HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Olle Mirsch har gått ur tiden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/09/15 :  13:13:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Den välkände svenske högtalarkonstruktören Olle Mirsch har gått ur tiden den 2:a september. De som läser t ex Faktiskt.se och Component.se har möjligen redan uppmärksammat detta.

I sammanhanget kan jag rekommendera historien om Mirsch som Olle själv var med och tog fram. Den ligger som PDF hos Faktiskt.se.

Vila i frid.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/15 :  13:30:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
OJ.

Jag lyssnar helt passande på en av hans högtalarkonstruktioner när jag nu läste detta.

Han och Stig Carlsson måste man väl ändå anse vara de mest betydelsefulla pionjärerna i Svensk högtalarutveckling.

Vila i frid.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/09/15 :  14:17:11  Show Profile Send Imperial a Private Message
R.I.P.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/09/15 :  16:50:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Det är med en stor klump i hjärtat jag tar emot detta besked. Olle var på många sätt min högtalarpappa, Det var med hans förtjänst jag själv kom igång med egna högtalarbyggen. Jag minns att jag många gånger rådfrågade honom när jag var osäker på något. Eftersom jag bor i Örebro hade jag ofta tillfälle att åka till honom och köpa element av honom personligen. På det viset blev vi lite, vad ska jag säga, bekanta med varandra. Jag ville hålla kontakten med honom även efter att han avslutat sin verksamhet. Jag ringde honom kanske en gång per år mest för att höra hur det var med honom.

Olle var för mig en enastående färgstark människa som jag aldrig kommer att glömma. Det känns svårt att inte få höra hans karaktäristiska röst något mer, som jag tyckte mycket om i hans personlighet.

Eriksson.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/09/16 :  05:53:48  Show Profile Send Bardis a Private Message
R.I.P

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000