HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snell E/III ett försök till omdöme
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/09/16 :  20:30:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Sitter just och avspisar dem. (I sambons stereo.)

Eller, snarare halvligger rakt framför ena högtalaren, spisandes EST Plays Monk.
Välbalanserat, stringent bas, inget fnissel och - en bibehållen stereoupplevelse trots den o-hifiga lyssningspositionen.
:-)

Ett härligt gubbigt utseende.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2011/09/19 16:29:35

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/09/16 :  21:29:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Är du glad, så är jag glad....

Lagom gubbigt, måste jag säga, gubbe som jag är....

Snyggt!

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/09/17 :  08:39:05  Show Profile Send Io a Private Message
Bra köp! Släng dom på mig i fall du blir less.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/09/17 :  09:07:17  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Mycket trevliga högtalare speciellt med tanke på vad man får dom för.
Har själv ett par i svart
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/17 :  11:11:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
De skall INTE stå direkt på golvet, upp en ölbackshöjd ungefär Innehållet i backen kan du skicka till undertecknad

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/09/17 :  12:20:32  Show Profile Send lars a Private Message
Prydnadsföremålet som står på högtalaren bör nog tas bort.
Min fru har tillslut insett att hon inte får ställa krukväxter på mina högtalare. Varför begriper hon inte, utan tror jag blivit galen.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/09/17 :  14:28:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Föremål på högtalarna är priset man får betala.
Mycket nöje med din snella högtalare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/09/17 :  18:55:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tror'nte att lampeländet stör ljudmässigt.

Nu var det ju sambon som fick dem dessutom, och då får det se ut som hon önskar.

För övrigt kan jag upplysa om att förstärkeriet är en sånhär.
Vad den nu hette.

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2011/09/17 18:55:45
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/09/17 :  21:54:07  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Vi gubbar börjar ju höra lite dåligt, så vi behöver stora högtalare
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:24:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Första gången jag lyssnade på Snell type E1 var när jag och Peter Bremen (nuvarande Steindel) besökte en tysk HiFi importör och tillika bekant med Peter. Han ville stolt demonstrera ett nytt högtalarmärke som han tagit upp som hette Snell. Lyssningen ägde rum i hans bostad där Snellarna drevs av en Bedini förstärkare, jag minns inte vilken skivspelare han använde. Men jag blev helt tagen av ljudet, fullständigt fantastiskt i mina då relativt unga öron, detta var i början av åttiotalet någon gång, jag minns inte exakt. Jag ville bara ha ett par av dessa högtalare, och så blev det. I min dåvarande lägenhet på Söder stod snart ett par E1 driva av ett par helrenoverade Leak TL 12 förstärkare, ni vet dessa med triodkopplade KT66:or. Oj vad jag njöt av denna anläggning! Många ljudvänner som besökte mig under denna tid fullständigt tappade hakan! Ljudbutiken som Peter Bremen då övertagit från mig började importera Snell högtalarna. Ungefär samtidigt ersattes E1:an med E2. Jag fick då byta till den nya modellen. E 2 hade ännu djupare och snabbare bas jämfört med E1, men diskanten? Hua! Röster lätt stirrigt och stundom otydligt, inte alls det mjuka och tydliga som jag blivit bortskämd med E1:an. Det var inte längre roligt att lyssna. Jag misstänkte med en gång det bakåtriktade diskantelementet som E2 blivit försedd med, det saknades ju på E1. Jag öppande då högtalaren för att kolla hur detta element var inkopplat, döm om min stora förvåning då jag noterade att elementet var kopplat direkt på inkommande terminaler över en kondensator. Det var alltså inte inkopplat i filtret överhuvudtaget. Då frågar man sig vad är det för mening med att mäta in det ordinarie diskantelementet så noga som gjordes! Jag kopplade då helt sonika bort bakdiskanten, och vips var jag tillbaka på ruta ett igen fast nu med förbättrad basåtergivning. Vad fick Peter Snell för hjärnsläpp med införandet av denna bakdiskant. Rykten jag senare hörde i England var att kamrern på firman bestämmde det efter krav från amerikanska handlare.
Fortsättning följer.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:42:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Förstår inte riktigt vad du menar. Var inte bakdiskantens filter, i detta fall bara en kondensator, inkopplad parallellt med resterande filter?

Edited by - Snutten on 2011/09/18 10:42:37
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:47:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Parallellt blir det när det är inkopplat på inkommande terminaler, det är samma sak som att koppla in den direkt på förstärkarens utångsterminaler.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:52:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Och vad menar du är fel med det?
Du menar att det lätt går sönder pga 1:a ordningen?

Edited by - Snutten on 2011/09/18 10:55:07
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:01:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hur jag uppfattade det hela torde framgå av mitt inlägg.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:09:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag förstår att du upplevde det som negativt, min undran var hur själva inkopplingen av diskanten var ett problem i sig. Bakdiskanter verkar de flesta inte ha en bra erfarenhet av ljudmässigt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:14:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bortsett från rent akustiska problem fick det aktuella elementet arbeta med större frekvensområde än det var avsett för (jag minns inte på rak arm värdet på kondensatorn). Dessutom tillfördes en extra last för förstärkaren.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:20:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok , har själv ägt ett par Snell JIII som inte hade bakdiskant. De lät rätt bra men inte fantastiskt. Säljs rätt billigt idag så det kan vara ett ok beg. köp.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  11:24:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
J3 är en senare variant, förmodligen ändrad på fler sätt jämfört med J1-J2 vilka hade Peter Snell som kreatör.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2011/09/18 :  14:27:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Man kan ju undra varför man konstruerar en golvhögtalare, som är lite för låg för att stå direkt på golvet. Tänker på den där c:a 25 cm höga sockeln som fanns som tillbehör.

Men dessa får stå som de är. Sambon är ingen ljudnörd. Hon har faktiskt inte tagit sig för att lyssna ännu överhuvudtaget. Fast jag installerade dem i torsdags kväll...

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  15:06:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har faktiskt inget svar på frågan. Tänkte aldrig på att fråga om det när tillfälle gavs. Förmodligen var det en utseendefråga. Under min tid med Snell i England lät vi Cliff Stone tillverka stativ vilka passade precis in i "holken" på högtalarnas undersida. Dessa stativ var kopiöst tunga och stadiga. Jag minns när jag körde ett lass av dem till Danmark med min Wolkswagenbuss, det gör jag inte om bromsträckan var nog femdubbel ungefär! Jag hade tur som inte blev stoppad av polisen.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/18 :  19:24:55  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Bortsett från rent akustiska problem fick det aktuella elementet arbeta med större frekvensområde än det var avsett för (jag minns inte på rak arm värdet på kondensatorn). Dessutom tillfördes en extra last för förstärkaren.

Hej Erik, vad exakt syftar du på när du talar om akustiska problem?
Den bakåtriktade diskanten sattes dit för att minska riktverkan vid högre frekvenser, alltså åtadkomma en jämnare spridning med hjälp av reflektioner från bakväggen, effekten kan varieras med olika avstånd till bakvägg samt varierad absorbering bakom högtalaren.
Justerade man inte in det rätt påverkade det som du säger ljudbilden på ett negativt sätt.
Energin från bakdiskanten måste adderas både rätt i tid och nivå för att det skall bli någon vits med det.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  20:38:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ett problem var att bakdiskanten inte ingick i ett propert delningsfilter utan endast var seriekopplad med en kondensator,det medförde att elementet distade onödigt mycket, att få detta återkastat från bakväggen var mindre lyckat. Jag testade även med att flytta ut högtalarna långt från väggen, då förbättrades
diskantåtergivningen men att ha högtalarna nästan mitt på golvet passade inte speciellt bra, det var då ett bättre alternativ att koppla ur elementet. Även på Ljudbutiken hade de liknande besvär hörde jag.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:10:45  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kanske ett alternativ är att göra om det till 12db filter.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:20:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Skulle man kanske gjort men det bidde inte så, men allt det där är historia nu.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:26:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag vet att de delade bakåtriktade diskanter med 6db/oktav även på senare modeller (-90 tal).
De var däremot av en annan typ och dessutom större, gissar att de klarade den flacka delningen bättre för där fanns iaf ingen noterbar dist.
Skillnaden mellan de äldre och nyare diskanterna var högst uppenbar och gick man bakom och lyssnade i närfältet så märktes att man tänkt om.
I de nyare kunde man ju följa musiken medan de äldre mest upplevdes som tillförande ett fräsande.
Men en högre delning samt en högre utnivå i de äldre skulle ju kunna åstadkomma en sådan upplevelse också, men min känsla var att de nyare helt enkelt var av bättre modell.
Hur som helst verkade de hitta förbättringar fortlöpande med konstruktionen som sådan.
Jag har tex haft både CIV och CV där CV,s konstruktion var så pass bra att man ville använda den medan den i CIV gav försämrande resultat, alltså i den mån att den degraderade precisionen i ljudbilden, detta i båda fallen under normalt användande utan absorbenter el dyl.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/09/18 21:35:35
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:58:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
De nyare modellerna har jag tyvärr missat jag kom bara till E2.J2,C2,A3,K.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000