HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio phusics scorpio 25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/08/19 :  18:19:22  Show Profile Send buris a Private Message
hej!!!
Jag har en fråga/undring?

Finns det någon som lyssnat lr har denna högtalare och kan säga typ vilket ljud den har, om den kräver mycket effekt, ifall den är svår placerad.
mitt rum är rektangulärt med betongväggar, normal inredning och så småningom kanske lite diffusorer och/eller absorbenter.
Jag är allätare vad gäller music förutom jazz och opera, jag kommer troligast att driva dom med en rörförstärkare på 2*55 Wattsamt en bra dac lr cd spelare som jag kommer att prova mej fram till, men som det ser ut idag så kan det bli en ayon cd1 sc.

Min reference anläggning som kan vara aktuell är respons grand artist med ayon spirit 3 förstärkare och en ayon cd1sc.

Jag har även lyssnat på focal 1028 BE med en nagra cd samt parasound för och slutsteg.

Så nu undrar jag lite över hur AP låter,,,,, ifall det är värt att åka 40 mil enkel för att provlyssna.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/08/21 :  16:41:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Audio physics scorpio 25" heter den.Jag har, när jag hört dem, tyckt att det låtit ljust men smaken och upplevelsen är ju givetvis olika.Så jag skulle nog tro att den kan passa bra ihop med den rörförstärkare som du tänker dig använda.

Dock så blir ju detta en klart annan upplevelse än Focal och Parasound som jag hade valt. mvhKristofer
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/08/21 :  16:50:05  Show Profile Send buris a Private Message
Hej whiskyman!!

kabn du säga vad/hur dom skiljer sig åt ljudmässigt, då jag ganske nyligt hört på focal/parasound riggen. ochhar den ganska så färsk i minnet.

Edited by - buris on 2011/08/22 01:38:44
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/08/22 :  06:15:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja min upplevelse av Audio physic är att de är ljusa i ljudet så de skulle ju passa som "hand i handske" till rörsteget men att du inte kommer att kunna spela så värst högt med 2 gånger 55 watt.

Dock så kan det ju passa perfekt för jag vet ju inte riktigt vid vilka nivåer du brukar lyssna.Sedan så vet jag dessvärre inte känsligheten på de Audio Physic som du tänker lyssna på. mvhKristofer
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/08/22 :  07:31:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag delar inte uppfattningen att Audio Physic spelar ljust. De spelar däremot enligt min uppfattning snabbt, rent och detaljerat.
På många sätt tycker jag mina egna Tempo 5 spelar som riktigt bra stativhögtalare, rappt, punktformigt och med ett otroligt släpp. Skillnade är att basarna i sidorna ger dem en botten också. Däri kommer den enda egenskapen som jag inte är helt överens med på mina; Det faktum att sidomonterade basar inte ger samma fysiska känsla i midbasen som t.ex. en 12:a riktad rakt mot solar plexus.

Slutligen, företaget heter Audio Physic, inget annat...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/08/22 :  08:48:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja och varför ger du dig inte själv in i diskussionen från början då?mvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/08/22 :  23:29:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ja och varför ger du dig inte själv in i diskussionen från början då?mvhKristofer

Han kanske såg tråden nu som först, en tanke.
@buris!

Läs denna låååånga tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16933&whichpage=1 dvs. huzzes medlemstråd. Undrar du över något så skicka ett Pm till honom så kan han kanske ge något råd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/08/23 :  16:11:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst så kan det ju vara men jag tycker mig märka att det är väldigt många som först ger sig in i diskussioner när de hittar någon att bråka med.mvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000