Author |
Topic |
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/16 : 23:43:57
|
Hej,
Råkade av en ren händelse snubbla över en tråd på ett "grann-forum" där Ino Audio jämförs mot en högtalare jag själv spelar på. Av flera omdömen så verkar det som man sitter i "fel båt". "Intressant", var min första reflektion. Jag har dessvärre aldrig hört Ino Audio (med all respekt Herr Öhman) och undrar därför om någon Ino-ägare kan upplåta lyssningsfåtöljen en minut eller två för en utvärdering om den nu är så fantastisk.
Det jag läste gjorde mig nyfiken, även om jag är relativt säker i mina egna val..
PM:a gärna om du bor i Sthlm
Tack på förhand och för vänligheten. Jag tar med fikabröd /PärR |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 10:54:49
|
Jorå, visst låter Öhmans högtalare bra, men jag antar att du med grannforum menar Faktiskt och där är det defacto kotym att Öhmans högtalare låter bättre än allt enl en majoritet på detta forum. Jag tycker du kan vara lugn, åk och lyssna på hans högtalare i den omtalade "källaren". Om man skulle testa B&W på ett forum där någon av B&Ws konstruktörer är en av de mest tongivande på forumet och där många aldrig kan tänka sig en annan högtalare än just B&W så skulle nog tex Martin Logan få låga omdömmen. Lita på dina egna öron, men ta till dig andras åsikter, värdera, läs mellan raderna, bilda dig en ungefärlig uppfattning, men framför allt lyssna själv. Den perfekta högtalaren finns inte, högtalaren ska passa i en akustisk miljö, den ska drivas på ett adekvat sätt. Dvs om man tex gillar rör, ska man kanske titta på en lättdriven konstruktion. Om man faller för en Thiel kanske man bör ha tunga solid state. Det finns inga rätt eller fel, men det finns kombinationer som passar bättre ihop. Sen ska ju din akustik, dina öron, dina ögon, din plånbok och magkänsla spela in också. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 11:11:23
|
Lyssna på Adagio, men ställ också frågan om provlyssning på Faktiskt.se också, om du inte skulle få napp här. Att få till en provlyssning i Sthlm ska inte vara några problem.
Men att någon tycker att den högtalare man har, är sämre än något annat, är väl knappast unikt. De flesta som aktivt valt en högtalare hoppas jag tycker den är bättre än det mesta annat. ;)
Lycka till med provlyssningen! |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 11:46:48
|
Jag är medlem på både faktiskt och här, och jag har bildat mig samma uppfattning som Adagio. Jag tror säkert att Ingvars högtalare är väldigt genomtänkta och låter kanon, men jag tror att man ska försöka bilda sig en egen uppfattning utan att ta in alltför mycket av andras åsikter och intryck!
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 11:57:37
|
Som med alla audioprodukter, inga konstigheter med andra ord. |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 12:31:52
|
Jotack, har lyssnat på gigantiskt många olika högtalare de senaste 30 åren, men av någon anledning aldrig Ino Audio. Därför var kanske nyfikenheten större än normalt. Ett skrivet omdöme är ändå ett omdöme.. Färgat eller ofärgat. Får dock uppfattningen att det finns en skara människor som absolut inte kan tänka sig någon annan konstruktion än dessa.. Rätt eller fel. Men stundtals känns det nästan lite "rituellt" att läsa. Ett lyckat varumärkesbyggande kanske man skulle kunna säga.
Litar f.ö väldigt mycket på mina egna öron också No worry.
Vi får väl se om ett PM droppar in så småningom från någon hugad..
Tack för inspel
Fridens /PärR
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 14:11:32
|
Har lyssnat lite kort på Ino Audio piP. Blev imponerad, de små knattarna fick musiken i gung. Dessa spelades med elektronik från Primare. I30 och deras Cdspelare i samma klass. Känslan var att det var svårt att låta bli att stampa takten. Högtalaren har sin begränsning när det gäller stora klassiska stycken. Till pop musik fungerar den utmärkt. Basen har sina begränsningar naturligtvis men går djupt. Diskanten i mina öron är inget mästerstycke men fungerar ok.
Detta är mina personliga intryck av att lyssnat på dessa typ 20 min.
Mvh |
|
|
30Hzbone
Member
227 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 17:42:47
|
Hej Leif. Vilket gott minne du har så här cirka ett år efter ditt besök. Jag har min piP i sovrummet, som är på cirka 13 kvadrat, och där fungerar piP utmärkt till all slags musik. I sovrummet är elektroniken Cambridge 840 A och C. I vardagsrummet blir det lite klent med högtalare med ett 5-tums element(+diskant) per låda när dynamiken är stark och/eller det finns mycket som skall återges under 30Hz (jo, piP är en fullregisterhögtalare trots sitt lilla format).
I vardagsrummet spelar numera ett par Kudos Cardea C2 till full belåtenhet. /@lve
|
I'm only in it for the music. |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 18:39:34
|
quote: Råkade av en ren händelse snubbla över en tråd på ett "grann-forum" där Ino Audio jämförs mot en högtalare jag själv spelar på.
Vilka högtalare är det frågan om? |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 18:59:22
|
Det handlar (säkert) om en högtalare stor som ett mjölkpaket, men spelar ändå ner till 19 Hz. Ja det är konstigt vad man kan höra olika, en del tycker det är fullregister andra tycker det finns inte en ton under 80 Hz. Ja smaken är som osv osv
Mvh... |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 19:00:25
|
Hej Alve! Ja jag blev imponerad av de små rackarna och skulle faktisk kunna tänka mig inhandla ett par. Tycker om dem jag har nu med men minnet sitter kvar. Hade du tänk att sälja dem så hade jag kanske tagit piP istället.
Kul att du tycker om dem du beställde. Hoppas dem passar till klassikt.Har dock aldrig lyssnat på det märket.
Mvh Leif |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 19:23:29
|
Jag hade tillfälle att lysna på ett par Öhman lådor för något år sedan hos Hifikit. Jag vet inte vad den hette, men det var en stor 3-vägare i brun fanér, antar jag. Men den lät i alla fall mycket bra. Den fick inte stå för nära bakväggen. Men något utflyttad var den helt kanon. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 19:26:53
|
Det är lite speciellt med ino, inga butiker har dom, drivs på hobbybasis av en mycket duktig konstruktör. Har en nästan fanatisk skara beundrare som oftast ger sken av att vara imuna mot div ormoljeprodukter. Hm... Man vill ju gärna tro att det rör sig om ett klipp, inga mellanhänder, inget mumbojumbo som dyra kontakter, dyra komponenter mm. Förutom elementen förstås, dom ska ju vara hur dyra som helst, egentligen. Allt detta säger oss att högtalarna borde kostat mycket mer och då framstår de som mirakelhögtalare. Att de sedan alltid demas av redan frälsta i säker miljö, lätt att bli påverkad Mao. Nog sagt om det, jag har lyssnat på pIP flera ggr, i olika miljöer, inget mystiskt, inget exeptionellt men bra, helt ok. För en högtalare i den prisklassen men sämre finnish. Pi60 däremot är jättebra, men också andra högtalare i den prisklassen är bra, kanske bättre på en del sämre på en del. Det som sticker ut är alltså försäljningsättet, och att man får exeptionellt låg nivå på lulllullfronten om man jämför, vilket får en att tro att man skulle få desto mer väljud.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 19:31:01
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Råkade av en ren händelse snubbla över en tråd på ett "grann-forum" där Ino Audio jämförs mot en högtalare jag själv spelar på. --------------------------------------------------------------------------------
Vilka högtalare är det frågan om?
Läktarörnen; PärR spelar på Wilson Audio Maxx, inga mjölkpaket alltså... |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 19:36:34
|
Okej, tack då vet jag..
Mvh.. |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 20:26:54
|
Bearwik: Jo det stämmer att det är Maxx om vi nu ska vara tydliga. Det vet ju du Maxx3 om vi ska vara noga med versionerna, en betydligt bättre konstruktion än original Maxx f.ö, som även den var bra på sitt sätt..
Ser ändå fram emot ett möte med någon av dessa Inos varianter... Vem vet... samtidigt vill jag förstå denna "klan" av fantaster... Lite faschinerad är man trots allt..
Ing Öhman minns jag bara från en demo vi hade för en herrans massa år sedan gällande pre-amps och vad som där framkom tar vi i annat fora
/PärR
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:18:30
|
Jag har ett par pK, omonterade i en låda
Med originalfilter, och tillsågad MDF.......
Ska jag bygga eller sälja?
Är rätt så sugen att bygga efter den här tråden ..
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:29:47
|
PG J:
Ino vännerna verkar dra öronen åt sig vad gäller att exponera och spela på sina alster för utomstående intressenter. Har ej fått ett enda PM ännu trots att det borde finnas många ägare "out there". Så kan du konstruera något utifrån vad du har och göra det "Öhman-representativt" så vore det kul...
Beakta att jag testar "saker" med ganska svåra skivor....
Tack och kul att du gick igång /PärR |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:49:05
|
Vilka Inohögtalare är det som jämförs mot Wilson Audio Maxx. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:52:49
|
Johodå, det har du visst.
(Edit: PM, alltså) |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
Edited by - keso77 on 2011/08/17 22:04:12 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:56:50
|
PärR, Pk är inte Öhmanrepresanivt, de här högtalarna är konstruderade av Peter Steindel och av Naqref på faktiskt........
De var väl inte helt överens om pip och pK kunde jämföras ens , enligt min mening kan alla högtalare jämföras.....
Ska se om jag kan få i hop pK:arna i helgen.
Jag hade glömt att jag hade de ens...... , Pinsamt
PG
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 21:59:48
|
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Ino Pip60 men å andra sidan väldigt mycket erfarenhet av olika Wilson högtalare.
Som sagt, ser mycket fram emot den Ino ägare som motbevisar mig, och då vet alla som känner mig att jag är extremt prestigelös
/PärR
|
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:11:04
|
quote: De var väl inte helt överens om pip och pK kunde jämföras ens , enligt min mening kan alla högtalare jämföras.....
Klart de kan! Det är som att säga att ölsorter inte kan jämnföras. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:16:53
|
quote: Klart de kan! Det är som att säga att ölsorter inte kan jämnföras.
Så är det...... '
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 22:30:24
|
Alla vänner:
ok, vi enas om att man bör lyssna på på Herr Öhmans högtalare. Själv var man faktiskt medlem i LTS under något år innan filosofierna skildes så jag lämnade Öhmans "grupperingen" eller rättare sagt lämnade "mätvärlden" Jag uppskattar em extrem lyssning av musiken... Några av er vet det, och nåt händer här och nu
Fortsatt god sommar
PärR |
|
|
Topic |
|