att jämföra med Magneplanarerna.
Däremot sitter jag för närvarande och försöker bedöma dem i vardagsrummet. Det är ju där de skall vara. :)
Musik är väl nästan nödvändigt i sammanhanget, så jag spelar Beethovens fiolkonsert med Mayumi Seiler/Hickox.
Själva klangen verkar inte påverkas speciellt mycket av var i soffan jag befinner mig. Inte panoramat heller, egentligen.
Den bekväma positionen ger denna vy. Åtminstone via kameran.
Den "korrekta" positionen ger denna vy, typ.
Bör kanske inflika denna bild, som visar att jag kör med en yttepyttestärkare för närvarande.
Men jag tror inte att det där med förstärkaren spelar så HIMLA stor roll. Åtminstone inte om min utforskning av Snell E/III går i cirklar utifrån och inåt. Dvs jag börjar med en överblick och närmar mig detaljerna allteftersom.
Den yttersta cirkeln handlar väl snarast om ifall jag står ut att lyssna.
Ja, inga problem.
---
Sedan blir väl frågan om det är några UPPENBARA karaktärsdrag i ljudet. Alltså sådana som märks direkt.
Nej, inga uppenbara, tycker jag.
---
Därefter kanske man börjar LETA efter karaktärsdrag i ljudet.
Redan här tycker jag att det börjar bli problem. Dels är det ju kanske ett problem i sig, att välja att lyssna efter sådant som kan klassas som färgningar, fel och brister. Alltså istället för att LÅTA BLI att göra det. Åtminstone om syftet med högtalarna var att tillgodogöra sig musik.
Nu - i denna cirkel - kan det kanske bli dags att fundera över om den lilla knasiga ministärkaren spelar in, eller om det fortfarande främst är högtalarna jag "lyssnar på". Lite flummigt kanske, men just nu tycker jag ändå att lyssningsmodellen känns vettig.
Samtidigt börjar jag nog redan här närma mig mina analytiska begränsningar. Med det menar jag att jag har svårt för att dissekera det jag hör, zooma in på detaljer och analysera enskilda brister.
Ordbajsa om apparater har jag också svårt för. Ni ser ju själva hur dåligt det går. :wink:
Jag kan väl såhär långt sammanfatta med följande:
Jag upplever högtalarna som godkända. Med godkända i detta sammanhang menar jag att de inte distraherar mig när jag vill ägna mig åt musiken.
Däremot har jag inte ens tänkt tanken att "testa vad de går för" eller "hur de står sig" mot någon annan högtalare. Det enda som intresserar mig är om de går bra att använda till den musik jag vill lyssna på, på de volymer jag vill spela på och under de omständigheter jag vill lyssna. :) |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 16:46:05
|
Hm, står inte placerade speciellt symetriskt, men det kan kanske vara svårt att genomföra. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 17:16:02
|
quote:
Erik Andersson
Hm, står inte placerade speciellt symetriskt, men det kan kanske vara svårt att genomföra.
Mja, det är inte så svårt att flytta ut den vänstra närmare fönstret. Men det är nog mer än tillräckligt med störande reflexer därifrån redan som det är. Å andra sidan är vi väldigt kompromisslösa på en specifik punkt vad gäller detta rum: "Här skall kompromissas mellan ljud och andra aspekter." |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 17:52:10
|
Ohh! Vackert
Nu bara måste jag kanta om vårat par
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 19:06:45
|
Såhär ser det ut mer i sin helhet. Mycket luft bakom soffan, inga jobbiga reflexer bakifrån som mosar till ljudet.
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 19:19:41
|
quote: Med godkända i detta sammanhang menar jag att de inte distraherar mig när jag vill ägna mig åt musiken.
Ett jättebra betyg! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 18:12:19
|
Eftersom jag ägt dessa högtalare så vill jag berätta lite om min erfarenhet av dem. Jag upplevde att ljudet var lite #8221;amerikanskt#8221; hängmatteljud, lite hissad diskant och bas, lite tunnare mellanregister. Jag läste i en musiktidning att det #8221;amerikanska#8221; ljudet är en anpassning till typiska amerikanska hus med tjocka heltäckningsmattor som äter diskant och tunna skivväggar som käkar bas. Man jämförde med engelska högtalare som var gjorda för rum med murade väggar och kalare rumsytor. Jag tror det kan vara sant.
Jag kan inte säga att det här var en kärlekshistoria men det var kanske inte högtalarnas fel. När jag köpte dem visste jag inte mycket om hifi. Jag hade börjat uppgradera min första anläggning som jag hade köpt när jag fick mitt första jobb. Den bestod bl.a av en Kenwood-reciever och QLNs första stativhögtalare, allt inköpt på Radiolagret i Göteborg. Väl medveten om att jag nu hade ett fint ljud så kunde jag lyssna på musik. Problemet kom när jag köpte min första cd-spelare. Plötsligt började jag lyssna på ljudet. Jag var inte omedveten om den kritik som riktades mot cd-teknikens ljudkvalitet och jag tyckte mig höra mängder av fel. I vilket fall som helst så triggades mitt hifi-intresse igång och jag beslöt mig att uppgradera. Jag gjorde som alla nybörjare som läser hifi-tidningar, jag tolkade tidningarna som en fundamentalist tolkar bibeln och köpte ihop en anläggning bestående av best buys. Rotelförstärkare och Snell E3-högtalare. Samt en Pioneer CD-växlare. Ett giftermål gjort i helvetet!
Fast det förstod jag ju inte, jag hade ju bevisligen köpt bra grejor. Att det kunde vara fel på anläggningen fanns bara inte, det måste vara mig det var fel på. Öronen blödde på mig när jag lyssnade.
Alltså gick jag till öronläkaren. Det var rätt öronläkare jag gick till för det fanns hifitidningar i väntrummet och när jag berättade om mina problem antydde han att det inte nödvändigtvis berodde på mina öron, det kunde hända att hifianläggningar kunde ge lyssningströtthet. Haksläpp!
När en kompis kom hem till mig skröt jag upp min anläggning och berättade om hur fint ljudet var medan han satt med ett plågat uttryck i ansiktet och avslutade min harang med: -Fan, vad ljust det låter! Det gjorde det. Ljust som en svetslåga som skar rakt in i öronen. Dessutom hade jag problem med stående vågor som åstadkom ett obehagligt tryck för ena örat vid vissa toner.
Nu började jag läsa i hifitidningar om lyssningströtthet, det kunde stå i en recension exempelvis. Jag började förstå att grejorna helt enkelt inte passade ihop, alla delar hade ett ljust tunt ljud och egenskaperna förstärkte varandra. Det var bara att börja om och dyrt blev det. Jag kan säga att jag behöll högtalarna längst. Under resan köpte jag en dyr cd-spelare, den tyngsta hifiapparat jag ägt, det fanns inte en kubikcentimeter luft innanför skalet. Det var något annat än de stackars förskrämda kretskort som sitter uppe i högra hörnet på moderna cd-spelare. Nu för tiden köper man dyr luft, men det är en annan sak. CD-spelaren hade en variabel utgång och jag kom på att det lät bättre när jag kopplade den direkt till slutsteget. Jag testade olika kablar för att #8221;ta ned#8221; ljudet. Jag testade bi-amping genom att köra med ytterligare ett identiskt Rotel-slutsteg. Den maffiga basen jag fick har jag aldrig haft förr eller senare. Men det stannade tillslut med ett passivt försteg och ett dyrt slutsteg från McCormack. Det räckte fortfarande inte. Det som tillslut fick allt att falla på plats var att jag började experimentera med rumsdämpning. Jag byggde dämpplattor med 100mm tjocka mineralullsskivor som jag placerde bakom högtalarna. Det gjorde susen. Den bakåtriktade diskanten hade en volymkontroll för att justera nivån på basen men jag tyckte att man tappade en del av luftigheten i ljudet när man sänkte nivån, mer rumsdämpning däremot var vad högtalarna behövde.
En annan sak som jag gav mig på var att klä fronten med tjock filt. Man hade ju inte direkt gjort något åt kantdiffraktionen på högtalarna. Tvärtom! Filten förbättrade djupet på ljudbilden något. Jag placerade också tyngder på högtalarna vilket stramade upp ljudet. Den idén hr någon annan snott och omvandlat till hifimöss! Fan, att jag inte tog patent på det. Fast det var ju inte jag som kom på det, får jag erkänna.
Så nu lät det bra och en hel del hade jag lärt mig på vägen. Av hifi-hobby blir man vis, men inte rik, kan man säga.
Så vad gjorde jag nu? Jag köpte nya högtalare förståss. QLN-Signature! En högtalare som är 1/Snell E3. Det var bara att ändra på allting. Bort med dämptavlorna. Bort med allt som tog ned ljudet.
När jag sedan sålde mina Snell E3 så var jag jag ju tvungen att koppla in dem igen i min anläggning som nu var anpassad för mina QLN-högtalare. Jag blev förskräckt över hur skrikigt det lät. För sent för att göra något åt det för köparen stod redan vid dörren. Det kommer aldrig att gå, tänkte jag. Men han sate sig ned, lyssnade, nickade, prutade några hundralappar och tog högtalarna och gick. Jag drog en lättnandes suck!
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 18:20:31
|
Snyggt hem för övrigt. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/10/03 : 13:35:42
|
Ett av skälen till att Snellen kan upplevas som lite vass är att de inte är så lättdrivna som de vill ge sken av. Har Haft stativaren JIII och den mådde bra av minst 100W/8ohm vilket är mer än vad många använder till dom. Med lite mer kraft låter de inte lika ljusa, men jag tyckte ändå att mina JIII lät sådär så jag bytte högtalare. Men med precis rätt matchning kan de säkert låta bättre, kan tänka mig att en rörstärkare modell större kan fungera riktigt bra. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/10/03 : 20:21:00
|
Jag har haft många Snell, ingen inklusive J-modellen tycker jag varit kinkiga på drivning. Tror det mest handlar om vad man subjektivt föredrar snarare än att högtalarna skulle dras med några större fel. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Topic |
|