Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 10:44:09
|
Har upptäckt ett intressant och störande problem i min i övrigt utmärkta setup som yttrar sig när jag drar på lite extra. Ljudet liksom klipper (försvinner helt) för att komma tillbaka efter ca 0,5s. Oerhört störigt och det inträffar utan att ljudet i övrigt låter anträngt
Setupen ser ut enligt följande:
Squeezebox classic--Cambridge DACMagic----Primare I30 Pre-amp----Martin Logan Depth-----Acoustic Reality EAR 10001REF--Martin Logan Aeon
Efter lite undersökande har jag kommit fram till att problemet ligger i DACen då problemet inte finns där när jag kör analogt ut från Squeezeboxen till försteget. Jag ser även att lampan för sample-rate blinkar till på DACen. Det som är min huvudvärk i hela kråksången är att förstå vad problemet är. DÅ DACen matas med en signal med mer eller mindre samma utnivå från Squeezeboxen borde inte detta påverka. Ironiskt nog har jag upptäckt problemet främst på lågt inspelade stycken där jag måste skruva upp volymen rejält på Försteget. Kan det vara så att när volymen på pre-ampen är högt uppskruvat sänks ingångsimpedansen och därmed blir det en tyngre last för DACen?
Annars undrar jag om det kan vara PSet som är för underdimensionerat för DACen?
Jag har en Effektmätare på det aktuella uttaget och jag har aldrig passerat 400Ws förbrukning så tillgänglig effekt bör inte vara problemet. Någon annan som upplevt liknande problem eller har något tips på vad som orsakar felet och hur det lämpligen åtgärdas. |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 11:04:38
|
Eftersom problemet bara uppstår när du drar på lite extra så måste felet sitta i slutsteget. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 12:14:02
|
quote: Kan det vara så att när volymen på pre-ampen är högt uppskruvat sänks ingångsimpedansen och därmed blir det en tyngre last för DACen?
Nej! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 12:19:49
|
Tack för era svar. Jag ställer mig dock tveksam till att det är slutstegen då de kan leverera 1000W i 4ohm och som sagt, kör jag analogt från SB3 till förstärkaren försvinner problemet. Dessutom blinkar ju som sagt incoming sample rate indikatorn på DACen i samband med att ljudet försvinner.
Nu när jag tänker efter har något liknande inträffat tidigare och det var när jag hade luftvärmepumpen på samma fas. När den slog igång blinkade ibland DACen till. Kan det vara så att när jag belastar nätet mer än vanligt så stänger DACen av för en stund, eller får den inte tillräckligt med Effekt från PS. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 12:27:10
|
Kan vara digitalutgången från din SB som spökar. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 13:05:49
|
Jag hade problem med digital-TV till DAC och råkade ut för "drop out":s. De flesta dac:ar kör med PLL (Phase Locked Loop) och kan av olika anledningar tappa sync:en. Det beror oftast på apparaten som sänder ut digitalsignalen. Att byta SB till annan källa kunde vara en lösning, men kanske inte det du vill. Att få drop-out med CD-spelare är sällsyntare och då skall man ha riktigt repiga skivor eller dåligt konstruerad spelare.... |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 13:29:10
|
quote: Kan det vara så att när jag belastar nätet mer än vanligt så stänger DACen av för en stund
Ja, nog kan också dac:en ha problem. Svårt är att avgöra SB/DAC:ens beteende. Om man kör analogt med SB så kan SB:n 'dölja' problemet på sina analogutgångar, men DAC:en däremot tappar sync och hostar. Nätregenrator eller UPS för digitalkomponenterna ? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 16:48:12
|
Jag brukar ofta få drop out:s på ljudet när jag tittar på TV. Jag har digitalmottagning av basutbudet via Comhem. Jag tror att felet ligger hos Comhem. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/29 : 12:39:58
|
tack för era svar. Känns som om felt ligger någonstans mellan SBs utgång samt DACens ingång. Skall testa att laborera vidare genom att prova annan signalkälla digitalt in i DACen, jämföra skillnader mellan optiskt/koaxialt samt USB. Prova att belasta elfasen genom att sätta på/av en dammsugare på samma el-uttag.
Vill köra SB som signalkälla men skulle kunna ha möjlighet att koppla in en Ultracurve digitalt mellan SB och DAC och därmed även kunna få in rumskompensering på köpet.
Någonstans tror jag ändå att som det ser ut nu så verkar Dacen störas en aning om elnätet belastas och därmed tappar synkningen, Frågan är hur man komme runt ett sådant problem? Bättre PS, byta ut DACen, några tips? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/08/29 : 12:45:33
|
Nätregenerator eller UPS (inga audiofilgarantier) kan kopplas in utan att man behöver göra ingrepp i DAC:ens nätagg. Att mixtra med nätaggregatet är tvivelaktigt tycker jag. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/29 : 13:30:15
|
Tänkte snarare att jag kunde labba med annat PS alternativt testa att koppla det till en annan fas än resten av systemet men det kan ju påverka andra grejor med. |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/08/29 : 18:12:52
|
Det kan ju vara spänningsfall på elnätet till stereon (DACen kan ju vara det mest känsliga för låg inkommande spänning. Jag misstänker det när du säger att du haft liknande bekymmer när värmepumpen startade. Ett fel kan vara att nollskruven i elcentralen måste efterdras. Blinkar det mycket i belysning vid av och påslag av effektkrävande utrustning?
Hälsningar Ronnie |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/29 : 19:52:09
|
nope, bara DACen vad jag tänkt på. |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/08/30 : 13:57:47
|
Ett billigare alternativ : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161229326
Dock tror jag att störningen är så radikal att den kräver UPS med batteribackup.
Edit PS - Bara för digitalelektroniken -annanrs går säkringarna i skyddet. |
Edited by - MartinN on 2011/08/30 13:59:27 |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 17:49:33
|
Mangs hur går det, någon lösning? Jag är lite nyfiken.
/Ronnie |
|
|
|
Topic |
|