HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längd på koax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/08 :  17:28:37  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nån av er som har någon känsla för hur lång koaxkabel (rca) man vågar använda sig utav innan ljudet blir lidande? Borde väl gå att ha en jäkla lång sträcka?

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/09/09 :  01:02:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
Hur lång är en slanggurka?
Skämt åsido,
Du behöver precisera din fråga.
Vilken typbteteckning du tänkte på? Det finns massor av olika koaxialkablar utöver RG59 och RG62 med olika serieresistans, parallellkapacitans och karakteristisk impedans.
Vilket frekvensområde ska överföras, analog audio, digital audio 2-kanal 16bit/44,1 kHz, 7.1 digitalt 24/192?
Om det gäller analog audio, mellan vilka apparater ska den användas? Om den ska ansluta mellan tonarm med en lågnivå moving coil pickup och MC-igången på ett försteg ställs andra krav än mellan försteg och slutsteg.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/09/09 13:23:13
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/09 :  10:08:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
No cable is the best cable ! (Less is More)

Jag är allergisk för långa kablar, men visst kan man använda sådana. Själv kör jag 75cm för dac och CD och 5m för DVD och DVB-TV som jag inte anser vara så viktiga.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2011/09/09 :  19:59:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja, vi har kört långa som f-n på diy träffar utan någon kan märka någon som helst skillnad. Förutsättningen är givetvis lägsta möjliga kapacitans och en vettig skärm.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2692 Posts

Posted - 2011/09/09 :  20:23:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
Mellan vinyl å försteg kan det vara känsligt med olika längder.
Jag har labbat endel med olika puppor å kortare är inte alltid bättre.

Mellan försteg och slutsteg är det inte lika känsligt förutsatt att apparaterna matchar varandra någorlunda impedans mässigt.

Sedan beror det på vilken coax kabel du andvänder.
Jag har hört många olika optimala längder från olika personer på coax kabel från kortast möjliga till ca 1,5m.

Det är som sagt helt beroende på hur DU vill att det skall låta.

När du har hittat din optimala kabellängd så får du frälsa oss andra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/09 :  20:39:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är inte så lätt att ge ett generellt svar. MC-pickuper ska ibland lastas kapacitivt för att tämja toppliret lite.
Då kan en kapacitiv kabel vara jättebra men generellt är det knappast så. Därav olika längder i den positionen.

Det hänger i övrigt på att elektroniken är rätt impedansanpassad. Är den det så kan den vara lång utan att något dåligt händer.
De längsta signalkablarna jag gjort på jobbet var 8-10 meter, annars är de vanligaste längderna 1 m följt av 1,5m.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/09 20:40:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000