Author |
Topic |
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 12:54:49
|
Många äldre högtalare hade heller inte samma frekvensmässiga utsträckning uppåt vilket bidrar till hur man upplever ljudet, lägg därtill att de oftare var enkla konstruktioner med färre delningar och ibland användes tom bredbandselement, detta underlättar för att få en bra helhet, jag tror faktiskt att många tillverkare behöver gå tillbaka till ruta 1 och fråga sig vad återgivning egentligen handlar om, dvs ge en trovärdig upplevelse mot ursprungshändelsen, och med bla en jämn spridning och upplösning genom hela registret är man på god väg, det är alltså mycket viktigare att högtalaren är "jämnbra" från botten till topp än att öka upplösningen i vissa delar av spectrat, som ofta (tycker jag) verka ske när tillverkarna släpper nya utgåvor av en modell. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2011/07/22 13:00:12 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 13:37:13
|
Jag tror inte största faktorn är att tillverkarna gör högtalare som är för ljusa och slanka.. Jag tror det beror mera på att elektroniken och mekaniken är så pass bra och förfinad i dag så vi har tonkurvor och transientsvar som är lite för bra.. om man kollar q-värde på en gammal anläggning kontra en modern så skiljer det nog en hel del.. gamla högtalare och elektronik har (vad jag upplevt) en väldigt varm och rund karaktär. Lite för högt q-värde... ofta lite överdriven bas som inte har helt 100 kontroll.. avrullad diskant med en mjuk topp.. Är det så vi vill att det ska låta, är de det som vi anser är hifi? jag trodde vi sökte en rak frekvensgång, stenhård kontroll på basen, skarp diskant.. men jag har haft uppe denna diskussion förr i en tråd om loudness.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 13:50:17
|
Jag säger inte att äldre högtalare är dåliga, tvärt om, skall det inte vara mindre stativare tycker jag helst att det skall vara lite större saker på golvet. Bara försöker balansera upp diskussionen genom att säga att det inte går att generalisera för mkt. Håller även med om att det är mkt nytt som har en upphöjd diskant och att det i längden blir jobbigt att lyssna på.
Jag har inga problem med lite "ljusare" högtalare så länge de inte är essiga och att den bas som spelas är av god kvalité dvs stativare funkar fin fint i mitt tycke. System Audio Explorer är ett exempel som jag tycker lirar fint och som inte varit för ljusa eller essiga. Snabb och välartikulerad bas men de går inte så djupt. 4,5" i den va? Gamut phi har jag hört, kommer inte ihåg vilket nummer men jag har för mig att det var ett antal 5-tummare i den och jag tyckte den lät riktgt bra precis som deras lilla stativare.
Men visst, helst skulle jag vilja ha Tannoy el några av de stora JBLerna som jag tycker spelar fantastiskt kul och underhållande. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 13:58:51
|
quote: jag trodde vi sökte en rak frekvensgång, stenhård kontroll på basen, skarp diskant..
En psykoakustisk rak tonkurva är nog det de flesta vill ha, tillsammans med en så låg dos av övrig distorsion som möjligt. En högtalare som fungerar bra är faktiskt svårare att tillskriva speciella egenskaper än en som är sämre, eftersom den just inte har några som utmärker sig.. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 14:06:02
|
quote: Håller även med om att det är mkt nytt som har en upphöjd diskant och att det i längden blir jobbigt att lyssna på.
Jag är tveksam på att det där går att styrka som generellt om man tittar på tonkurvor, jag tror att upplevelsen(oftast)har sin grund i en rad andra faktorer i konstruktionerna. |
Edited by - Goldfinger on 2011/07/22 14:07:51 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 14:47:06
|
quote: Har du något exempel på en smal låda med 4-5,5 tummare som du tycker låter bra i dina öron?, bara så att man vet ungefär, själv har jag fantasiskt svårt för en massa olka märken just pga dessa små element.
Nu var kanske inte frågan till mig, men jag misstänker att det inte är så enkelt som att "stora papperselement spelar mer dynamiskt än små element av metall". Mina ELAC FS 137 Jet spelar skapligt dynamiskt (med dubbla aluminium 5") och är troligtvis de mest musikaliska högtalarna i sin prisklass. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 15:03:03
|
Kan hända att jag slant på tangenterna och generaliserade lite för mkt men det passar ju rätt bra in i denna tråden isf. ;-) Ett ex i den refererade högtalarartikeln i Hifi-musik är att kolla på Monitor Audio RX6. Nu kan ju det vara så att den är konstruerade att inte stå invinklade och att punkeln inte finns kvar vid ett visst gradantal vid lyssningsplats?
Jag är en novis och har varken större erfarenheter av äldre hifi (annat än mina föräldrar och kompisars föräldrars anläggningar) eller så stor erfarenhet av en massa nytt heller utan jag vill ha igång en lite disskussion för att få lära mig lite mer (eller få mer fördommar, vad vet jag?). Tycker det är intressant att höra vad andra har för tankar och förklaringar, rätt eller fel.
Trots att jag själv uppenbart generaliserar ogillar jag det dock. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 15:27:23
|
quote: Nu var kanske inte frågan till mig, men jag misstänker att det inte är så enkelt som att "stora papperselement spelar mer dynamiskt än små element av metall".
Nej visst, den dynamiska förmågan är ju heller inte bara en produkt av elementen som sådana, lådkonstruktion liksom filter är också faktorer som medverkar till i vilken grad den färdiga konstruktioner begränsas dynamiskt sett. Jag tror snarare att det skiljer väldigt lite om man skulle jämföra element isolerat använda inom sitt arbetsområde och vid samma SPL. |
Edited by - Goldfinger on 2011/07/22 15:30:08 |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 15:50:34
|
Man får också tänka på att det är alltid hela kedjan som räknas, rum förstärkare signalkälla, ibland så blir det nog ganska fel i matchningen, dom där billiga högtalarna kanske behöver en ganska rejäl förstärkare för att få kontroll på allt.
Jag tycker inte att alla nya högtalare har betoningen på övre frekvens, men det är ganska stora tillverkare, Audiovector, Cantons Cronos serie bla! Jag har haft ett par små Audiovector i superserien, där fick jag hålla på och matcha med högtalarkablar för att kunna få dom njutbara, det känns lite grand som att korrigera ett fel med ett annat fel.
Detta med frekvenser och ljud har blivit ganska aktuellt för mig sedan jag fått en extradotter som är väldigt ljudkänslig ,hon tål inte överdriven diskant. hon är väldigt musikalisk och spelar bas keyboard och sjunger, så hon är en väldigt bra referens.
|
|
|
Topic |
|