HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga ang. lång USB-kabel och ljudkvalité.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/01 :  11:37:14  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
I dagsläget sitter jag med en dator som är kopplad trådlöst till en Apple Airport Express som förmedlar kod till en Hegel D/A-omvandlare som förvandlar koden till bitvis ljuv musik.

Jag råkar ha en Hiface M2Tech USB-dongel som jag skulle vilja testa.
Datorn står dock en bra bit från stereon och jag skulle behöva långa kablar.

En USB-kabel pallar bara 5 meter passivt innan det blir för dålig signal för att garantera god kontakt. I ljudsammanhang rekommenderar man kortare längd i vissa tester jag läst.

Jag vågar gissa att en aktiv USB-kabel (dvs. med förstärkt signal i kabeln) degraderar ljudkvalitén något?

Är det då bättre att ha en kortare USB-kabel och förlänga RCA (coax)-kabeln som skall in i D/A-omvandlaren?

Nån som testat och har åsikter?

Smidigast är klart att ha kvar lösningen jag har nu men förutom att ljudet buffrar i Airporten och inte matchar strömmad bild eller sångtexter så är det tråkigt att bara lägga sig och vara nöjd. ;)

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/01 :  15:04:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har testat med lång standard USB-kabel (var nog 5 meter tror jag) men det lät för jäkla illa. Det lät mycket trevligare med lika långa (billiga Argon 5055) RCA-kablar men det lät bäst på det avståndet att använda optisk digital överföring. Jag hade tyvärr ingen vettig elektrisk digitalkabel att testa med, så den biten vågar jag inte orda om, men om man får tro litet så inbillar jag mig att den kanske är bäst i sammanhanget.

Naturligtvis så kan ju "your milage" variera...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/01 :  15:13:06  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tack för svar.

Egentligen borde det ju inte vara någon större skillnad på en 2 meters USB och en 5 meters USB-kabel. Magin sker ju ändå i M2Techen plus Hegel-DAC:en.

Antar att jag får slanta upp och testa själv helt enkelt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/01 :  15:35:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vilken Hegel har du förresten? Jag använder en HD2 som USB till Elektrisk SPDIF omvandlare och den har ett väldigt välljudande USB-gränssnitt. Det var dock inte den som jag testade mot med låång USB-kabel, men jag misstänker att den ärbättre än andra enheter att ta emot USB-signal.

Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/01 :  16:18:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det är en HD10 och den skall alltså inte ta emot USB-signal.

HiFace'n som jag skrev om i första inlägget skapar välljud ur en USB-port.
Den kopplas sedan via RCA (coax) till Hegeln som kopplas med XLR till min Hegel H200.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/01 :  18:54:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Du kan inte ställa in i Airporten så ljudet kommer tidigare ?
Körde själv trådlöst ett tag och jag hade möjlighet att ställa in så ljudet kom samtidigt som bilden..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/01 :  18:59:59  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tror inte det, men det är egentligen strunt samma då det är min HiFace-mojäng jag vill få användning för. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000