HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ON OFFs konkurs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/07/20 :  08:59:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En läsvärd artikel om elektronikbranschen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2501491/tyska-jattens-mordande-konkurrens

Jag har intrycket att hifi-branschen verkar ha tappat mycket och anledningen är nog det som belyses i artikeln. Vi har blivit bortskämda med att elektronik inte ska kosta något. Det har gjort att prisgapet mellan elektronikkedjornas varor och hifi-butikernas varor bara har ökat och det blir ett allt större steg att ta för att köpa vettig hifi, vilket allt färre är beredda att göra.
När jag berättar vad min musikanläggning kostat så skrattar folk. De är inte beredda att lägga en tiondel av den summan, samtidigt som de kan satsa svindlande summor på heminredning och att bygga om kök och badrum. Man kan betala 3000 kr för musikanläggningen och 10.000 kr för bänken som den ska stå på.
För oss med hifi-intresse är detta en tråkig utveckling.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  09:28:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
High end är också sjukt, speciellt ur kundens synpunkt. Man nämligen prissätter produkter enligt 'dubbleringsregeln'. Firmans produkt 1 kostar 5000kr. En litet bättre produkt kostar 10000kr, följande 20000kr och den därpåföljande 40000kr.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2011/07/20 :  10:50:09  Show Profile Send Mey a Private Message
En mycket bra och tänkvärd artikel som sätter fingret på problemet vi konsumenter står inför. Trist utveckling, men det är ju konsumenterna som styr den genom att bara gå på priset vilket lämnar lite utrymme för serviceinriktade handlare. Till slut har vi endast ett fåtal större handlare (EG, MM) som bara vill sälja nya prylar hela tiden. (t.ex. sälja en ny laptop istället för att beställa hem och sälja ett nytt batteri till en kunds befintliga laptop.)

För lite drygt 10 år sedan var jag med och drev en datorbutik och redan då var det kärvt, och nu är det ännu värre så jag avundas inte dagens handlare över deras situation.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/07/20 :  12:14:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Suck!Som gammal fd. radio&TV-Hi-Fi handlare tycker jag detta är för dj-ligt rent ut sagt. Men faktum är att det var Onoff/Siba som mer eller mindre knäckte de flesta enskilda radiohandlare. Nu får de själva skörda sin draksådd. Mediamarkt och även Elgiganten kan leverera varor till Sverige till ett högre inköpsprispris och kan på detta sätt taxera en profit i ett mer skattebekvämare land. Därevid kan "förlusten" i Sverige bokföringsmässigt vara till fördel. Att konkurrera mot det är ingen höjdare!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:20:43  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Håller med ovanstående kommentarer sen undrar jag lite hur icke ljudintresserade "svensson" resonerar.
Man kan som sagt lägga ner flera tusen på stereobänken, man kan lägga ner allt från 10-15 tusen på tv#180;n men sen när det gäller stereo är det tydligen stopp, max 3 tusen får det kosta för en hembio anläggning.
Pratade med butiskchefen för Elgiganten i en mindre stad och han sa att det inte var värt att ta in deras bättre stereomärken (abrahamsen osv) eftersom folk vägrar betala mer än 3 tusen för en komplett anläggning.

Vi skulle behöva få inredningsprogrammen att lobba för bra ljud. Det funkade bra för företag som sålde badrumsdetaljer (innan inredningsprogram började renovera badrum för 100 tusen var det ingen som brydde sig). Kan vi få dom att välja bättre stereo i sina program kanske vanliga "svensson kan börja lägga lite pengar på stereo igen. På 80 talet insåg man att man blev "tvungen" att betala i alla fall 5 tusen för att börja få bra ljud och dit behöver vi komma igen.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:22:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja HIFI-medvetenheten har försvunnit... Jäkla MP3!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:34:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Pratade med butiskchefen för Elgiganten i en mindre stad och han sa att det inte var värt att ta in deras bättre stereomärken (abrahamsen osv) eftersom folk vägrar betala mer än 3 tusen för en komplett anläggning.

Detta borde väl vara en möjlighet för specialaffärer med HighEnd att klara sig när Elgiganten har beslutat sig för att INTE ta upp konkurrensen med HighEnd.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:40:00  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Ja HIFI-medvetenheten har försvunnit... Jäkla MP3!

Är man utan hifiintresse så har man svårt att relatera ljudförbättringar till pris - kostar det dubbelt så mycket borde det ge dubbelt bättre ljud - men man har inte lärt sig höra skillnader....
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:50:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Personligen skulle jag nog aldrig gå och lyssna på high end i en stor elektronikbutik så som OnOff eller Elgiganten..
Vart finns personligheten, kunskapen och försäljarens egna intresse ?
Jag tycker om små butiker där ägaren/säljaren är genuint intresserad och driven av sitt eget intresse..
Jag vill inte bli bemött av en provisionsjagande okunnig försäljare som ändå inte kan avsätta mer än 15 minuter åt mig..
Nej i dom små butikerna det är där man blir bemött av en kompis, en likasinnad vän med samma intresse som engagerar sig i mig och hjälper mig att hitta det jag söker, eller som bara tycker det är kul att få demonstrera några anläggningar och prata lite skit..
För hur roligt är ett intresse om man inte kan dela det med andra ?

Hur många av oss kan ärligt säga att man går in i en hifibutik för att handla ?
Nej, 19 av 20 gånger så går man in för att man antingen är intresserad av någon produkt och vill provlyssna, eller så vill man helt enkelt bara lyssna på en bra anläggning, inte för att man har tänkt att köpa den utan bara för att det är kul.
Går man in med den inställningen på en större elektronikkedja så är dom inte ett dugg intresserade av dig...

Nej ett stort tack och mycket värme till dom kämpande engagerade små butikerna som främst drivs av egenintresse och inte i vinstsyfte.
Tack för att ni står ut med oss som oftast inte tänkt handla utan bara vill komma och lyssna...
Den 20:e gången vi kommer till butiken kanske vi handlar något ändå..

TACK!

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:50:50  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Ja mp3 har förstört mycket men jag tror inte det är omöjligt att ändra på utvecklingen.
Jag ser på min fru sen 5 år tillbaka. När vi träffades så hade hon en "löjlig" allt i ett anläggning men idag så vägrar hon att ha dåligt ljud utan är beredd att till viss del tulla på waf för ljudet

Angående att ändra på vanliga människors ljuduppfattning så tro jag att BRANCHEN måste börja lobba i inredningsprogram osv för att ändra folks vanor. Min uppfattning är att om du köper en tv för 12000 så är det ren bluff att sälja en hembioanläggning för 3000 utan man måste få folk att inse att dom måste lägga minst 2/3 delar av priset på hembion för att börja få något så när bra ljud.
Detta kan man bara åstadkomma genom lobby verksamhet och tydliga jämförelser i butik, vilket handlaren själv borde vara intresserad av.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:54:15  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jag håller med dig RuneStone till 100 %.
Det jag tänker på är alla "vanliga" som aldrig skulle våga sätta sin fot i en dedikerad ljudbutik utan tror det räcker med att köpa hårfön och stereo på samma ställe
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/20 :  14:51:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag upplever det som att de flesta människor inte uppskattar ljudet i en anläggning till den grad att de vill spendera en massa pengar på den, de hör helt enkelt hur bra det låter.
Kan det möjligtvis vara en hörselgen som blivit defekt?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/07/20 :  15:06:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tråkigt med företag som kursar, men jag tycker att dom tillsammans med sina gelikar har grävt sin egna grav. Kanske är det så att vi alla inom hifibranschen gräver vår egna grav, genom hur vi agerar och främst inte agerar?

Här är vad vi har missat:
quote:
Man kan betala 3000 kr för musikanläggningen och 10.000 kr för bänken som den ska stå på.

Branschen borde format Sverige så att detta inte är normen. Borde inte vara omöjligt med tanke på hur starkt Sverige är vad gäller musik!

Beklagligt för anställda som nu får leta nytt jobb, med hela den karusellen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2011/07/20 15:18:30
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/07/20 :  16:39:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har länge undrat (efter att City Stormarknad blev uppköpta av Expert och både PC-city och Computer City stängt) vilka som skulle duka under först. Onoff eller Siba? Att El-Giganten med norska Elkjöp ägda av engelska Dixon skulle vara kvar i kampen med Mediamarkt har jag förstått sedan länge.

Onoff är nu bara Off - stället där jag köpte min första lösbitsstereo.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/20 :  18:50:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Kom att tänka på en sak: det är inte konstigt att folk inte vill lägga ut pengar på en stereo/hemmabio. Den går sönder eller blir omodern inom 5 år ju!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/07/20 :  19:22:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Senaste nytt, Expert köper hälften av butikerna samt centrallagret. Nog för att de har norrmännen i ryggen, men hur länge klarar Expert av att hänga med?

Detta med egen erfarenhet av en stor vitvarukedja och hur röda siffrorna var där...
Go to Top of Page

bbking
Member

168 Posts

Posted - 2011/07/20 :  22:11:40  Show Profile Send bbking a Private Message
Japp, så kan det gå när konsumenter inte är beredda att betala vad det kostar.
Det gäller både varor och tjänster.
Varför är det fult att betala priset för en vara som den kostar?
De anställda och tillverkaren skall väl ha skäligt betalt?
Inget företag (förutom MM som kalkylerat detta under en viss tid) har som plan att gå med förlust, liksom privatpersoner som räknar på sin lön och utgifter för att INTE sluta på minus innan månaden är slut.
I princip tycker jag att man skall betala priset vad det kostar, och då i landet man bor.
LCC dödar oss sakta men säkert.
Hörde på P1 om telefonväxlar som las ut från landsting till företag som har arbetskraft i Afrika (och skall lära dem svenska för att klara kundernas behov) då de är billigast och samtidigt ser jag att Transtportstyrelsen vägrar att ge polisen i Stockholm bilder från de kameror som övervakar trängselskatten. Då polisen vill ha bilderna för att klara upp det grova rånet mot Stockholms auktionskammare i våras.
Ja då har vi problem.
Varför är det fult att betala vad det kostar?

bbking - System & tankar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/07/20 :  22:48:01  Show Profile Send sopwith a Private Message
OnOff har väl i ärlighetens namn inte varit mycket att hänga i granen på många år nu med dåligt utbud och klart dyrast, inte konstigt att dom försvinner.
Mediamarkt är helt utmärkt om man skall handla mjukvara typ filmer/spel i övrigt är dom faktiskt dyra på flera varor, tex trådlös dongel 448:- och samma fanns på Inet för 299:- såg jag sen...scheissedyrt.
Expert har faktiskt ryckt upp sig, både visuellt och utbudsmässigt.
Mitt tips om nästa drake som lämnar i handduken är SIBA, vem går dit idag?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2011/07/20 :  23:12:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Många Datorsaker var dom ju billigast på,köpte min Acer 7745G och ett gäng hårddiskar där.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/07/20 23:12:52
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/07/21 :  08:18:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja det är en lustiger dans som vi som konsumenter tvingar branchen till, för det är väl ingen som tror att "de" gör det av egen fri vilja?

Mediamarkt vill inte sälja med förlust. Det är deras strategi för att utarma handlarkedjan så att de skall få färre konkurrenter. Det är vi konsumenter som gör det möjligt eftersom vi tänker kortsiktigt och enbart låter priset styra.

Vi låter priset vara det enda som styr trots att vi har annat vi prioriterar också, tex att kunna rådfråga, att kunna låne hem och prova, att kunna få varan reparerad om något går fel, med mera. Men, det som blommar upp tack vare vår enögdhet är prisjämförelse siter och reklamblad som försöker slå varandra i "BILLIGAST!" med "pris garrantier" och jag vet inte allt.

Så som sagt, det är vi som konsumenterna som sitter vid rodret för det här även om vi är enfaldiga nog att inte se det.

Allt vi gör påverkar hur det ser ut imorgon; att skriva på forumen påverkar(och jag vill gärna säga att det påverkar mest på HiFiForum även om det nog är forumen som helhet som påverkar snarare än ett enda...), att publicera artiklar på nätet och i tidningar påverkar, att göra en "mitt system"-tråd påverkar, att publicera bild-trådar påverkar, att butikshandla påverkar, att gå på demos påverkar, att näthandla påverkar, att gå på mässor påverkar, att ta med en bra skiva på picknicken påverkar, att snacka sig varm för musik på parmiddagen påverkar, att .... Ja, precis allt vi gör som ökar eller minskar intresset för musik och Hifi påverkar. Och hör och häpna, de som vill ha våra pengar håller koll på vad vi vill och prioriterar.

Så tycker man inte om situationen är det väl egentligen bara att få ändan ur vagnen och gå ut och påverka? När bjöd du in en kompis som inte är Hifi-nörd till en middag och en HiFi-lyssning senast?

P.S. Jo jag vet, det bar iväg lite. Det här blev nästan en "predikan". Jag ber om ursäkt men jag känner starkt för vår hobby.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/07/21 :  08:20:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
P.S. Vårat beteende föder branschen till att agera på det här viset så det här har egentligen ingenting med Mediamarkt att göra. De agerar på det viset vi ber de att gör genom våra prioriteringar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/21 :  09:03:11  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Har nu läst alla inlägg igen och jag måste hålla med om att det är många starka och rätta inlägg som ges.

Det jag vill är att se en början på en lösning på problemet. Nu menar jag inte att alla butiker ska finnas kvar utan att öppna ögonen för dom "vanliga" som anser att 3000 kronor räcker för ett hemmabiosystem.

Jag tror att vi kan påverka vår närmaste omgivning men samtidigt ska kanske "branchen" se till vad dom kan göra.
Jag tror att det behövs ett samarbete för att nå ut till konsumenten och ett sätt kanske är att få in ljudförbättring i alla dessa renoveringsprogram. Som sagt jag tror inte att alla idéer är deras egna som att lägga ner massa pengar på badrum eller att den senaste trenden är att se på film genom internet. Jag tror att dessa brancher har varit där och planterat idén. Hifi branchen behöver samarbeta för att få samma genomslagskraft.

Varför inte kombinera det med ett tv program ala top gear men med hifiprodukter som testas med kändisar som berättar om sina egna system samt lite roliga och galna tester (vilket slutsteg klarar ett fall från tredje våningen bäst, Bryston Krell eller Nuforce ).

Som en i branchen uttrycker det i sin reklam: Bad sound kills good music och detta måste vi få allmänheten att förstå på något sätt.

Puh snacka om predikan
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/07/21 :  09:20:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Dessa 3000 kronors kompaktanläggningar som ni så föraktfullt pratar om är trots allt bättre än nödvändigt till 90% av dagens
kompressions-mastrade musikutbud.

Så det finns helt klart en hel del dåliga kockar som lagat till denna soppa.

Sen skrivs det i denna tråd utifrån ett väldigt väldigt smalt perspektiv, hifinördens ...
(Men inget konstigt med det, för det är ju sådana som häckar här. )

De allra flesta som jag känner skulle aldrig ha tid eller möjlighet att sitta ner och verkligen njuta av musik, än mindre att sitta
och reflektera ifall musikerna hamnar rätt i ljudbilden eller om inte mellanregistret kanske är aningen återhållet, typ.

Dom har fullt upp med matlagning, blöjbyten, jobba, läsa dagstidningen, kolla oranga kuvertet, välja elleverantör,
uppdatera sig på läget på TV (idol, desperate housewifes osv), köra innebandypass, powerwalk, måla om en vägg, after-work,
planera semestern, osv osv.

Jag skulle faktiskt vilja sticka ut hakan och påstå att det är helt omöjligt att få mer än 1-2% av befolkningen tillräckligt
intresserade av en finare musikanläggning i kombination med tid att nyttja den att dom faktiskt är beredd att köpa den.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/07/21 :  10:53:37  Show Profile Send ahultin a Private Message
Mycket intressanta tankar som väcks i tråden.
Jag funderade mest kring vem som verkligen tar sig tid att sitta ner i det dedikerade lyssningsrummet (de som verkligen har det) och lyssnar på den noggrannt ihopsatta stereon? För en hel del fungerar det alldeles utmärkt med en Ipad + Spotify + Airport Express och ett par billiga datahögtalare monterade på altanen.... (Hade en fest med grannarna igår kväll och avnjöt just den kombinationen - fungerade alldeles utmärkt som bakgrundsljudsättning... Inget som jag skulle vilja ha som huvudanläggning men helt klart var det oerhört smidigt att köra det så).
Håller med Mickel- Mackel om vem som har tid att nyttja den finare anläggningen... För egen del så är det nog mest musik genom Iphonen när man går med hunden eller i lurarna på joggingturerna...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2011/07/21 :  15:52:04  Show Profile Send mabron a Private Message
Det är väl också så att musiken används annorlunda i dag.??
Sällskap,ljudmatta avskärmning..mm Och ofta när man gör något anna. Tror det är få som verkligen sitter och "njuter musik" av dagens generation??
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/22 :  00:40:42  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jag tror inte heller att vi kan få alla att köpa mid end till high end men kanske i alla fall få folk att börja köpa vettiga saker som närmar sig high fi istället för plastburkar som förstör öronen.
En dac till spotify en vettig förstärkare osv.

Det vi behöver göra är att få folk att uppmärksamma fördelarna genom lobby verksamhet i renoveringsprogram eller liknande

Varför kan folk lägga ner 10-15 tusen på en tv som dom bara tittar på vänner på i alla fall eller lägga ner 100 tusen på badrum jo genom lobby verksamhet...tror jag
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000