Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:31:11
|
Har faktiskt lyssnat både på Pi60 och pip........
Pi60 imponerade inte på mig , där jag lyssnade.
pip, lyssnade jag på en DIY-träff i Göteborg, de imponerade.. Det var därför jag köpte pK byggsatsen, men den ligger där i skafferiet forrtfarandet |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:35:28
|
Kan tyvärr inte erbjuda provlyssning däremot, då jag sålt av mitt bassystem och numer endast spelar på pluttiga piP. Annars hade jag tveklöst gjort det.
Edit: Tog bort onödigheter. |
Edited by - shifts on 2011/08/17 23:25:42 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:40:40
|
quote: Här var det skitsnack minsann. Känns inte så kul att bli ihoplumpad i någon "klan" direkt. Tappar lusten direkt.
Jag har nog missat skitsnacket, var förekom det?
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:43:18
|
Tycker det var rätt mycket klansnack på förra sidan i tråden. Du missade det? Lite som att man vore ett får som föses runt, istället för att vara en hififantast som valt det man själv tycker låter bäst (som alla andra på forumen).
Det är på väg i den vanliga riktningen åtminstone, även om det inte barkat iväg ännu. :) |
Edited by - shifts on 2011/08/17 22:45:34 |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:50:34
|
Som sagt. Jag gör min värdering av Ino oavsett.... Ber om ursäkt att det var ett känsligt ämne |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:57:52
|
Det intressanta med Ino-diskussioner är att det nästan utan undantag ingår att berättelsen om "kulten kring Öhman" och pip"frälsta" som vägrar se att det skulle finnas andra eller bättre högtalare, ska återberättas.
Om det sedan vilar någon sanning i - att Inohögtalare skulle vara överlägsna - eller om det verkligen finns någon kult, klan eller frälsning kring det hela ... det låter jag vara osagt.
Men det är onekligen intressant att det alltid dyker om som berättelse som återberättas. En del kanske tom tjusas av det, andra kanske inte ger högtalarna en chans på grund av det, vad vet jag.
Men det blir ju inte direkt samma drag i diskussioner kring, låt säg Audio Pro, Monitor Audio, eller andra blandade märken...
En parentes i det hela, som jag inte kan låta bli att tänka på - är att en av definitionerna på huruvida ett livsmedel är en "delikatess" eller ej, är att det ska finnas en berättelse kring det. Vi köper inte bara en ost... vi köper även berättelsen om ursprungregionen, hur omsorgsfullt den är lagrad, hur kor endast betat på sydsluttningar osv osv...
Vad jag menar är att detta inte är en dum marknadsföringsidé... många tjusas av tanken att ingå i "ett sammanhang" som är större än att bara köpa en ljudförmedlare av spånskivor, element och någon sladd.. dvs... berättelsen om dessa högtalare, de som använder dem, filosofin bakom (manifestet har jag för mig att jag sett..) och upphovsmannen själv - är kanske central i det hela
OT - möjligtvis. Men jag kan inte hålla tillbaka min fascination över Inodiskussioner - har aldrig själv fått förmånen att höra ett par..(edit; inohögtalare alltså) |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/08/17 23:08:35 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 23:06:51
|
shift, du får nog precisera dig i din kritik när det gäller inlägget " på föregående sida"....
Vad menar du, i all välmening?
PG
edit:
shift, jag ser att du editerat ditt föregående inlägg, varför?
Väntar på ett svar, i morgon, för nu ät det sängdags............
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2011/08/18 : 07:53:35
|
@PärR Om du befinner dig i Bohuslän nån gång får du gärna komma och lyssna på en ny modell som heter i6. Det är ett par små toppar som delas aktivt HP=80Hz. Bassystemet jag har är inte riktigt i paritet med topparna, men inte fy skam heller. |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/08/19 : 08:35:42
|
+1 på ditt inlägg guy gadbois!
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/08/19 : 09:05:35
|
Kontakta Hesselvall audio här på forumet så kan du enkelt lyssna på de högtalare de har och som har samma konstruktör och grund design som INO fast med lite högre känslighet. Där är det enkelt att få till en demo.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/08/19 : 09:25:18
|
Mycket bra skrivet guy_badbois! quote: Vad jag menar är att detta inte är en dum marknadsföringsidé... många tjusas av tanken att ingå i "ett sammanhang" som är större än att bara köpa en ljudförmedlare av spånskivor, element och någon sladd.. dvs... berättelsen om dessa högtalare, de som använder dem, filosofin bakom (manifestet har jag för mig att jag sett..) och upphovsmannen själv - är kanske central i det hela
Om vi bortser från de fysiska bitarna i detta så skulle man kunna läsa in vilket frireligöst sällskap som helst Jag har inte heller hört Ino Audio i något vettigt sammanhang, så jag nöjer mig med att konstatera att det är spännande att läsa om forumdeltagares starka känslor i detta ämne!
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/19 : 20:32:12
|
Hej,
Nu har det droppat in ett par erbjudanden via PM. Uppskattar det oerhört. T.o.m Ino ägare som är beredda att släpa sina alster till min set up (!). Då får vi se vad min elektronik kan göra..
Tack alla, men nu har jag i alla fall några trådar att gå på för att komma i kontakt med dessa mytomspunna alster..
Ska bli riktigt kul Fridens & trevlig helg nu till er alla övriga också
/PärR |
Edited by - PärR on 2011/08/19 20:51:12 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/08/19 : 23:21:16
|
Det skulle vara mycket uppskattat att läsa om fortsättningen. Speciellt om du har möjlighet att lyssna i känd miljö hemma hos dig.
Mina möten med Inos alster är väldigt begränsade - taskigt uppställda Pip som lät illa på mässa. Har dock en vän med en anläggning för Ferrari-pengar som lyssnat i den beryktade källaren. Han är även hobbymusiker och jag litar på hans omdöme. Betyget från den lyssningen var väldigt gott.
Det är nog som många andra märken, man kan få dom att låta både bra och dåligt beroende på kringutrustning och inte minst akustik. Värt att tänka på om man lyssnar i Ino-källaren är att den och högtalarna är gjorda för varandra. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 09:55:10
|
PG Jeppsson:
Editerade mitt inlägg då när jag läste genom tråden kände att det var jag som kom dragandes med sämst stämning.
Jag är minst sagt smittad av deltagande på flera olika forum, där diskussionerna när Ino kommer på tal, alltid blir väldigt onyanserade från samtliga deltagare. Det är mycket trist och bidrar till att jag sällan pratar om de högtalare jag är mycket nöjd med. Ingen bryr sig om någon har Sonus Faber eller B&W och skapar ingen inre fördomsfull bild av den personen. Men kommer någon dragandes med Ino Audio-grejor, verkar fördomsprofilerna dugga tätt. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 12:17:16
|
Jorå, det finns fördomar om alla. Det som gör ino lite speciella är ändå det faktum att de jämförs med högtalare som säljs på normalt sätt, dvs i butik. De säljs ofta genom de som äger ett par i hemmiljö demar dom och förmedlar kontakten. Det går inte riktigt att jämföra tycker jag. Det är som att jämföra en etusiastbil som inte går att köpa i bilaffär, som man köper ofärdig i olika grader, där designen stått tilbaka för funktionen. En del finner skönhet i funktion men en helt färdig produkt är det inte frågan om. Guru däremot är ino i färdig produktform. Den kan jämföras med andra komersiella högtalare tycker jag.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2011/08/20 12:19:20 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 12:19:29
|
quote: guy gadbois Det intressanta med Ino-diskussioner är att det nästan utan undantag ingår att berättelsen om "kulten kring Öhman" och pip"frälsta" som vägrar se att det skulle finnas andra eller bättre högtalare, ska återberättas.
Jag tycker mig ha läst minst lika taskig attityd från båda hållen, och när en tråd börjar så, vare sig det är av en mot-Ino Audio-kritisk person eller ej så är jag *numera sällan förvånad att tråden går åt h-vete.
Som parentes tror jag inte att det räcker med en minut eller två för att utvärdera en högtalare, i ett rum man kanske aldrig befunnit sig i tidigare.
Edit : Förtydligade med *numera /edit |
Edited by - Passerati on 2011/08/20 12:21:17 |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 13:10:04
|
Detta får nog bli mitt sista inlägg. Vill bara förtydliga att jag inte tillhör något "läger". Varken för eller emot Ino på något sätt. Hur skulle man kunna vara det när man inte har hört dem. Har stor respekt för Hr Öhman, även om det var en herrans massa år sedan vägarna möttes.
Känner tyvärr ingen som äger en Ino konstruktion och tänkte att detta var en väg ut för att hitta någon som kunde vara vänlig nog att spela på "sin Ino modell" en stund. Nu fanns det också ett par vänliga själar som ställt upp och det är jag mycket tacksam för. Gäller bara att hitta en tid.
Att eller om jag själv skulle skaffa Ino vet jag inte. Jag sitter mycket nöjd och det skulle krävas någon extraordinär upplevelse för att en omvärdering av något slag skulle ske..
Jag vill bara försöka förstå Ino-hypen och bättre veta vad olika personer pratar om från tid till annan
Möjligen har jag trampat på en och annan känslig tå som skapare av tråden, och det är jag den första att ursäkta i så fall. Det var inte syftet. Syftet var bara att stilla min nyfikenhet via en HiFi fika framför en Ino-konstruktion
/PärR |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 16:14:36
|
quote: PG Jeppsson:
Editerade mitt inlägg då när jag läste genom tråden kände att det var jag som kom dragandes med sämst stämning.
Jag är minst sagt smittad av deltagande på flera olika forum, där diskussionerna när Ino kommer på tal, alltid blir väldigt onyanserade från samtliga deltagare. Det är mycket trist och bidrar till att jag sällan pratar om de högtalare jag är mycket nöjd med. Ingen bryr sig om någon har Sonus Faber eller B&W och skapar ingen inre fördomsfull bild av den personen. Men kommer någon dragandes med Ino Audio-grejor, verkar fördomsprofilerna dugga tätt.
Tack för ditt svar shifts.
PG |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 18:23:38
|
Ok, sorry. Hoppas du får napp och berätta gärna för oss oinvigda.; ) om erfarenheterna. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 02:11:13
|
PärR
Jag tycker nog att du ska försöka att lyssna på något större Ino system än pi60. Hur det än är så är den fysiska skillnaden ganska stor mellan Maxx och just pi60, och därmed också den tänkta storleken på rummet som dom ska spela i. i28,32,56,64 samt basmoduler från x eller y-serien torde vara lämpliga kandidater,i stigande ordning, för större rum.
|
|
|
Topic |
|